Uploaded February 15, 2014

Recorded February 2014

2.0
4.0

near Sant Llorenç Savall, Catalunya (España)

De la Roca al Morral del Drac pel Daví, la Morella i els Òbits. Retorn per Santa Agnès i el Dalmau.

La de Mur, al sector llevantí del Parc, és una petita vall entre la Roca Mur al nord, la Castellassa del Dalmau a migdia, la Morella i el Turó de les Nou Cabres a ponent i les Arenes a llevant. Hi subsisteixen dos masos: el Daví i el Dalmau. I diversos punts d’interès com la pròpia Roca Mur, la Pinassa del Dalmau, el Pi de les Quatre Besses o l’esglesiola romànica de Sant Pere de Mur.
El nostre itinerari però s'ha centrat més en els turons i carenes que tanquen la vall per ponent. Una zona, excepte al tram superior, poc concorreguda, on hi conflueixen –com és habitual a tot el Parc– nombrosos camins i pistes poc o gens senyalitzats, on el mapa i el GPS ens resulten imprescindibles sinó en som bons coneixedors. Aquesta diversitat de camins fa possible múltiples variants.

Accés.
Per la B-124 entre Castellar del Vallès i Sant Llorenç Savall, entre els punts quilomètrics 17 i 18. Pel costat del pont de la Roca, que travessa la Riera de la Vall d’Horta, prenem la pista pavimentada (rètols indicadors), que puja pel marge dret. La deixem al cap de 230 metres, per baixar a mà dreta a la zona d’aparcament. A l’altre marge hi ha el mas i la granja de la Roca.

Aparcament de la Roca (1055 m)
Retornem a la pista i, a l’altre marge, prenem un camí molt fressat al costat de la pista a Can Garriga fins una altra sobre la urbanització de les Marines, que prenem a mà dreta. A la bifurcació (GR 173) continuem recte rebutjant el ramal de la dreta.

Coll de Palomeres (559m)
Continuem per la pista fins que, en un revolt a l’esquerra, l’abandonem per un ben definit camí a mà dreta per on baixem al Camí del Daví. El prenem a mà dreta, travessant el cadenat (1).

El Daví (555m)
Antic mas documentat d’ençà el segle XII. Per sota del mas prenem un camí vers W, fins a la font del Daví.
Reculem uns metres i seguim un camí carreter vers el S. A la cruïlla en creu anem a la dreta, per un corriol poc fressat però ben evident que s’enfila per l’esquenall de la Cadireta.

La Cadireta (747m)
Formada per dos turons entre els de les Nou Cabres i la Morella. Per enfilar-nos a la Morella, alterosa vers el N, ho farem per un corriol que hi puja per l’esquenall, evitant tant com pot la canal.
Guiats per fites i senyals de pintura vermellosa fosforescent, resseguim la carena, perdem uns metres i flanquejant per sota les Fibles del Daví, creuem la de la Morella. Ens enfilem sobre un contrafort on prosseguim per l’esquenall. Més amunt unes sirgues ens ajuden a superar un pas rost.

La Morella del Daví (890m)
Atenyem pel S el peu de la talaia. La flanquegem per una lleixa de l’obaga (W), amb algun tram exposat, fins al cantó oposat (N) on una sirga i una nansa metàl·lica ajuden a grimpar fins al cim.
Retornem a la cara S on, per un ben definit corriol, anem a la dreta fins a creuar un evident collet des de on marxem vers el W fins a localitzar un poc evident corriol a mà esquerra que baixa a les Casetes del Bofí.

Casetes del Bofí (867m)
O del Bufí. Gran balma obrada de la que en sorgeix una cova de 50 metres. Retornem al camí principal i revoltem vers el S la capçalera del torrent. A la bifurcació deixem el ramal de la dreta, per prendre el de l’esquerra menys evident.

Avenc del Daví (936m)
Senyalitzat per una estaca metàl•lica, de 65 metres de profunditat. És aixopluc de milers de ratpenats, motiu pel qual té restringit l’accés durant bona part de l’any. Continuem vers el S a peu de cingle.

Els Òbits (996m)
La carena dels Òbits és la tercera cota del massís, desprès de la Mola i el Montcau. Al peu del cingle llevantí hi ha un conjunt de balmes, dues d’elles obrades. El nom prové de les sepultures que s’hi varen localitzar.
Continuem vers el W fins al camí entre el Coll d’Eres i la Mola que prenem a l’esquerra i seguim fins al Morral del Drac.

Morral del Drac (957m)
A l’esquerra del camí a la Mola en prenem un altre (estaca indicadora) que, en fort pendent i entre llaçades, baixa per la Canal de Santa Agnès.

Cova de Santa Agnès (835m)
Lleugerament apartada a l’esquerra del camí, és una balma on s’hi conserva en estat semi-ruïnós una ermita d’estil gòtic i restes d’edificacions annexes. Retornem al camí principal per continuar-hi davallant.
Més avall, quan el pendent es modera, el camí s’eixampla. Després de creuar la torrentera, gira 90º a l’E i esdevé pista.
Poc abans de la Pinassa del Dalmau deixem el camí per un altre a l’esquerra que tot seguit es bifurca. Prenem ramal de la dreta, passem pel costat del forn d’obra i, un camí per darrera del mas, ens mena fins a Sant Pere de Mur.

Sant Pere de Mur (538m)
Coneguda també com del Dalmau per la seva proximitat al mas, és una ermita d’origen romànic, molt modificada.
Continuem camí pel costat d’unes feixes de conreu i, al cap d’uns 75 metres, en una bifurcació prenem el ramal de la dreta, en baixada, fins travessar el torrent on trobem una pista que, seguint-la a mà dreta ens retorna al punt on a l’anada hem pres el camí del Daví.
Sobre els nostres passos i per sobre les Marines retornem a l’aparcament.

Obtindreu informació addicional (bifurcacions i cruïlles) polsant sobre cada waypoint i descripció ampliada accedint a la pàgina web de la ruta.
Cartografia: Editorial Alpina. Sant Llorenç del Munt i l’Obac (1:25000)

Àlbum d'imatges a: https://photos.app.goo.gl/LJcXi6FAKvTeyjeJA

Parking

Aparcament de la Roca

Mountain pass

Coll de Palomeres

A la dreta surt el camí a la Pedra d’Àliga

El Daví

Font del Daví

Bifurcació

Continuem recte. Camí de l'esquerra retorna al torrent prop de Sant Pere de Mur.

A mà dreta ha d’haver-hi un corriol que s’enfila directament a la Cadireta estalviant-nos una bona marrada. Des de dalt és molt evident i l’hem seguit un tros, però per baix no l’hem localitzat. Tal vegada ocult pel brancam d’una recent neteja del sotabosc.

Cruïlla

Anem a la dreta, per un corriol poc definit, però ben evident que s’enfila per l’esquenall de la Cadireta. Rebutgem el que baixa a Sant Pere de Mur (esquerra) i el que ho fa fins prop de la Pinassa del Dalmau (recte).

Bifurcació

Camí de la dreta baixa al Daví. Anem a l'esquerra.

La Cadireta

Bifurcació

Corriol a l'esquerra a la Canal Fonda. Anem a la dreta (senyals fosforescents vermells)

A la dreta un dels camins a la Canal de la Revella. Anem a l'esquerra.

Bifurcació

En una àmplia lleixa, rebutgem a l’esquerra (fites) un corriol que travessa la canal i puja al camí entre l’avenc del Daví i els Òbits. És una bona opció per fer drecera si volem estalviar-nos la Morella i les Casetes del Bofí.

La Morella del Daví

Bifurcació

Un poc definit corriol a mà esquerra i unes fites, que ignorem on menen, indiquen la baixada per un esquenall. Anem a la dreta.

A mà dreta camí de la Canal de la Ravella. Anem a l'esquerra, recte.

Bifurcació

Per la dreta al Coll de Tanca. Anem a l'esquerra.

Camí a les Casetes del Bofí
Cave

Casetes del Bofí

Bifurcació

Per la dreta al Coll de Tanca. Anem a l'esquerra.

Deixem a mà dreta el camí que puja a la Font Flàvia i la carena dels Òbits, per prendre’n a l’esquerra un de menys evident i més ombrívol.
Cave

Avenc del Daví

Els Òbits

Camí de la Carena del Pagès

(Estaca indicadora) Anem a l'esquerra, en direcció a la Mola

Bifurcació

A la dreta camí del Bofí. Seguim recte.

A la dreta camí de Can Pèlags. Seguim recte.

Cruïlla

A la dreta camí a Can Pèlags per la Canal de la Pedrera. A l'esquerra camí a la Canal Fonda.

Morral del Drac

Cruïlla

(Estaca indicadora) A la dreta camí del Mal Pas de Can Pobla. Recte a la Mola. Anem a l'esquerra cap a la Cova de Santa Agnès.

Bifurcació

A la dreta Camí de la Font Soleia. Anem a l'esquerra.

Bifurcació a la Cova de Santa Agnès

Estaca indicadora
Ruins

Cova de Santa Agnès

Bifurcació

A mà esquerra, surt un imprecís corriol que baixa a creuar la Canal del Trull. Despres es bifurca per enfilar-se entre el Turó del Boc i el de les Nou Cabres fins a la Canal Fonda on s'ajunta amb el que baixa de la Carena del Pagès.

A la dreta Camí de la Senyora

A mà dreta camí de la Canal Freda

A l'esquerra camí a la Cadireta

A la dreta pista als Quatre Camins

Cruïlla

Poc abans de la Pinassa del Dalmau anem a l’esquerra i tot seguit es bifurca. El ramal de l’esquerra ens retornaria a la cruïlla per on a l’anada ens hem enfilat a la Cadireta. Prenem el de la dreta, passem pel costat del forn d’obra i un camí per darrera del mas ens mena fins a Sant Pere de Mur.
Tree

Pinassa del Dalmau

Forn d'obra

Sant Pere de Mur

Bifurcació

Prenem el ramal de la dreta, en baixada (el de l’esquerra ens menaria al camí de la font del Daví a la Cadireta que hem fet a l’anada) i anem a travessar el torrent on trobem una pista que, a ma dreta ens deixa al punt on a l’anada hem pres el camí del Daví.

Pista

Anem a la dreta

• Photo of Aventura't

Aventura't Jul 20, 2020

Hola Toni Planas, felicitats per la ressenya, excel·lent com sempre! Em faltava conéixer l'accès a la Morella pel costat Sud, i la teva ressenya m'ha vingut molt bé per preparar la ruta. Gràcies per compartir, Salut i muntanya!

• Photo of Toni Planas

Toni Planas Jul 21, 2020

Aventura't, content de que et serveixi. Ens recolzem els uns als altres. Jo també aprofito força dels vostres itineraris, encara que els faig més curts (sou un màquines, i jo em faig vell).