2.0
4.1

near Campitello di Fassa, Trentino - Alto Adige (Italia)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

(Itàlia) Ruta el 28/09/2013; 13 km; +680 -680; 4,5 hores. Excursió organitzada per amb el següent itinerari: Passo Sella, Forcella del Sassolungo, refugi Vicenza, Col de Mesdi, refugi Comici, Passo Sella. Tipus de sortida: circular; Dificultat: moderat (per la baixada del torrent) NOTA: la pujada l’hem fet amb el telecabina (“càpsula”) fins al refugi Toni Demetz.

FA ANYS: El 1914, amb l’escat de la Primera Guerra Mundial, la Val di Fassa es va trobar situada de ple en el front entre Itàlia i Àustria. Amb l’armistici de l’11 de novembre de 1918, el territori va passar al Regne d’Itàlia, que va suposar un descens de l’autonomia que tenia abans i de la seva identitat històrica, així com una constant fragmentació de la cultura ladina, en diverses entitats administratives. Recentment, a Espanya, s’han anat produint diverses decisions administratives (a València i a Balears, amb la negació de l’origen de la llengua catalana) i a l’Aragó amb el canvi de denominació de la llengua catalana que es parla en un extrem del territori, amb el mateix efecte fragmentador.

L’excursió comença al Passo Sella, des d’on tenim un vista esplèndida del Sassolungo. El Sassolungo és un massís aïllat de curiosa forma que no és res més que un escull de coral i calç sorgit del mar fa 220 milions d’anys i que s’ha anat desfent per l’efecte de la climatologia. Forma part dels Dolomites, que van ser declarats Patrimoni de l’Humanitat el 2009. El telefèric construit el 1960, ja una mica antic, resulta ser un invent fantàstic ja que permet superar el fort desnivell fins a la Forcella, encara que una traça en ziga-zagues permet arribar-hi caminant en una dura ascensió.

Dalt de l’ascens amb el telefèric s’arriba a la Forcella del Sassolungo, on hi ha el refugi Toni Demetz, a 2685m) estem entre agulles espectaculars, com es pot observar en la foto del Sassolungo, des de l’aire, obtinguda de la web www.tonidemetz.it. Ens trobem al bell mig d’un dels grups dels Dolomites més alts i amb una personalitat més definida. Està situat entre la vall de Gardena i la vall de Fassa. El seu conjunt, de format circular, disposa de vuit crestes principals i la més alta es coneix amb el mateix nom de Sassolungo i té 3181m). Les altres són... ...

Go to the blog
Ir al blog
Ves al blog

• PeregriX Oct 9, 2013

Conec el lloc i es una excursió 10. La baixada des del T Demetz molt divertida, pero amb compte!