Uploaded October 29, 2020

Recorded October 2020

1.6
3.2

near Sint Geertruid, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling langs fruitboomgaarden, door het Savelsbos met diverse groeves, en langs de randen van het Maasdal, tussen Sint Geertruid en Kasteel Rijckholt. Wandeling start in een nieuwbouwwijkje aan de rand van Sint Geertruid, waar je kunt parkeren langs de weg. Er is horeca in Rijckholt.
Je loopt van uit het wijkje naar het begin van de veldweg Bartholomeushagen en loopt door het veld naar de veldweg Steenbergerweg. Deze veldweg is omgeven door fruitboomgaarden. Op het einde loop je het mooie hellingbos Savelsbos is en loop je een beetje langs de rand van het bos naar de Scheggelder Grub, een droogdal waar een brug over is gespannen. Je volgt het droogdal langs de Zure Dries een uitzichtpunt, en loopt dan naar de Savelsweg. Deze rechte weg langs een oude grindgroeve daal je af naar de rand van het bos aan de kant van het Maasdal. Je volgt vervolgens een pad langs de rand van het bos met uitzichten over het Maasdal richting onder meer boomgaarden, de Observant en ENCI groeve. Je loopt verder richting Rijckholt en neemt het Weegsken naar Rijckholt. Bij de rijksweg bevindt zich een eetcafé (Riekelt). Je loopt een stukje door het dorp en dan om het kasteel Rijkcholt heen, waarbij je kort vlak langs de A2 komt. Vervolgens kies je paden en veldwegen terug richting het Savelsbos, waarbij je om het voormalige klooster Immaculata heen loopt. Bij het binnenlopen van het bos kies je een klein pad dat naar de Abri van Rijckholt voert, een ondiepe kalksteengroeven, een soort grot, die op een mooie plek in het hellingbos ligt. Na het bezoek loop je weer terug naar het wandelpad en vervolg je je weg richting het Grote Atelier, een vuursteengroeve, waar in het neolithicum (~6000 jaar geleden) vuursteen werd gewonnen. De groeve is beperkt opengesteld voor bezoek (niet in de winter vanwege vleermuizen). Vanaf de vuursteenmijn loop je de helling verder op naar de rand van het bos. Hier begint de Langeweg, een veldweg langs appelboomgaarden die je terugvoert naar Sint Geertruid.
Cave

Abri van Rijckholt

Kleine kalksteengroeve, lijkt meer op een grot, midden in het bos. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Abri_van_Rijckholt

Bartholomeushagen

Veldweg vanaf Sint Geertruid
Cave

Grote Atelier - Vuursteenmijn

Oude vuursteenmijn, zo'n 6000 jaar oud. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Vuursteenmijnen_van_Rijckholt
Castle

Kasteel Rijckholt

Kasteel waar je om heen loopt, vlak bij de A2 gelegen.

Langeweg

Veldweg langs appelboomgaarden terug naar Sint Geertruid

Pad langs Savelsbos

Pad langs Savelsbos met uitzicht

Pad langs Maasdal en Savelsbos, met mooie uitzichten tot aan de overkant van de Maas (ENCI groeve, Observant, mergelindustrie bij Halembaye).

Pad naar Abri

Smal pad naar de Abri van Rijckholt

Pad naar Grote Atelier

Pad door Savelsbos naar het Grote Atelier

Pad naar Langeweg

Pad van Grote Atelier naar de Langeweg, met onderweg twee 'putten' met vermoed ik luchtgangen naar de mijn.

Pannepad

Pad vanaf de A2.

Savelsbos

Hier loop je het Savelsbos in

Savelsweg

Savelsweg met oude grindgroeve

Scheggelder Grub

Droogdal waar een brug over heen is gespannen. Je loopt er daarna een tijdje langs.

Schone Grubweg

Veldweg richting Savelsbos

Steenbergerweg

Veldweg langs boomstamgaarden

Veldwegen rond Huize Immaculata

Je loopt hier over een aantal veldwegen om een oud klooster heen richting Savelsbos

Weegsken

Pad richting Rijckholt.
Panorama

Zure Dries

Uitzichtpunt over het bos boven een helling waar de bomen weg zijn.

• Photo of Tom Slenders

Tom Slenders Nov 21, 2020

mooie wandeling met wat leuke hoogte verschillen. zeker een aanrader.

• Photo of Tjaart Molenkamp

Tjaart Molenkamp Nov 22, 2020

Bedankt Tom, voor jouw review en opmerkingen!