Moving time  3 hours 39 minutes

Recorded December 2018

2.0
4.0

near Eyne, Occitanie (France)

Vall d’Eina: Sender Prat d’en Sicardo-Bosc del Quer-Pla de l’Orri-Pla de les Fonts (Alta Cerdanya-Catalunya Nord)

Avui, amb Marta, Gabi i el Tuc, ens hem acostat de bon matí al Coll de Puymorens per fer una raquetada per la Coma d’Or però, quan ja ho teníem tot a punt, hem vist que el temps empitjorava ràpidament, començava a nevar i tot es cobria de boira. Donada la situació hem decidit recollir, baixar a la Cerdanya i valorar alternatives.

Baixant per la carretera ens ha semblat que les clarianes més visibles eren a la zona d’Eina i Cambradase. Així que, finalment, ens hem acostat a la Vall d’Eina, que ni Marta ni Gabi coneixien. Tuc i jo vam venir per última vegada l’octubre passat.

És una ruta lineal, d’anada i tornada, per la Reserva Natural de la Vall d’Eina, també coneguda com la Vall de les Flors per la seva gran diversitat floral, perquè creixen més de 500 espècies, moltes endèmiques.

Deixem el cotxe a l’ampli aparcament que hi ha a l’entrada de la vall, just passat el poble d’Eina per la carretera que va al proper poble de Llo.

A l’àrea d’aparcament hi ha una caseta d’informació que trobem tancada per estar fora de temporada. És a la primavera i l’estiu quan aquesta vall està en la seva màxima expressió de color però ara, a la tardor-hivern, també ofereix altres valors com la solitud i, com avui, la neu caiguda ahir mateix.

Comencem la ruta pel camí que surt pel costat esquerra de la caseta d’informació I seguim els indicadors que ens porten a un gran plafó de fusta, amb informació del parc i de la ruta. Cal tenir present que a la primavera i l’estiu, amb la Reserva oberta, està prohibit el pas de gossos, ni tan sols lligats.

Seguim després per una pista ampla que travessa una zona coneguda com Carretal de la Vall fins arribar a una cruïlla senyalitzada com “Sender d’Interpretació de Prat d’en Sicardo”. Podem estalviar-nos aquest sender i seguir per la dreta per la ruta normal, però nosaltres volem explorar també aquest tram i seguim pel corriol de l’esquerra que va paral·lel al Riu d’Eina. A la tornada vindrem pel corriol de la dreta.

Seguim el corriol pel mig del bosc durant una estona, passant per un parell de ponts sobre el Riu d'Eina i, quan arriben a una clariana del bosc amb una nova palanca sobre el riu, girem a la dreta per retrobar la pista principal que tenim a uns 200 metres (l'indicador marca 300). Aquesta pista travessa el magnífic Bosc del Quer, que no deixarem en una bona estona, fins sortir a les clarianes de la vall, un quilòmetre més amunt. L’ascens és progressiu i constant, però molt assequible.

Fins la cota 1.800 metres no trobem gaire neu. A partir d’aquí anem trobant més clapes i, des dels 1.900 metres ja és un mantell continu, de poc gruix, però de fàcil caminar. Només cal vigilar en alguns punts de baixada per la presencia de plaques gelades sota la neu i que rellisquen força.

Sempre tenint el riu a la nostra esquerra, anirem travessant el magnífic Bosc del Quer, passarem a tocar d'una canalització d'aigua anomenada Mas Rondola, d'una petita presa on neix la canalització i de la barraca de pedra dels Guardes, que tenim a la nostra dreta.

Seguim amunt pel sender envoltats de neret i amb moltes Moixeres de guilla que donen color a la ruta i contrasten amb el blanc dominant.

Finalment sortim del bosc i, ara amb el cel ennuvolat sobre els nostres caps, seguim la ruta en ascens fins arribar al Pla de l'Orri, a la cota 2.020 metres. Aquí ens aturem una estona per dinar sota la precària cabana de pedra coneguda com Refugi de l'Orri de Baix. Habitualment aquesta zona és plena de ramats de vaques i, per això, un cartell a l'entrada del pla ens adverteix d'anar amb cura i passar el més allunyats possible dels ramats. Avui però, com deia abans, no caldrà perquè els pastors ja han fet baixar el bestiar a la vall.

Després del dinar seguim camí amunt amb la idea d'arribar fins la Barraca dels Pastors, un parell de quilòmetres més enllà. Deixem enrere el Pla de l'Orri i, poc desprès, ens desviem una mica del camí per anar a trobar un salt d'aigua del Riu d'Eina que tindrem per la nostra esquerra. Dit i fet, ens desviem uns metres i baixem al salt d'aigua on el Tuc es pot banyar una estona. Com es pot veure a les fotos, l’entorn del salt d’aigua està molt glaçat per les baixes temperatures d’aquests últims dies.

Quatre fotos del lloc i retornem al camí principal. Just en aquest punt tenim un dels trams més costeruts per salvar un contrafort de roca. Passat aquest punt, entrem al Pla de les Fonts, un pla totalment nevat a tocar del riu, fàcil i molt agradable de caminar. En poca estona ja veurem la Barraca dels Pastors al fons de la vall. Estem a la cota 2.150 i, com s’ha fet tard, decidim retornar perquè tenim el temps just si volem arribar al cotxe amb les últimes llums del dia i sense fer servir els frontals.

Des del Pla de Les Fonts veiem al fons el Pic d’Eina mig cobert pels núvols. Si seguíssim una mica més passaríem sota la Barraca de Pastors i arribaríem al Pla de la Beguda per pujar al Coll d’Eina on ja tindríem a l'abast els Pics d'Eina, Núria, Noufonts, Finestrelles i, una mica més enllà, els Puigmals. Potser un altre dia, amb més temps.

Com deia, tornem enrere desfent el mateix camí de l'anada i, amb alguna relliscada i cop de cul, arribem al Bosc del Quer. Aquí, a l’alçada del Carretal de la Vall i amb vistes a Font Romeu, retrobarem el Sender del Prat d'en Sicardo que havíem fet a l'anada i, seguint-lo per l'esquerra, arribarem a la zona d'aparcament, mig a les fosques. Mentre ens canviem de calcat, comença a ploure sobtadament. Recollida ràpida i cap a casa.

Preciosa, assequible, tranquil.la i solitària ruta (a la tardor-hivern) per la Reserva Natural de la Vall d'Eina, un paradís de vegetació i aigua en qualsevol època de l'any.

Un plaer pels sentits, absolutament recomanable.

Salut i bona caminada !
Parking

Aparcament. Centre d'informació de la Reserva i inici de la ruta

Aparcament. Centre d'informació de la Reserva i inici de la ruta.

Plafó informatiu de la Vall d'Eina

Plafó informatiu de la Vall d'Eina.

Senyalització del Sender Interpretatiu del Prat d'en Sicardo

Senyalització del Sender Interpretatiu del Prat d'en Sicardo.

Cruïlla de camins. Seguim per l'esquerra, pel Sender del Prat d'en Sicardo

Cruïlla de camins. Seguim per l'esquerra, pel Sender del Prat d'en Sicardo.

Tanca pel bestiar i senyalització de la Reserva Natural. Riu d'Eina

Tanca pel bestiar i senyalització de la Reserva Natural. Riu d'Eina.
Bridge

Pont 1 sobre el Riu d'Eina

Pont 1 sobre el Riu d'Eina.

Pont 2 sobre el Riu d'Eina

Pont 2 sobre el Riu d'Eina.

Baixem al Riu d'Eina pel Sender del Prat d'en Sicardo

Baixem al Riu d'Eina pel Sender del Prat d'en Sicardo.
Bridge

Pont 3 sobre el Riu d'Eina i desviament a la dreta per anar a buscar la pista principal.

Creuament amb la pista principal del Bosc del Quer. Seguim per l'esquerra i deixem el Sender del Prat d'en Sicardo que ens tornaria a l'aparcamernt inicial. Estructura de fusta per marcar i tractar el bestiar.

Travessant el Bosc del Quer

Door

Porta pel bestiar

Porta pel bestiar.

Canalització d'aigua anomenada del Mas Rondola

Canalització d'aigua anomenada del Mas Rondola.

Petita presa al Bosc del Quer d'on surt la canalització del Mas Rondola

Petita presa al Bosc del Quer d'on surt la canalització del Mas Rondola.
Shelter

Barraca dels Guardes (cabana de pedra seca), al Bosc del Quer

Barraca dels Guardes (cabana de pedra seca), al Bosc del Quer.

Riu d'Eina

Riu d'Eina.

Tram rocós paral·lel al Riu d'Eina

Tram rocós paral·lel al Riu d'Eina.
River

Tram gebrat a tocar del Riu d'Eina

Tram gebrat a tocar del Riu d'Eina.
Door

Porta pel bestiar

Porta pel bestiar.

Tram de pujada pel corriol nevat

Tram de pujada pel corriol nevat.

Entrada al Pla de l’Orri. Plafó informatiu

Entrada al Pla de l’Orri. Plafó informatiu.

Dinar al Pla de l'Orri

Dinar al Pla de l'Orri.

Mirada enrere des del corriol

Mirada enrere des del corriol.

Amunt i mirades al nord

Amunt i mirades al nord.
Waterfall

Salt d’aigua al Riu d'Eina

Salt d’aigua al Riu d'Eina.

Seguim amunt pel corriol nevat

Pla de les Fonts. Punt de tornada

Pla de les Fonts. Punt de tornada.

Tornant pel corriol nevat

Tornant pel corriol nevat.

Descens

Descens.

Tornant pel corriol

Tornant pel corriol.

Arribant a la cruïlla amb pal indicador. Seguim per la dreta, en baixada

Arribant a la cruïlla amb pal indicador. Seguim per la dreta, en baixada.

Capvespre sobre Font Romeu

Capvespre sobre Font Romeu.
Parking

Aparcament i final de la ruta

Aparcament i final de la ruta.