March 13, 2021

March 2021

near Mura, Catalunya (España)

Exhaustiva, variada, bella, interessant i assequible excursió, circular, per la Serra de l’Obac, que inclou entranyables vistes del Bages, amb Montserrat, incomparable!, de fons, vistes que sovint s’estenen fins a les cimes del Pirineu que van des del Pallars Sobirà fins al Puigmal; inclou llocs sorprenents, com l’Hospital de Sang dels carlins o les cistes (tombes) en un jaciment arqueològic; destaca la roca conglomerada, omnipresent, en forma de turons prominents, codines destacades, esplugues de vistents tonalites rogenques i formacions escultòriques gegantines, i compta amb una frondosa vegetació, ben assentada a les fondalades i clapejada a les serres, que inclou un molt variat i ric matollar i els alzinars, amb alzines monumentals, i algunes pinedes de pi roig i pi blanc. Tot això en el parc natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l’Obac, concorregut i, en general, ben gestionat.
L’excursió ressegueix els següents indrets: alzina del Salari –inici i final de l’excursió--, coll de Tres Creus, jaciment de la balma de la Porquerissa, balma de la Porquerissa, font de la Pola, castellots de Tanca, quartó de la Reixa, cova del Tinet, carena de l'Espluga, balma de l'Espluga, coll de Cort Fosca, hospital de sang de Mata-rodona, turó de Cort Fosca, coll del Boix, alzina del Vent, cova dels Traginers, sot de la Teula i balma dels graons de Mura.
Vam aparcar al voral de la carretera atès que l’aparcament de l’Alzina del Salari, km 11,2 de la carretera de Talamanca, estava complet. L’aparcament de l’Alzina del Salari es va habilitar en el que era l’entrada d’una urbanització il·legal dels anys 70, que es va aturar al declarar el parc natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l’Obac. L’Alzina del Salari va morir el 1985, era un arbre monumental, referència dels boscaters, on cobraven el salari, també dels pastors i traginers, atès que marcava el punt on confluïen el camí de Berga i els graons de Mura.(1) L’alzina no hi és, però continua essent un referent.
De l’Alzina del Salari, cota 728 m, anem al coll de Tres Creus, cota 872 m, per la pista/carretera de la urbanització paralitzada --que la natura va recuperant--, en direcció sud-oest. Arribats al coll de Tres Creus, entre el turó de Tres Creus i Castellsapera, abandonem la pista i en sortim pel camí de ponent, que flanqueja el turó de Tres Creus i de seguida se’ns obre una bellíssim panorama al Bages, a la fondalada presidida per la serra de Montserrat al fons. En destaca, altiu i vistent, el Paller de Tot l’Any i el flanqueja la carena del Camí Ral a migjorn i el roquissar de la Porquerissa i després la carena de l’Espluga a tramuntana.
Seguim en flanqueig de la serra de l’Obac, entre l’impactant rocam conglomerat, de tons que van del gris al rogenc intens, i per la frondosa vegetació, que és compon d’alzines, arbocers, ginebró, bruc, estepa blanca, estepa negra, romanís, farigoles..., i alguns pins. Anem gaudint de vistes alternants entre a Montserrat i a la mateixa serra que flanquegem. D’aquesta manera passarem per la Porquerissa, al cap 400 m, cota 848 m, les cistes de la Porquerissa al cap de 400 m més, la balma de la Porquerissa 100 m més enllà, la font de la Pola al cap de 200 m més, les balmes dels Castellots de Tanca 400 m més, el Quartó de Reixa 200 m més i la cova del Tinet 100 m més i cota 800 m. Cadascun d’aquests punts té el seu interès: a la balma de la Porquerissa hi han trobat restes arqueològiques romanes, visigòtiques i medievals, altrament que n’hi referència escrita a l’any 1.225;(2) la font de la Pola, dins una gran balma, ha estat ancestralment aprofitada per pastors, bosquerols, carboners i pagesos d’un mas que hi havia hagut; després també caçadors i excursionistes, que hi van tenir una acció destacada dins la secció d’excursionisme de la Joventut Terrassenca. Impulsats, entre d’altres, per Valentí Rossinyol o Tinet, fa un segle, van condicionar la font per tal que hi hagués aigua tot l’any, hi van posar una taula rodona de pedra, amb un taulell d’escacs gravat a la taula –encara hi és– i seient circular, una segona taula, un rebost... S’hi feien trobades i estades “Fontades” fins a finals del segle passat. Durant aquestes estades les famílies dormien a coves de la zona, com el Quarto de Reixa o la cova del Tinet.(3) Quarto de reixa, en terrassenc, és l’estança d’una casa, a Terrassa!, amb una finestra que dona al carrer.(4) La font de la Pola segueix essent un important lloc de trobada.
De la cova del Tinet, seguim avall, primer per l’aresta de la carena, aresta que després es converteix en llom, durant 400 m, en direcció oest-sud-oest, fins arribar a un coll, cota 753 m. Aquí cal parar compte, cal seguir per la carena que té direcció nord-oest, una mica a la dreta. No s’ha de seguir la carena que va al sud-oest, quelcom a l’esquerra, ni tirar per avall, a la dreta, en direcció nord. Anem tirant avall primer per carena, després en flanqueig, durant 700 m, fins a la balma de l’Espluga, cota 682 m, al peu del turó de l’Espluga. La balma i el turó de l’espluga són impressionants, la balma és gran, té una construcció de pedra seca, rústica però ben obrada, amb elements d’opus spicatum, emplaçada al peu de la paret rocosa, aquesta formada per estrats negrosos i rogencs, alternats, els negrencs sortints, els rogencs s’endinsen i formen cavitats i el conjunt ofereix una imatge gaudiniana, sorprenent, quasi misteriosa, per recordar! Amb tot, segons hem llegit, la construcció que veiem ara pertany a una cort de la dècada de 1980, que per fer-la van malmetre les runes d’un antic mas a la balma, del que només en quedaria l’opus spicatum que hem esmentat. Altrament que la cort es va fer per guardar-hi perxerons i mules, que es van utilitzar per a una gran tala de la finca de Mata-rodona abans que vos venuda a la Diputació.(5) Preferim quedar-nos amb la visió dels estrats negrencs i rogencs de la paret sud-oest del turó. Sortosament, pel que hem comprovat, el pas del temps, la natura i la protecció que confereix el parc natural, han reparat el bosc.
Acte seguit ens enfilem al turó de l’Espluga per la cara sud-est, per un corriol al mig del clap de bosc que hi ha al començament i es segueix per la codina fins dalt, cota 725 m. La vista des dalt és encomiable. Al nord abasta, d’esquerra a dreta, la carena de la Fosca, el turó del Pujol, la Cort de la Fosca --cap on anirem--, la carena de l'era dels Enrics, la serra de l'Obac --al darrera--, el coll de Tanca, els castellots de Tanca --d’on venim--, la Pola, la Porquerissa, Castellsapera i el Paller de Tot l'Any. A sud-oest, destacadíssima!, la muntanya de Montserrat.
Baixem del turó de l’Espluga i de seguida trobem la pista que seguirem, en direcció est, i deixem a la dreta el camí per on hem vingut. Anem seguint per la pista, que discorre per la vessant nord-oest dels castellots de Tanca, en ascensió, després vira a nord-est i al cap d’1,7 km arribem a un trencall, cota 717 m. Prenem el trencall de la dreta, en direcció nord, seguim ascendint fins que al cap de 600 m de caminar arribem gairebé al coll de la Cort Fosca, cota 794 m, on deixem la pista i prenem un corriol a mà esquerra. Seguim pel corriol, cap a l’oest, flanquejant el turó de la Cort Fosca per la vessant sud, prop del cim, durant 500 m, fins a la gran roca de l a Cort Fosca de Mata-rodona, cota 764 m. Aquí, per baixar a l’Hospital de Sang de Mata-rodona, cal que cerquem el corriol amagat a l’escletxa de la roca. L’hospital de sang està uns metres sota nostra i uns metres enllà en direcció nord-oest. Hospital de sang és un hospital prop de l’acció de guerra. (6) l’Hospital de Sang de Mata-rodona és un indret ocult, quasi clandestí, i misteriós. És un gran esvoranc triangular a la roca de la Cort Fosca. La mateixa roca hi fa de gran sostre. Està obert a banda i banda, però tot el lloc queda resguardat i amagat per la mateixa roca i roquissars de l’entorn, i pel bosc. Els carlins ho habilitaren com a hospital de sang durant les guerres carlines, segle XIX. Van construir-hi dos murs de pedra seca, ben obrats, a les obertures triangulars esmentades, al davant i al darrera. Dels murs en queda una part. El lloc no es veu des d’enlloc, però, en canvi, des del lloc es veu l’entorn, a través d’escletxes a la roca, amb un bon control visual a l’oest, al nord i al sud, entorn que, a més, queda avall dels cingles sota nostre. L’entrada a l’est, per on hem vingut, no té control visual, però, com hem dit, és amagada. A més, el lloc compta amb una font, la font del Rossinyol, a la veïna cova de la Cort Fosca.(7)
Sortim de l’indret i tirem cap a l’est-nord-est per la carena del turó de la Cort Fosca, ascendim al turó, cota 826 m, la vista torna a ser espectacular, i seguim fins al coll de la Cort Fosca (803 m), portem uns 400 m caminant des de l’hospital de sang. Seguim cap al sud-oest, en ascensió, durant uns 500 m, fins a la carena de la serra de l’Obac pròpiament dita, cota 878 m. Girem 320º, cap al nord-nord-est, i seguim, gairebé a peu pla, durant 800 m, fins al coll de Boix (cota 877 m), un ampli coll on gaudim d’una impressionat vista a la Mola. Seguim per la carena, cap al nord, pel corriol --el preferim a la pista paral·lela al costat-- fins l’Alzina del Vent, cota 892 m, a uns 400 m des del coll de Boix. L’Alzina del Vent o Alzina Bonica o Alzina de la Coma d’en Vila, és un exemplar excepcional amb una profusa brancada centenària de distribució horitzontal i vertical espectaculars, l’horitzontal absolutament sorprenent.
Tornem al coll de Boix i iniciem el retorn, en descens, durant 1,7 km, pel camí dels graons de Mura, direcció sud-sud-est. Passem per la cova dels Traginers, cota 820 m, cal buscar-la a mà esquerra en el sentit que anem. Seguim baixant pels graons de Mura fins a trobar la pista al fons de la coma d’en Vila, pista que seguim, la pista creua el torrent a gual, passem per la balma dels Graons de Mura, cota 751 m, a partir d’aquí la coma es denomina sot de la Teula i la seguim per la riba dreta del torrent, fins a l’Alzina del Salari, punt de partença i punt final de l’excursió.
En total quasi 14 km de ruta i 500 m de desnivell, d’un variat recorregut per roquissars i alzinars, amb pas per indrets, ara naturals ara arqueològics, recòndits, històrics i sorprenents, i amb vistes espectaculars a Montserrat, la Mola i al pla de Bages fins al Pirineu, anant sempre per parc natural, a tocar de casa pels que vivim al Vallès occidental, en una excursió de la que ens quedaran vivències per sempre!
1. Lluís. El record de l'Alzina del Salari o del Sal.lari, amb dues teories sobre l'origen del seu nom [Disponible a: http://trailsantllorenc.blogspot.com/2012/06/el-record-de-lalzina-del-sallari.html.
2. Lluís. La Porquerissa i els aglans de la Pola [Disponible a: http://trailsantllorenc.blogspot.com/2012/08/la-porquerissa-i-els-aglans-de-la-pola.html.
3. Lluís. La fascinant història de la Font de la Pola [Disponible a: http://trailsantllorenc.blogspot.com/2013/03/la-fascinant-historia-de-la-font-de-la.html.
4. Redacció. Tu no ets de Terrassa sinó saps què és un quarto de reixa [revisat el 8 de gener de 2018; citat el 19 de desembre 2017]. Disponible a: https://elmon.cat/monterrassa/histories-de-terrassa/tu-no-terrassa-sino-que-quarto-reixa.
5. Lluís. Balma de l'Espluga: de ruïnes històriques a quadra per a 2 perxerons participants en la tala d'alzines [Disponible a: http://trailsantllorenc.blogspot.com/2010/11/balma-de-lespluga-687-m.html.
6. Viquipèdia Cldl. Hospital de sang 2021 [revisat el 15 de febrer de 2021; citat el 15 de febrer de 2021]. Disponible a: https://ca.wikipedia.org/w/index.php?title=Especial:Citau&page=Hospital_de_sang&id=26360334&wpFormIdentifier=titleform.
7. Lluís. Hospital de Sang [Disponible a: http://trailsantllorenc.blogspot.com/2010/11/hospital-de-sang.html.
Mountain pass

Coll de Tres Creus

Archaeological site

Cistes, jaciment de la balma de la Porquerissa

Balma de la Porquerissa

A la dreta, camí de la font de la Pola

Fountain

Font de la Pola

A mà esqurra

Balmes als castellots de Tanca

Quartó de la Reixa

Cova del Tinet

Avall, endavant, a la dreta

Cave

Balma de l'Espluga, al peu del turó de l’Espluga

Bassa

Amunt per la dreta, cap el turó de l’Espluga

Turó de l’Espluga

Hospital de Sang de Mata-rodona

Per la carena

Turó de la Cort Fosca

Creuem la pista i prenem el segon camí de la dreta

A mà esquerra

Gual al Sot de la Teula

Balma dels graons de Mura

Panorama

Paller de tot l'Any i Montserrat al fons, des d'entre el coll de Tres Creus i la Porquerissa, serra de l'Obac

Montserrat des prop del coll de Tres Creus, la Porquerissa a la dreta, serra de l'Obac

Montserrat des prop del coll de tres Creus, la Porquerissa a la dreta, serra de l'Obac

Paller de tot l'Any i Montserrat al fons, des entre el coll de tres Creus i la Porquerissa, serra de l'Obac

Rosa Maria Badia Torroella, Vicenç Serra Bartolí, el Paller de Tot l'Any i Montserrat, des prop del coll de Tres Creus

Rosa Maria Badia Torroella, Vicenç Serra Bartolí, el Paller de Tot l'Any i Montserrat al fons, des prop del coll de Tres Creus

Panorama

Panoràmica cap al Paller de tot l'Any i Montserrat des del peu del turó de Tres Creus

Panoràmica cap al Paller de tot l'Any i Montserrat des del peu del turó de les Tres Creus

Formació rocosa, sembla un camell, prop del turó de les Tres Creus, serra de l'Obac

Paller de Tot l'Any des les balmes dels castellots de la Tanca, serra de l'Obac

Panorama

Montserrat des la balma de l'Espluga, parc natural de Sant Llorenç del Munt i serra de l'Obac

Paller de Tot l'Any des del turó de l'Espluga, parc natural de Sant Llorenç del Munt i serra de l'Obac

Montserrat des del turó de l'Espluga, parc natural de Sant Llorenç del Munt i serra de l'Obac