Uploaded November 25, 2014

Recorded November 2014

2.3
4.5

near Arruazu, Navarra (España)

Eixirem des del pàrquing de Guardetxe on es pot arribar des de Baraibar o també des de Sant Miquel d'Aralar.

Caminarem al principi per una pista que prompte deixarem per una altra a la dreta que s'endinsa pel bosc de faxos.

En aquest preciós bosc trobarem alguns dels elements més típics d'aquesta serra com són els dòlmens i les bordes. Així com un bosc de faxos que a qualsevol època de l'any ens enlluernarà amb els seus colors i llums.

Després passarem la Bustinza Borda que es troba a un racó preciós. Especialment si ha plogut recentment, ja que llavors podrem beure com l'aigua s'endinsa a la terra perden-se a les entranyes de la serra.

Continuant bora de la barrancada començarem a pujar al mateix temps que el paisatge passa a ser de prats herbosos deixant el bosc enrere. En arribar al coll fem un gir a l'esquerra i mantenint l'altura avançarem creuant les xicotetes barrancades que ens eixiran al pas fins que arribem a un abeurador. Aquí farem un gir a la dreta i ens dirigirem cap a un xicotet basal "Unaco Putzua"

Passant-lo i sense agafar la pista que hi ha a la vora continuarem de pujada fins que arribem al cim de Mediaundi 1310 m.

Començarem la baixada. Tot el temps Caminant per prats d'herba fins que creuarem una altra vegada la mateixa pista d'avanç. Després de creuar un xicotet rierol començarem una altra vegada la pujada que sense camí marcat ens conduirà fins al cim del Desamendi 1306 m.

Des d'aquí ens dirigirem cap a les cabanes blanques que beurem a la nostra esquena i que deixant-les a la nostra dreta aniran quedant enrere. Al moment ens sortirà al pas un refugi roig, aquest tancat, i travessant un bonic paisatge de roques blanquinoses, prats verds i arbres de diferents tonalitats abocarem a una pista que agafarem a l'esquerra i que en un agradable passeig ens portara fins al pàrquing.