Uploaded April 16, 2017

Recorded April 2017

1.8
3.7

near Tavertet, Catalunya (España)

Ruta circular que discorre per la delitosa calma del Pla del Castell, per la vora dels imponents Cingles de Tavertet, descendeix i ascendeix la cinglera pel Grau del Castell i l’Escaleta del Camí de Sau. La ruta uneix tres llocs emblemàtics: l’antic i modern --i ben endreçat-- municipi de Tavertet, el magnífic mirador dalt del feréstec Puig de la Força i el plàcid Hostal de la Riba, ben emplaçat entre prats, boscos i camps. La frondositat de les Guilleries, la profunditat de les cingleres i la placidesa de l’embassament de Sau hi són a tota hora presents.
Vam deixar el cotxe a l’aparcament de Tavertet, situat a la dreta de la carretera BV-5207, tocant Tavertet. S’hi pot deixar el cotxe tot el dia per un euro. D’allí vam iniciar la ruta.
Ja a peu ens aproximem quelcom més a Tavertet, girem a la dreta pel carrer Jaume Balmes, carrer de cases noves a banda i banda, totes d’estil del país amb façana i parets de pedra picada. Un cop acabat el carrer Jaume Balmes i travessada la població, arribem a un trencall. Hi és tot indicat excepte el Puig de la Força. Primer vam prendre un camí, molt concorregut, que en direcció sud-oest va a la Miradora i no al Puig de la Força. Vam tornar enrere i, situats altre cop al mateix trencall, vam optar per la pista que, també en direcció sud-oest però quelcom a l’esquerra del camí de la Miradora, porta al Pla del Castell i, després, ens durà cap al Puig de la Força, el nostre primer destí. Vam seguir per la pista fins al Pla del Castell i el Castell, masia situada sota el Turó del Castell, aquest ben visible. Si ho tornéssim a fer, per comptes d’anar per la pista aniríem pels corriols a la nostra esquerra, que fan el mateix recorregut però arran del cingle. Des del mas El Castell la pista segueix ara per la vora del cingle i es passa per un mirador sobre l’embassament de Sau. Val la pena aturar-se en aquest mirador. La vista sobre l’Embassament de Sau, malgrat l’artificialitat d’un embassament, és atractiva. La descoberta del campanar de Sant Romà de Sau emergint de l’aigua del pantà és nostàlgica: evoca un passat de vida i història que malgrat estar negades per l’aigua es resisteixen a desaparèixer. La pista continua a la vora del cingle en direcció oest. Al cap de 500 m, atenció!, cal deixar-la per agafar un corriol a la nostra esquerra que mena al puig de la Força. El trencall està indicat però es fàcil passar-se’l de llarg. Altrament que per anar al Puig de la Força cal descendir, cosa que també enganya: normalment per assolir un puig cal ascendir i, aquí, cal descendir. La traça del Wikiloc en aquest lloc pot ser ben útil. El corriol, quelcom dificultós, descendeix uns 60 m per passos ben trobats en la cinglera, passa per unes balmes destacades i ens menarà fins un coll que uneix al Puig de la Força a ponent amb els Cingles de Tavertet, per on venim, a llevant. Des d’aquet collet s’ascendeix, amb alguna dificultat, al Puig de la Força. La vista des del Puig de la Força és espectacular i el lloc és feréstec i encimbellat. Sota nostra, a ponent, hi ha unes balconades que hi anirem, no sense alguna dificultat. Des d’aquestes balconades la vista sobre els cingles de les Guilleries i l’Embassament de Sau en primer terme, el Collsacabra al nord, el Pirineu més al Nord i el Montseny al sud, torna a ser impressionant.
Refem les nostres passes fins al mas El Castell. Només sobrepassar-lo trobem un trencall amb un camí que surt a la dreta i l’agafem. És el camí del Baixant del Castell que en direcció sud-est, primer per la Canal del Castell i després flanquejant al peu dels Cingles de Tavertet, ens durà a trobar el GR2/GR151 o Camí de Sau, a 1,4 km des del Castell. A continuació seguim per aquest GR en direcció sud i 500 m més enllà trobem la carretera del Club Nàutic, la qual seguim a mà esquerra i tot seguit ens mena a l’Hostal de la Riba. En arribar-hi haurem passat pels costats d’un destacat roure martinenc, arrelat al bell mig de la carretera, a uns 100 m abans de l’hostal. En una magnífica terrassa de l’Hostal de la Riba, a l’ombra de les alzines i de les sabines, i damunt la verdíssima herba, vam fer un bon piscolabis mentre contemplàvem els cingles de Tavertet. Ens van dir que han contractat un xef i que aviat serviran àpats complets.
D’aquí vam fer enrere pel mateix camí per on havíem arribat a l’Hostal de la Riba: el camí de Sau o GR2 o GR151. El vam seguir en direcció nord-est i ja no el vam deixar fins a Tavertet on hi vam arribar després de recorre 2,7 km i ascendir 380 m de desnivell. És un camí dels que valen la pena caminar-los: primer discorre pels alzinars, després per unes balmes imponents als peus dels Cingles de Tavertet, amb vistes llevant sobre boscos i masos de les Guilleries amb el Montseny de rerefons, a continuació ascendeix entre singles per un variat sotabosc de boix, galzeran, llentiscle, cirerers d’arboç..., és el tram de l’Escaleta, fins guanyar finalment el grau, i arribar al bell indret de Tavertet.
Tavertet és un municipi amb cases del segle XVIII, de pedra ben treballada, tant a les façanes i murs, com a les arcades de les portes principals i als marcs de finestres, i amb cases construïdes els darrers 20 anys seguint el mateix estil. Destaca l’església parroquial, romànica, de Sant Cristòfol de Tavertet, ja esmentada l’any 1025. Es va construir als segles XI i XII, i s’amplià amb una nau afegida al costat de tramuntana al segle XVII. Dins l’església hi ha exposada, rere una vitrina de seguretat, una talla romànica de la verge d’expressió plàcida i afable.1
1. Col·laboradors de la Viquipèdia. Sant Cristòfol de Tavertet [en línia]. Viquipèdia, l'Enciclopèdia Lliure, 2016 [data de consulta: 17 d'abril del 2017]. Disponible a la Xarxa.
A la dreta per la pista al Pla del Castell. A mà esquerra el GR2/GR151 o Camí de Sau, que baixa a la Riba. És per on tornarem.
Endavant, a l'esquerra queda el camí que baixa pel Grau del Castell. Després hi passarem per anar a l'Hostal de la Riba.
Balconada a ponent del Puig de la Força.
Balconada a ponent del Puig de la Força, mirador sobre l'embassament de Sau.
Balmes.
Mirador sobre l'Embassament de Sau. Treu el cap el campanar de Sant Romà de Sau.
Creuament amb el GR2, avall la Riba, amunt --a mà esquerra-- a Tavertet i a Rupit.
Roure al mig de la carretera.
Balmes.

• Photo of El Fuster

El Fuster Apr 4, 2018

Bona excursió, i bones vistes, jo la vaig fer amb la meva parella i amb el gos. Estem acostumats a caminar bastant, però la pot fer tothom que estigui minimament acostumat a caminar per muntanya. Gaudeix de bones vistes.