jm.sans

Recorded April 2015

2.2
4.5

near Taradell, Catalunya (España)

Itinerari circular que sortint de la Plaça Everest-85 i aprofitant part del PRC-42 permet descobrir llocs interessants de la zona de llevant del terme
Edifici de nova construcció situat al costat de la masia de l'Esquís.
Reserva d'aigua per a usos agrícoles de la finca de la Vallmitjana. Sovint s'hi poden veure aus aquàtiques.
Deixem la pista principal per agafar el camí de la dreta.
Atenció! Agafar el corriol que surt a la esquerra per baixar a Can Mascarell
Masia i granja de porcs. Seguim cap a la dreta passant pel costat de la granja.
Agafem la pista de l'esquerra.
Arribem a la carretera de Viladrau. Ens hem d'enfilar per les roques del devant, fins al replà superior que queda just enfront nostre. Hi arribem vorejant la part més inclinada per la dreta. Allà trobem el PRC-42 que puja paral·lel a la carretera.
En aquest punt trobem el pal indicador del PRC-42.
Creuament de camins devant de la masia del Pujol. El PRC-42 continua pel del mig, però ens desviem uns 20m pel de la dreta fins l'alzina centenaria del Pujol.
Arbre monumental de Catalunya
Placa indicadora. Tornem endarrera per agafar el camí del mig. Anem davallant per aquest camí entre camps de conreu, fins arribar a una bifurcació. Per l'esquerra el camí continua fins la Codina. El PR segueix pel trencall de la dreta. Ben aviat el deixem i agafem un corriol a mà esquerra que baixa entremig d'un bosc d'alzines.
Font a tocar del torrent de Santa Eugènia o de Sant Quirze. Des d'aquí, seguint torrent avall, ens podem desviar uns 200m fins la ermita de Sant Quirze de Subiradells.
Ermita romànica que el 1095 va substituir una anterior capella preromànica que hi havia en el mateix lloc. Tornem a la font del Rebató i seguim pujant fins la part alta de la urbanització "Miranda de la plana" vorejant-la a través de la franja de seguretat per casos d'incendi.
Antiga masia que havia fet d'hostatgeria, avui totalment restaurada. És l'última casa de la urbanització en el camí de Puiglagulla.
Seguint la pista de la esquerra es va a Puiglagulla. La de la dreta ens porta a la masia del Bou. El corriol que s'enfila pel mig ens portarà a l'Enclusa.
Aquí deixem a l'esquerra el PRC-42. Seguint pel camí del mig podem pujar directament a l'Enclusa. Nosaltres anem pel de la dreta per visitar les cuines d'en Rocaguinarda. El seguim fins trobar una pista que seguirem uns metres avall. Unes fites a ma esquerra ens indiquen el lloc per on hem de baixar a les cuines.
Després d'una curta i fàcil desgrimpada trobem a mà dreta, en un petit replanet a mig cingle, les cuines d'en Rocaguinarda. Aquest indret va servir moltes vegades de refugi o amagatall del bandoler Perot Rocaguinarda entre els anys 1606 i 1610 que actuava com a cap de quadrilla dels Nyerros. També durant la Guerra Civil (1936-1939) van servir encara com a amagatall per a gent perseguida. Tornem per on hem vingut, però ara seguim per la pista fins el cim de l'Enclusa.
El punt més alt de Taradell. Amb 867 metres d’alçada aquest cim esdevé un dels miradors més privilegiats del terme de Taradell amb visions cap a al castell, cap al poble, cap a la plana, cap a les Guilleries i cap al Montseny. Per baixar podem recular uns 50m i a la dreta hi trobem una curta canal per on es pot desgrimpar. Una altre opció mes llarga es recular fins l'encreuament de corriols i des d'allà continuar pel PRC-42 fins la base de la canal i la collada de Mansa.
Punt de confluència del PRC-42 i el GR-2. Després de travessar la carretera de Viladrau, nosaltres seguirem cap a ponent per la pista que baixa a la dreta.
En aquesta intersecció hem de agafar la pista de l'esquerra que és la que ressegueix el PRC-42
El camí que queda a l'esquerra duu a la bauma del castell. El del centre és la continuació del PRC-42 i el de la dreta porta al castell de Taradell.
El castell de Taradell és documentat de l'any 893 i pertanyia inicialment a uns cavallers, els Taradell, que van donar nom al castell i del qual ha derivat la denominació de la població. Ara es troba en estat ruïnós, però les ruïnes han estat consolidades i manté una estructura arquitectònica força ben conservada. Té una situació excepcional amb grans vistes a tot el seu redós i un entorn de balmes i sectors de gran bellesa. Tornem a l'encreuament de camins per reprendre el PRC-42
Petita font a pocs metres a la dreta del camí. Sovint s'eixuga.
El camí arriba a la nova pista que passa per Puig Grifó (els mapes i els taradellencs donen aquest nom a dos turons diferents). L'agafem cap a la dreta.
Per l'esquerra arriba el camí del GR-2 que haviem deixat al coll de Mansa. Seguim cap a la dreta.
Antigament, quan hi havia un bosc frondós i ple de pins, el Pi Gros sobresortia per damunt dels altres essent un lloc de trobada i un punt de guia molt utilitzat. Malauradament l’any 1960 un llamp el va matar i posteriorment l’incendi del 1983 el va acabar de malmetre.
En aquest lloc, el GR-2 marxa cap a l'esquerra. Nosaltres seguim recte pel PRC-42
En aquest lloc hi havia la ja desapareguda masia de Goitallops. Deixem la pista per baixar pel camí de l'esquerra.
Es tracta d’una sepultura o tomba col·lectiva formada per unes lloses laterals i una gran llosa al damunt. Va ser descoberta el 1965 i data d’entre el 2200 i el 1500 abans de Crist.
Aquesta plaça està dedicada a l'expedició catalana que va fer el cim de l'Everest el 28 d'agost del 1985. Hi ha un monument commemoratiu.