Uploaded March 19, 2019

Recorded March 2019

3.2
6.3

near Alcalà de Xivert, Valencia (España)

Ruta circular pel sector meridional de la Serra d'Irta, al Baix Maestrat, partint de la localitat d'Alcalà de Xivert. L'itinerari recorre les dues alineacions principals d'aquesta serra litoral, separades per la vall que formen les rambles d'Estopet i de l'Ametler, de vegetació típicament mediterrània, amb predomini de matollar i amb presència d'algunes pinedes (millor evitar dies calorosos). Durant la marxa ascendirem al punt més alt del conjunt muntanyós, el pic Campanilles, contemplarem bonics paisatges tant de la línia costanera com del corredor i les serralades prelitorals properes, i podrem gaudir així mateix de singulars restes històriques (la Torre d'Ebrí i especialment l'espectacular Castell de Xivert).

El nostre recorregut comença al camí asfaltat del Calvari, a l'inici de la desviació indicada cap al castell de Xivert (accés a l'alçada del Km 1022 de la N-340). Seguint el camí asfaltat travessarem la rambla de l'Ametler i seguirem fins trobar una indicació cap a la torre d'Ebrí.

El camí cap a aquesta torre defensiva remunta el Barranc de la Carrera per un corriol que puja fins a l'àmplia carena i surt a l'alçada del Pla de Lagar on, ben indicat, seguirem dues pistes i un corriol que ens duran fins a la torre de vigia d'Ebrí, del segle XVI, amb amplíssimes panoràmiques especialment cap a mar.

Reprenent la marxa passarem pel punt més alt del turó, on està ubicat un repetidor de televisió, per retornar al Pla de Lagar i fer un bonic recorregut carener d'uns 6 quilòmetres que, combinant colls i elevacions, passa pel Pic Campanilles, entre magnífiques vistes de la costa (destaca la península de Penyíscola) i de la fondalada central i la carena occidental de la serra, amb el castell de Xivert com a referència visual permanent.

El fressat camí carener desemboca en una pista, propera al Coll de la Palma, on girarem cap a l'est per davallar novament cap a la rambla de l'Ametler i progressar, per l'altre vessant de la vall, cap al castell de Xivert, prenent algunes dreceres de la pista i desviant-nos per un costerut corriol que ens portarà al llom de la carena, a prop del magnífic conjunt fortificat.

De l'espectacular castell, d'origen musulmà (segle XI), es conserven unes magnífiques ruïnes consolidades. Durant el recorregut pel conjunt (al pendent occidental es conserva una població musulmana també emmurallada) hi trobarem diversos plafons que ens ajudaran a interpretar aquest singular i sorprenent recinte fortificat.

Sortint del recinte per la banda del poblat, ens podem desviar per un corriol indicat cap a un mirador (només hi trobarem un plafó bastant malmès en el camí) des del qual, sense camí però travessant sense dificultat diversos bancals antics, tornarem a sortir al camí principal. Progressant en sentit sud per l'àmplia carena, el camí ens portarà a una pendent zona boscosa que desemboca al Camí del Calvari, a l'alçada de la Creu del Francès.

Girant finalment a l'esquerra per aquest camí asfaltat, un quilòmetre després tornarem a ser al punt de partida. En acabar tot plegat haurem fet uns 20 km i 800 metres de desnivell positiu d'una gratificant i molt recomanable ruta.

PENDENT COMPLETAR REPORTATGE FOTOGRÀFIC

Coll

Pic Campanilles

Cruïlla (esquerra)

Cota secundària (Molló de pedra)

Cota secundària (pal metàl·lic)