Moving time  3 hours 2 minutes

Recorded August 2018

2.2
4.4

near Ripoll, Catalunya (España)

El GR 1 o Sender Històric, uneix Sant Martí d'Empúries, a l'Alt Empordà, amb la Fisterra a Galícia. També és conegut com a Sender Transversal, i té una distància de 1.074,5 quilòmetres, però només es troba totalment senyalitzat dins Catalunya.
Començant a sant Martí d’Empúries i fins el Pont de Montanyana, recorre 355 qms. per terres catalanes, consta de 26 etapes, homologat l’any 1978 i la seva primera guia fou editada el 2007.

Per aquest petit tram del GR-1, sortim del CAT de can Guetes , travessarem pel pont sobre el riu Ter i després la crta. C-26, on trobem el 1er. senyal de franges vermell i blanques de GR, que ens guia al sender per la margera del darrere les cases fins la pista que passa per la Colònia del Malpàs, per continuar seguint el canal de can Badia, entremig d’hortets i un tram pel voral de la C-26 ; aquest tram de 100 metres es té d'anar amb compte pel nombrós trànsit de vehicles.
Seguim per pista herbada, passant pel darrere del restaurants de la Barricona i de Rama, on acabem enllaçant amb la pista paral•lela al torrent de Ribamala, la que puja a Coll de Jou; la seguirem uns 300 m. fins el trencall a la dreta, pel corriol que baixa al torrent i després puja al turó del Verdaguer, passant per can Dosdies i el coll de can Boixerol.
Continua la pujada fins trobar de nou la pista forestal de pujada a Coll de Jou, que seguirem uns 500 metres fins la collada de can Roca, on a la dreta s’agafa la pista de baixada al Cortal i continuar pel sender que ens guia cap el collet de can Sau i les Torrenteres, on seguim la pista ja més planera fins la Serra del Cadell.
Aquí trobarem a l’esquerra del mas, un caminoi que baixa cap el torrent pel mig de matolls i continua per la vora del camp, havent d’intuir-ho doncs no es troben senyals; es passa per darrere un cobert amb maquinaria agrícola i aquí trobem el camí formigonat que arriba fins la carretera N-260 i ja només cal seguir-la fins el centre de la vila.

Els 5 primers qms. de la caminada transcorren gairebé paral•lels a la carretera i al riu Ter, enfilant molt muntanya amunt l’altra part del recorregut, sense trobar-hi explicació plausible, doncs no és especialment atractiva, salvat les arriballes a sant Joan de les Abadesses.
Parking

Sortida

Inici de la ruta davant del CAT (Centre Acollida Turistica) de Ripoll, a la ronda Mas d'en Bosc. Hi ha un gran aparcament lliure.
Bridge

Pont de can Guetes

Pont construït el 2005, sobre el riu ter, de 40 metres de llargada.

Pal indicador

Just a l'altra banda de la carretera, trobem el pal indicador d'inici de la ruta.

Indicador

Davant dels Tallers Casals, trobem un pal d'itinerannia, que comparteix senyals amb els del GR-1 al llarg de la caminada.

continuar per la dreta.

Canal

Canal de can Badia, ara sec per obres de manteniment.El sabadellenc Josep Badia Capdevila va ser l'artífex d'aquest aprofitament del riu Ter per a fàbriques tèxtils, el 20 de setembre de 1892. Va ser dissenyat per l'enginyer Rafael Coderch. El salt d'aigua era de 33 m i el cabal d'aigua que s'aprofitaria era de 2.000 l/s.

Continuar per la dreta

Gir a l'esquerra

En aquest punt cal baixar arran de carretera, vorejant-la uns 100 metres, fins el trencant del Rec de Sanarús

Continuar per la dreta.

Torrent de la Barricona

Continuar per la dreta

Refuge

Hostal de Rama

Restaurant a peu de carretera.

Ribamala

Mas de Ribamala, al costat de l'espadat de pizarra, al marge dret del Ter. Marcava tradicionalment la frontera entre les possessions dels monestirs de Ripoll i de Sant Joan de les Abadesses i ara entre els termes de Sant Joan de les Abadesses i de Ripoll. És esmentat des del s XI.

Pista a l'esquerra

Aquí trobem la pista de Ribamala a Coll de Jou, que seguirem uns 300 metres en direcció esquerra.

Girar a la dreta.

Baixada fins el torrent de Ribamala.

Torrent de Ribamala

Shelter

Barraca

Barraca de paret seca, refugi de pastor. Es troba sota cal Toni.

Mas can Dosdies

El 1985 constava com abandonat. A dia d'avui es veu ben rehabilitat.

bifurcació

Cal continuar amb pujada per la pista de l'esquerra.

Font

Mare de la font, protegida amb pany.

Coll de can Boixerol

Pista

Aquí trobem la pista que puja a Coll de Jou, que la seguirem per la dreta uns 500 metres, fins la collada de can Roca.

Collada de can Roca

Continuar per la pista en baixada de la dreta.

mas el Cortal

continuar direcció "el Còdol"

Torrent

Aquí es travessa el torrent de la Pudor, anomenat així perquè més avall es troba la font del Sofre de cal Gat.

Pista

Travessar pista i continuar per l'altra banda.

Collet de can Sau

Torrent de la Ginebrosa, sota les Torrenteres i can Jaumeric

Serra del Cadell

Torrent

Torrent del Roser, anomenat torrent de Mataromeus fins a mitjans del segle passat.

Indicador

Pal indicador de l'inici del GR-1 a prop de l'antic pont ferroviari del Roser, a l'entrada de sant Joan de les Abadesses.
Bridge

Pont medieval.

Les bases d'aquest pont daten del 1138, quan es va acabar la construcció del pont romànic que donava entrada a la vila. Malmès pel terratrèmol del 1428, va ser reedificat en estil gòtic, amb una arcada molt esvelta que el converteix en el pont gòtic de més llum de la península. Al final de la guerra civil va ser dinamitat i el 1976 es va reconstruir fidelment, amb la volta gòtica i les arcades del pont romànic.

Sant Pol

És la primera dotació que va rebre el monestir de Sant Joan de les Abadesses en el moment de la seva consagració en el 1150. L'any 1428 degut a uns terratrèmols es va enderrocar part del campanar, que en caure va destrossar la volta de la nau. Aquests desperfectes es van reparar, però l'edificació va tornar a patir danys durant la Guerra del francès. Durant la guerra civil es va incendiar el temple.

Arribada

A prop de la plaça Clavé hi trobareu la parada del Bus per retornar a Ripoll, en freqüència de pas a cada hora, per si no teniu cap altre mitjà de retorn al punt d'inici del CAT de Ripoll.

• Photo of mparras

mparras Mar 26, 2019

Ruta muy facil de seguir, bien señalizada y entorno muy bonito

• Photo of albhertot

albhertot Mar 26, 2019

Grácias por tu valoración, mparras.