Uploaded September 9, 2018

Recorded August 2018

1.8
3.6

near es Bòrdes, Catalunya (España)

Ruta molt fàcil que em porta a Es Bordes, des d on agafo la pista asfaltada que em portarà fins el parking a l Ermita de la Mare de Deu de l Artiga de Lin. Des d allà es segueix la pista passant per la Font Gressilium. Aproximadament a 1 km des d el parking trobarem un indicador que ens marca l inici del camí per anar fins els Ulls del jueu a traves del bosc i a tocar del riu Jueu.
Farem la primera aturada al Guardador, preciós racó amb un salt d aigua, antesala del que ens vindrà desprès. Seguim el camí, ja amb una pujada notable fins els Ulls del Jueu. Es aquest un salt espectacular i mes si l aigua es abundant com es el cas. Despres de gaudir del lloc durant una estona, pasem el pont i trobem dos possibilitats per pujar a l Artiga de Lin.
Per anar trio el camí de la dreta, per unes escales que pujen pel costat del salt i que em porten fins a la primera portalada de l Artiga de Lin. Una mica mes endevant trobem la segona, que ens obra una vista incomparable sobre l Artiga. Crida l atenció que amb el volum d aigua que hem trobat a la cascada, aqui trobem el riu amb un cabdal practicament inexistent i en trams inclus sec. Tots els salts d aigua que veiem a l Artiga i que conflueixen al Jueu aportant cabdals d aigua importants, al arribar al riu, s enfonsen per sota l Artiga, convertint se en aigues soterranies que tornen a aflorar al arribar als Ulls. Seguim el cami fins el Refugi i des d alla es pot pujar fins al salt del Pomero. L ultim tram des d el final del salt fins on comença, es molt complicat i en algun punt s ha de grimpar una mica, però una vegada dalt, podem fer no idea de la magnitut de l alçada del salt.
Des de l Artiga de Lin es poden agafar varies rutes ja de mes nivell que ens portarien fins a alguns dels llacs mes emblematics de la zona, però això ja es cosa d un altre dia. Ens endinsem una mica per l Artiga per veure de prop diversos salts d aigua que es veuen des del refugi.
Tornant cap a la Portalada, desfem el camí, en aquest cas al pasar per la segona portalada, segueixo pel cami en lloc de baixar per les escales que he agafat al pujar, el final es el mateig, els Ulls del Jueu....des d alla, es desfà el cami fins el parking.
Ruta espectacular per tots els sentits i fàcil de fer. Totalmente recomenable.
Parking

Guardador

• Photo of Mario Schez

Mario Schez Jun 8, 2019

Preciosa ruta, por sus saltos de agua y por su vegetación. Quiero resaltar el impresionante bosque de abetos y hayas del principio de la ruta, y en general la flora por su gran variedad!