Uploaded March 22, 2017

Recorded March 2017

2.5
5.0

near el Pont de Vilomara, Catalunya (España)

Feia mesos que havia fet la bonica i molt ben senyalitzada ruta de les Tines de la vall del Flequer d'uns 6 km. de llargada. Em va agradar molt i em vaig proposar d'anar a veure les tines que hi ha a les Balmes Roges, pel que vaig dissenyar-me un recorregut que no es molt diferent del que fan la majoria de senderistes que van a les tines de les Balmes Roges. L'única diferencia significativa que hi ha es que jo no vaig passar per Sant Pere d'Oristrell. Feia uns pocs dies en que vaig veure una ruta penjada que passava per una zona a on hi havien moltes baraques de pedra seca i vaig decidir de passar per allà.
Vaig començar a caminar a l'aparcament que hi ha a l'alçada del km. 4,2 de la carretera que va del Pont de Vilomara a Rocafort . Vaig desviar-me cap a l'esquerra en un punt a on hi ha un cartell que prohibeix passar pel fet de que hi ha la Pedrera de Monjuïc molt a prop. No sé si hi ha activitat en aquesta cantera però al cap de poc més d'un centenar de metres vaig girar cap a la dreta per deixar el camí que porta a la pedrera i caminar per una pista que passa força lluny d'on es troba aquesta. Aquest trajecte està farcit de cabanes de pedra seca. N'hi ha de formes i dimensions força variades, circulars, rectangulars... . Es tracta d'un tram bonic, on es fàcil caminar. Val a dir que a partir del km. 3 hi comencen a haver algunes edificacions al costat dret i apareix alguna prohibició de pas i alguna cadena que un no sap massa bé si son per a vehicles o també per a vianants. Jo no vaig tindre cap problema fins que vaig arribar a CAN FLEQUER. El corriol que porta a aquesta masia es molt maco, amb una forta pendent i molt bones vistes però et dirigeix a dintre de la finca. Vaig tindre sort de que hi havia el propietari i tenia la porta d'accés oberta. Em va explicar les seves queixes i em va dir que normalment tanca la porta. Si està tancada s'ha de continuar saltant entre marges. Com que vaig entendre que les terres del voltant també son de la seva propietat vaig arribar a la conclusió de que el millor es no passar per aquesta finca que es privada i que el seu propietari no vol, entenc que amb tota la raó del mon, que s'hi passi. Més endevant proposaré el que em sembla un camí alternatiu que permet fer la ruta sense que aquesta perdi massa atractiu. Un cop passada la finca de Can Flequer es trasspassa el torrent i ja es comença a pujar cap al Puig Gili. La pujada es força dreta, el camí es perdedor tot i que hi ha moltes fites de pedra ja que la vegetació es molt abundant i suposo que la gent que hi passa es poca. El GPS es de molta ajuda aquí. Aquesta pujada tè algún punt delicat que suposo podría ser perillós si ha plogut o el terra està moll. Aquesta pujada no es fàcil. Les vistes son magnífiques. Un cop al Puig Gili comença un corriol de baixada que també té una bona pendent però no tantes dificultats com el de pujada. Vistes magnífiques. Vaig arribar a la Serra del Ermitanets per anar a veure les tines del Ermitanets. Estàn molt malmeses pel que la veritat, no aporten res al recorregut fora se les vistes. Des d'aquí vaig anar camí de les Balmes Roges. La veritat es que la zona de les Balmes, més enllà de les Tines que hi ha, es força atractiva. Un cop vistes les tines de les Balmes Roges hi ha un tram de pujada per una pista molt ample i descoberta ( compta en fer la ruta al mig del dia quan fa calor). Desprès comença la baixada cap al Torrent del Flequer a on hi ha els conjunts de tines que han fet conegut aquest indret. Tines en molt bon estat, amb panells informatius que expliquen el perquè de les mateixes, el seu funcionament i l'estructura de cadescún dels grups que hi ha a la vall. El camí de tornada cap al cotxe ja no té cap element que necessiti ser remarcat.

Penso que aquesta ruta es apropiada tan per la gent a qui agradin les construccions en pedra seca ( marges, barraques, tines, pous,...) com per a la gent que disfruta passant per corriols que no son fàcils i fer rutes amb un cert desnivell, com per a la gent que disfruta dels paissatges. Es una trajecte molt complert que només tè el problema de CAN FLEQUER. Si hi torno, que ho faré, NO PASSARÉ per aquesta finca i serà així per dos motius: l'un que no m'agrada discutir i l'altre que entenc que el propietari té tot el dret del món a protegir la seva propietat i de barrar-hi l'accés. Jo recomanaria als que llegueixin aquesta descripció de la ruta i que la vulguin fer que no hi passin. JO PROPOSO UN TRJECTE ALTERNATIU QUE A L'ALÇADA DEL km, 3,7-3,8 DE LA MEVA RUTA AGAFA UNA PISTA QUE SURT CAP A LA DRETA I QUE PORTA DEVANT DE LES TINES DE RICARDO . DES D'ALLÀ AGAFA LA PISTA QUE PORTA A LES GRAUETES I ROCAFORT ( es un sender local SL ben senyalitzat i que s'identifica amb ratlles blanca i verda, veure WAypoint corresponent) I ACABA ENLLAÇANT AMB LA RUTA QUE VAIG FER A UNS CENTENARS DE METRES PER SOTA DE CAN FLEQUER. Aquest itinerari alternatiu afageix mès d'un km a la ruta peró que quasi es pot compensar si no es va a veure les restes de les Tines dels Ermitanets, restes que, com ja he dit abans, no valen massa la pena. Per fer mès entenedor aquesta variant que proposo he adjuntat una fotografia que recull el trajecte alternatiu, que en tot cas no té pèrdua perquè he anat explicant als waypoints els punts d'inici, de final i d'enllaç amb pa ruta que vaig fer.

En resum, una bona caminada que ha superat les expectatives que hi tenía posades, ja que creía que l'única part que valdría la pena de veure eren les Tines del Torrent del Flequer i a la realitat, les senyals de pedra seca, alguns dels corriols i les vistes que hi ha a quasi tot el trajecte la fan una caminada en la que hom pot disfrutar força

Giro dreta, pocs mettes desprès de passar per un cartell que diu prohibit passar ( veure foto)

Fa un centenar de metres que he entrat en un camí en el que hi ha un cartell que prohibeix el pas degut al perill que hi ha ( suposo que per la proximitat a la pedrera de Monjuïc). Hi havia una tanca que ara es a terra i com que jo no volia anar en direcció a la pedrera he passat. Aquí em desvio del camí que va a la pedrera i començo a caminar per na zona que va paral-lela al Torrent del Flequer i que passa per una zona a on hi ha moltes barraques de pedra en sec de dimensions i estructures variades.

Barraca de pedra seca

Aquesta té forma rodona

Pista per la que camino

Marge de pedra seca

En aquesta part del recorregut a més se les barraques de pedra seca hi ha,com calia esperar, un munt de marges de pedra seca, que servien per fer convertir en terreny de cultiu aquest zona montanyosa

Més barraques

Barraca rectangular

Giro lleugerament cap a l'esquerra

Building of interest

Sobre el marge hi ha barraca

La fotografia no té gaire qualitat però en aquest punt es pot veure com, a dalt del marge, hi ha una barra a de pedra seca.

Barraques

Una altre barraca

Aquest tram de la caminada, està plé de barraques. Cada pocs metres s'en veuen de noves

Una barraca més
Information

En aquest punt ectic passant per una pista ample i en molt bon estat

Barraca

O es veu bé a la fotografia, peró a mà dreta n el aentit de la marxa, s'hi pot veure una barraca

Recte per agafar corriol ( ULL aquí començaria el recorregut alternatiu que no passaria per Can Flequer)

Deixo la pista en aquest punt en que hi ha un encreuament de camins i entro en un estret i no gaire perceptible corriol que està al devant nostre en sentit de la marxa i que ens portarà a Can Flequer. IMPORTANT. En aquest punt comença l'itinerari alternatiu que proposo per evitar d'arribar i entrar a Can Flequer. Si es vol agafar aquest itinerari alternatiu, al arribar a aquest encreuament de camins s'haurà de GIRAR A LA DRETA i continuar per la pista fins arribar al devant de les TINES d'en RICARDO.

Vaig per corriol que porta a Can Flequer

Baixant molt dret cap al Flequer

vistes molt boniques i un corriol ben dret que baixa cap a Can Flequer

Arribant a Can Flequer

El corriol entre dintre de la finca i el seu propietari ha decidit de posar-hi una porta i un reixat al voltant de tota la finca. Normalment aquesta porta està tancada pel que cal buscar sortides alternatives per continuar la caminada. Per sort quan jo hi vaig passar hi havia el propietari per allà i no em va posar cap impediment, tot i que em va manifestar que estä molt cabrejat amb els caminants que passen per dins la finca i ho deixen tot malmès i plé de porqueria. Per evitar cap malantès jo proposo NO passar per aquesta finca i fer servir l'itinerari alternatiu que descric en altres seccions de la ruta. Aquesta finca va agafar una certa anomenada quan hi han rstar un grup de maquis que havien segrestat una persona un cop acabada la Guerra Civil espanyola. També té algunes tines, però si el propietari no vol que s'hi entri tampoc les podrem veure i a més, en aquesta ruta en tindrem prou exemples de tines com per fer-se una idea acurada sobre com eren i pel que servien.

Giro dreta pel dret

Aquí no vaig ser capaç de veure el corriol que baixa cap al torrent pel que vaig decidir anar avall pel dret

Dreta 180 graus. ( IMPORTANT! A prop d'aquest punt enllaça l'itinerari alternatiu amb aquesta ruta)

Un cop arribat a la llera del torrent que passa per aquí es puja una mica i es troba el sender local que va a les Grauetes i Rocafort. AQUI ES A ON ARRIBARIA SI HAGUÉS AGAFAT L'ITINERARI ALTERNATIU QUE O PASSA PER CAN FLEQUER. Uns metres més endevant s'ha de fer un gir de 180 graus per començar a pujar cap al PUIG GILI.

Corriol dreta

Aquí segueixo el corriol que va cap a la meva dreta

Gira dreta 180 graus. Hi ha fites

aquí s'ha de girar fort cap a la dreta. Hi ha fites que marquen el corriol que cal agafar, però es convenient portar la ruta carregada en un GPS
Information

En aquesta zona el camí està mig perdut.

Cal anar seguint les fites de pedra que, de tant en tant, hi ha pel camí, o portarla ruta gravada en el GPS

Placeta de les Bruixes

Molt bones vistes des d'aquest indret

90 graus a la dreta seguint fites

Tram delicat

Per aquí comença el troç més delicat de la pujada al Puig Gili. El terra es poc segur i penso que perillòs en mullat. Per sort jo hi vaig passar en sec
Risk

Aquest troç no ha de ser fàcil si està mullat

la fotografia mostra el tipus de terreny i la seva inclinació. Si està mullat, aquest tram ha de ser perillós.

Dreta 90 graus

Gir cap a l'esquerra

Vistes

Information

S'han de pujar aquests graons

No tenen cap dificultat però s'han de pujar ( fotografia presa des de dalt, un cop pujats)

Puig Gili

Bones vistes des del cim

Aixant del Puig Gili per un corriol amb bona pendent

Aspecte del corriol de baixada

Es un corriol divertit de fer
Ruins

Ruïnes de les Tines dels Ermitanets

Auqesta edificació estä molt malmesa. La veritat es que no val la pena vindre fins aquí, encara que les vistes son molt boniques

Vaig per pista ample

La pista es molt ample i està en molt bon estat en aquesta Ona

Vistes de les Balmes Roges

Tines de les Balmes Roges

Per veure aquestes tines he fet aquesta excursió. Construccions curioses. Ha valgut la pena vindre fins aquí

Aquí deixo pista i agafo corriol a la meva esquerra

El corriol baixa de valent per anar a trobar el Torrent del Flequer

Vista de Can Flequer

Aquí giro cap a la dreta i continuo baixant

Bona baixada!!!

Jo giro cap a l'esquerra cap a Tines d'en Ricardo

IMPORTANT. Si es fa el recorregut alternatiu aquí hi ha el pal indicador del sendel local que porta a les GRauetes i a Rocafort. Com que jo anava de baixada vaig girar cap a l'esquerra per arribar a la llera del Torrent del Flequer i començar a visitar els conjunts de Tines que hi ha

Tines del Ricardo

Primer conjunt de tines que hi ha al Torrent del Flequer. Estàn, com totes les altres, en molt bon estat de conservació hi a més tenen panells informatius amb molts detalls sobre el seu origen, utilitat i funcionament IMPORTANT per aquí arribaria al torrent l'itinerari alternatiu que he proposat per tal d'evitar d'entrar a CAN Flequer. La ruta continuaria en sentit invers al que he fet jo fins trovar, una mica més enllà el SL que va a Grauetes i Rocafort.

Tines de l'Escudelleta

Un altre dels conjunts de Tines que hi ha a la llera del Torrent del Flequer