Uploaded August 23, 2016

Recorded August 2016

4.2
8.3

near Sort, Catalunya (España)

Ruta per la Vall d'Àssua des de Sort fins a Llessui, passant per Olp, la capella de Sant Josep, Altron i Sorre a l'anada, i per Saurí, Trases, les Bordes d'Olp i Pujalt a la tornada, tot creuant diverses vegades el Barranc de les Lleres i el Barranc de Pamano, entre d'altres.
La ruta comença enfilant-se de seguida cap a Olp per camins molt ben senyalitzats, i força frondosos i ombrívols. A partir de la capella de Sant Josep, el camí descendeix cap a Altron (a la ruta no es passa pel poble, però es pot decidir visitar-lo tenint en compte que es troba molt a la vora) fins que es creua el Barranc de Pamano, punt a partir del qual es reemprèn l'ascens fins a Sorre, i d'aquí cap a Llessui, on es podrà descansar i refrescar-se a la Font del Poble.
Partint de Llessui, el camí torna a descendir cap a Saurí, un petit nucli de cases molt bonic amb carrerons estrets i passadissos espectaculars, fins que es torna a creuar el Barranc de Pamano i es comença l'últim tram d'ascens. Des que es comença la ruta, el camí és molt fàcil de seguir gràcies a la bona senyalització, però a menys de dos quilòmetres des que es creua el Barranc de Pamano (aproximadament després de creuar el Barranc dels Bodoluixos), desapareix tant el camí com la senyalització. En aquest punt, doncs, cal anar amb molt de compte i estar preparat per orientar-se i saber llegir correctament el mapa o el GPS. En alguns punts és possible que calgui embardissar-se una mica, i en d'altres pot ser útil el rastre d'alguns corriols. El camí torna a aparèixer després de creuar la Serra de Trases, més o menys a l'alçada de la Collada de Trases i les Bordes d'Olp, on comença el descens per pista fins a la carretera asfaltada d'Enviny a Olp. La ruta que se segueix aquí s'aproxima molt altra vegada al nucli d'Olp, creuant dues vegades més el Barranc de les Lleres. Tanmateix, és preferible escurçar la ruta prenent la pista de la dreta a l'encreuament que es troba poc després de les Bordes d'Olp (abans d'arribar a les Mussoles), en direcció al Batlliu i a Santa Barba (Pista de les Bordes) fins a enganxar la mateixa carretera asfaltada. Aquesta carretera se segueix fins a Pujalt, on és possible refrescar-se als Rentadors de Pujalt. A partir d'aquí, s'abandona la carretera asfaltada i se segueix un corriol molt bonic (passant per la Font del Rossinyol i un forn de calç) fins arribar de nou a Sort, el punt de sortida.
Es tracta d'una ruta molt bonica i poc transitada que permet gaudir de vistes espectaculars de diferents indrets de la Vall d'Àssua. Si es fa a l'estiu, com en aquest cas, cal anar protegits perquè alguns dels trams no ofereixen ombres, tot i que és possible refrescar-se en diverses fonts i rius. L'únic tram complicat, a banda de la distància i el desnivell, és allà on desapareix el camí; si no s'està habituat a aquestes situacions, segurament és preferible no fer aquesta ruta. Per la resta, molt recomanable si es volen veure tots aquests indrets en una sola excursió.
Font del Barranc de les Lleres
Església parroquial de Sant Pere de Llessui
Església parroquial de Sant Víctor de Saurí
Barranc de Pamano des del Pont de Rions
Vista de Saurí i de Llessui (al fons)
Vaques
Trases
Borda d'Orteu (les Bordes d'Olp)
Borda del Forn (les Bordes d'Olp)