Uploaded May 4, 2018

Recorded May 2018

1.1
2.3

near Vall-Llobrega, Catalunya (España)

Vall-llobrega és el nom del poble situat entre Palamós i Mont-ras. La seva toponímia va portar polèmica sobre si calia anomenar-lo així o bé, Vall-llòbrega ( Vall Fosca) o Vall Rubrica (Vall de Terra Roja), etc . El cert, és que des del Puig de sobre cal Cabrer, un mirador excel•lent, observem que la vall està orientada a llevant i migdia, i per tant, té moltes hores d’insolació. El que sí és més llòbrega, al nostre modest entendre, és la rastillera de cases que hi ha a l’entrada que distorsionen la panoràmica de la vall.
Sortim de l’aparcament del Raval de Baix, situat molt a prop de la plaça on hi ha l’Ajuntament. Tot seguit, a la nostra dreta, la bonica façana de l’església Nova de Vall-llobrega (1669) que és la que va substituir la que anem a visitar.
Just al costat del mas Pelegrí, on hi rau la seu de la Fundació Privada del mateix nom ( amb finalitats assistencials, medio-ambientals i culturals), hi ha el pont de la Creu i la Creu del Pedró que segons el Patrimoni Gencat formava part del camí Ral que anava de Palamós a La Bisbal. Diu que els bisbes s’hi aturaven abans d’entrar al poble en processó, costum que conserva el seu paper dins la tradicional processó del Dia de Rams i del Corpus.
Arribem a la cruïlla dels Quatre Camins. Si agafem el de l’esquerra aniríem a la Vall de Bell-lloc i si ho fem amb el de la dreta cap a l’olivera mil•lenària del mas Ginesta i la urbanització Els Vilars. Seguim recte i el camí es fa més estret quan deixem la urbanització de Mas Falquet i la riera de Vall-llobrega a l’esquerra. El proper veïnat és el Ravalt de Dalt on a Can Sais hi ha un celler per a degustar el vi més adient per al nostre paladar. (Ruta del Vi-DO de l’Empordà).
La propera parada és al Mas Sàbat. Un mas reformat amb una torre amb merlets i espitlleres. I a la façana una finestra gòtica geminada.
Enfilem per la pista que puja direcció Fitor. La propera cruïlla, davant de la porta d’entrada del Mas d’en Massa hi ha la pista que ens portarà en 15 minuts a l’església Vella de Sant Mateu de Vall.llobrega. A l’Alta Edat Mitjana viure a prop de la costa significava estar desprotegit de la pirateria i per això la població s’establia en llocs més allunyats i amagats. Aquesta església romànica, probablement del segle XI, s’hi van fer treballs de restauració (1998) sinó s’hagués enrunat del tot. Hi ha una llegenda recollida per J. Badia Homs i per Xavier Cortadelles que diu així : -”Un dia quan el capellà i les dones eren dins a punt de començar la missa, els homes que encara no havien entrat van sentir el bel d’una cabra blanca o il•luminada (altres diuen que era un isard) que baixava de la muntanya. –Sortiu, sortiu- van cridar els homes. Quan l’església estava completament buida i l’animal fugia muntanya amunt i tothom anava per empaitar-lo, la volta de l’església va caure. Capellà, homes i dones van girar-se. Ni un mort, ni un ferit perquè tothom havia sortit fora gràcies a aquella cabra "- Com a recordança del fet, abans hi havia una cabra blanca a l'escut de la població. En el nou escut heràldic municipal no hi figura.
Sigui per aquest motiu o per algun altre, el fet és que l’ermita devia estar tan malmesa que representava un perill entrar-hi i aleshores se’n va construir una de nova on la gent vivia, és a dir, al Raval de Baix o Raval de Mar.
En comptes d’anar directament a l’església Vella, podem seguir per la pista que ens porta al Mas Cabrer , situat ja a prop de la carena. Aquest mas participa en el Projecte Life Suber que té com a objectius la gestió per a la millora de la vitalitat i la producció de les suredes ( estassada de sotabosc i tallada de selección d’arbrat) ; la gestió per a la prevenció de grans incendis forestals ( estructura adevesada ideal per al bestiar) ; la gestió per a la restauració de la sureda degradada ( poda selectiva i sembra amb aglans) i finalment, el control bioracional del corc del suro ( dispositiu de trampeig massiu per l’insecte Coraebus undatus).
Quan som dalt la primera carena, agafem el corriol de la dreta. Val la pena enfilar-se per la roca al peu de la qual hi ha una placa de ferro on hi resa : “Oso Viejo, sempre a punt”. Suposo que fa referència al pioner de l’escoltisme Joan Acosta (comerciant palamosí) mort als 91 anys, el boy scout més veterà de Catalunya i que pertanyia a la patrulla del Oso. Va fundar els Boy Scouts Sant Jordi de Palamós, els Senglars de Figueres, Sa Bardissa de Calonge i els Indika de Palafrugell. El nom escolta era “Oso Viejo”, i va rebre la Medalla d’or a la Constància i el Llop de Plata, la màxima distinció que es pot donar a un scout. Sobre la penya (225m sobre n/m ) tota la vall fins el mar als nostres peus. Una mirada que omple els pulmons d’oxigen i obre els circuits més amagats de les emocions. Plàcida mirada que reconforta i ens dóna la justa mesura del que som davant la natura : petits éssers dissolts en l’Univers.
Per arribar a l’Església Vella des de la carena cal seguir pel corriol fins a trobar una pista forestal. Compte aquí! Si seguíssim per la dreta ,després d’una estona de caminar, ens trobaríem el pas barrat per una tanca ( propietat privada). Cal anar per l’esquerra i després d’una forta corba anar baixant al costat de la riera fins a trobar un pas on creuar-la i ja som a l’església Vella de Sant Mateu de Vall-llobrega. D’aquí a l’aparcament, seguint la pista forestal hi tenim uns 30 minuts.