Wikiloc will stop soon for maintenance

Uploaded December 31, 2015

Recorded December 2015

1.5
3.0

near Roda de Barà, Catalunya (España)

Aquesta excursió al voltant de la "Cantera de Lázaro" (Vendrell) té l'inici al carrer "Osa Mayor" de la urbanització Barà Mar (Roda de Berà) a 60 metres sobre el nivell del mar.
El seu recorregut inicial transcorre per la Coma d'en Gall i la Serra Llarga al cap de la qual trobarem la Pedra dels Quatre Termes (250 metres s. n. m.) en la que podem distingir-hi a cadascun dels seus quatre costats les lletres: A (Albinyana), B (Bonastre), R (Roda de Berà) i SV (Sant Vicenç de Calders) tot just vora la tanca de la finca "La Pedra Grossa" que no traspassarem, sinó que la seguirem uns metres cap a la dreta encaminant-nos vers el Puig Rodó (241 m). No haurem fet ni 200 metres que trobarem a la nostra dreta dues fites de pedra i un cartell que diu "Beu i Tanca" "Barraca de l'Obaga" hi anirem, ja que uns 20 metres ens separen d'una magnífica barraca de pedra seca amb doble habitacle i vora un cocó tancat amb una porta de metall.
Passat el Puig Rodó gaudirem de magnífiques panoràmiques de la Roca Aguilera (Escola d'escalada), del Puig Lleó, del Vendrell, de Coma-ruga, de Sant Vicenç de Calders, i de les urbanitzacions que poblen totes aquestes contrades. Per acabar la volta i retornar al lloc d'inici, utilitzarem el Camí de la Carrerada de Roda que avui comparteixen la urbanització Mas Borràs, "la Cantera del Lázaro" i la línia de l 'etilenoducte de Repsol havent malmès entre tots aquest camí molt llastimosament.
Parking

Carrer Osa Mayor

Punt d'inici d'aquesta excursió a la urbanització Barà Mar de Roda de Berà, on trobarem sens dubte espai per deixar-hi el vehicle. La línia interior del bus urbà de Roda també para en aquest lloc. Seguirem el carrer en direcció nord-oest fins trobar l'encreuament amb el carrer Hèrcules.

Carrer Hercules

Seguirem per aquest carrer en direcció nord durant un curt trajecte.

Sender a Serra Llarga

Deixarem el carrer Hèrcules just quan gira fort cap a la dreta fent un xic de baixada, ja que a la nostra esquerra trobarem un pal senyalitzador amb una sageta de fusta que hi posa "Serra Llarga". Seguirem per un fresat sender que va a sortir en un camí més ample el qual seguirem cap a la dreta.

Encreuament múltiple.

En aquest punt s'uneix a la pista un corriol i ens trobem amb una altre cruïlla. Seguim el camí ample.

Pal i corriol a la dreta.

En aquest punt hem de deixar el camí principal i seguir a la dreta per un estret sender que puja de valent. Si ens passem, de seguida trobarem a la dreta una ruïnosa caseta que sembla haver sigut un lloc de control d'un pou. Tornem enrere i ens donarem compte de l'existència en mig dels pins d'un pal de senyalització sense cap sageta però amb una franja de color vermell que l'envolta. Seguirem pel sender del seu costat sempre pujant de valent.
Cave

Pal senyalitzador de la Cova del Gall

A prop del cingle de sota nostra es troba una petita cova denominada Cova de la Coma del Gall, un pal ens indica el camí que si el seguim en poc menys de 200 metres farem cap a la cova.

Panoràmica de la Coma d'en Gall

Punt des d'on gaudirem en dies clars, de la costa, amb Barà Mar quasi sota nostre i la Masieta d'en Virgili a la nostra dreta. Enfront tenim la partida denominada La Coma d'en Gall.
Information

Pal senyalitzador

Ja al final de la forta pujada ens trobem primer amb un pal metàl·lic a la nostra dreta del que no en farem cas, tot seguit un encreuament just a l'inici de la Serra Llarga amb un pal ens indica el lloc i els dos senders que hi ha de baixada cap a la població de Roda de Barà. Des de aquest punt tindrem una excel·lent panoràmica de la banda est amb Roda de Berà, amb el Cucurull, i la urbanització Martorella. a la dreta entre els pins albirarem la "Cantera de Lázaro". També veurem algun túnel del pas de l'AVE i durant el nostre trajecte el sentirem passar més d'un cop. Seguirem el ample sender cap a l'esquerra. o dit d'una altre manera, cap el nord.

Fites i marques de color verd.

Se'ns dubte aquestes fites i marques que trobarem durant uns 50 metres volen indicar un sender per baixar al avenc del Merla. No hi hem anat, però la informació diu que per entrar-hi és necessari dur com a mínim un frontal i per precaució un casc.

Pedra dels Quatre Termes

Es tracta d'una pedra en forma de prisma quadrangular que senyala la confluència de quatre termes municipals amb les inicials dels mateixos a la cara de la pedra orientada cap el municipi, així hi veiem una A (Albinyana), una B (Bonastre), una R (Roda de Berà) i una SV de Sant Vicenç de Calders. A la part superior hi ha gravades cinc creus amb una d'elles més gran i les altres quatre distribuïdes entre els seus braços destinant una creu més petita per a cada municipi.
Archaeological site

Barraca de pedra seca amb doble cós.

Seguim el sender que surt dels Quatre Termes primer en direcció nord-est seguint la tanca de la finca durant uns metres i en una cruïlla deixarem el camí principal per un corriol en direcció est, en aquest punt albirarem el punt geodèsic sobre el turó de Les Planes del Claper. Al poc, unes grans fites de pedra amb uns escrits ens anuncien la proximitat d'una barraca doble de pedra seca i d'un cocó adjacent que val la pena de visitar.

Encreuament de senders

Enmig del pinar de pi jove trobem una cruïlla, hem d'anar pel de la dreta senyalitzat per una rústica fita de pedres. Pel de l'esquerra aniríem a parar sobre el túnel de l'AVE i d'allí podríem anar cap a la roca Aguilera.

Panoràmica Roca Aguilera

Durant el trajecte de baixada cap a la urbanització Mas Borràs gaudirem de panoràmiques excel-·lents del Baix Penedès amb Vendrell al bell mig.

Bifurcació

Ja amb una zona més reduïda d'arbres ens trobem en una bifurcació cap a la dreta (sud), nosaltres seguirem cap a l'esquerra (est) ja que la bifurcació que hem trobat es dirigeix cap a la zona de la pedrera.

El Puig Rodó

Petit promontori que permet arribar als 241 metres d'alçada i des de on les panoràmiques són realment impressionants.
Ruins

Carrer Geminis

Ja dins la urbanització Mas Borràs, seguirem pel carrer mes occidental anomenat Gèminis en tota la seva llargària. en alguns trams alterna asfalt i terra degut a la baixa ocupació d'algunes de les zones urbanitzades.

Carrer de la Llum

Un cop el carrer Gèminis finalitza, té el seu inici el carrer de la Llum, del que hauria de seguir la carrerada del camí de Roda de Berà, però que algun xalet, alguna finca i la cantera s'han apropiat del camí i ha desaparegut. Cal dons seguir cap el pont de la AP7, creuar-la i anar en direcció a la Urbanització Mas Astor.

Sender alternatiu

Pasada la bifurcació cap al Fondo del Mata, cal agafar un sender alternatiu per la esquerra de la carretera en direcció oest fins tornar a sortir a la carretera i anar a creuar la AP7 de nou per un pont on diu Carrer del Rey

L'Esplanes

L'Esplanes o turó de Les Planes del Claper de 272 m és un vèrtex geodèsic que queda dins de la finca la Pedra Grossa i a la nostra esquerra. Des de el sender es pot albirar aquest lloc.

Carrerada

Les carrerades, dites també lligallos, "Cañadas" o vies pecuàries són els camins que ancestralment han fet servir i encara o fan els ramats de pastura per canviar de lloc segons la estació del any en que es troben, a aquest fet se'l denomina transhumància. Sortint de la urbanització Mas Borràs la carrerada es dirigia cap a la costa per l'actualment denominat Camí de la carrerada de Roda i que en part ha desaparegut engolit per la urbanització, la pedrera i utilitzat per el pas de la línia de etilè de REPSOL.
Tree

Pinar jove

El camí transita pel mig d'un pinar de pins de poca edat, suposadament fruit dels incendis que ha patit aquesta part de la orografia de Tarragona.

Panoràmiques del Baix Penedès

Durant tot el recorregut es gaudeix de grans panoràmiques, aquestes en son algunes de les que podem admirar durant el descens cap a la costa.
Risk

Baixada rocosa i pedregosa

Alguns d'aquests camins han estat pràcticament llaurats per el pas de motos d'enduro i de trial deixant-los descarnats, sense terra i amb totes les petites pedres rodolant pel terra. Aquest fet i la presència en aquesta zona de roques planes fan que la baixada a peu sigui un veritable martiri que obliga a ajudar-nos dels pals i a fer que la marxa sigui mes lenta i arriscada.

Panoràmica de la costa

En quant el camí que seguim gira cap a l'est, les panoràmiques de la costa es succeeixen una darrera l'altra, només cal que no hi hagi calitja o boira i l'espectacle esta assegurat.

L' AP-7

Aquesta zona, com sabem tots els que hi tenim residència a prop, esta abarrotada de vies de comunicació, l'AP7, la N-340, l'antiga carretera de Creixell-Roda de Berà-Sant Vicenç de Calders-Vendrell, la línia de l'AVE, la línia de RENFE a Barcelona i la línia de tren de Mora; per aquesta raó és molt difícil que durant les sortides no en trobem alguna.