Uploaded December 20, 2015

Recorded December 2015

2.4
4.7

near Collbató, Catalunya (España)

Ruta circular d'ascensió a la Miranda de Santa Magdalena, Sant Jeroni i l'Albarda Castellana pel vessant sud del massís de Montserrat, partint de Collbató i pujant pels camins Vell o de les Bateries i pel camí del Torrent de Santa Caterina, progressant pel Camí Nou de Sant Jeroni un cop a la part alta de la Serra, i retornant al punt d'origen recorrent parcialment els camins dels Francesos, del Clot de la Sajolida, de la Cova de Murdela, de les Artigues i del Clot de la Mònica. Un recorregut variat per aquest singular massís de la Serralada Prelitoral d'orografia accidentada i relleu brusc, amb grans parets i blocs arrodonits de conglomerat, farcit de coves, avencs i torrenteres, i amb una vegetació mediterrània amb presència predominant d'alzines i gran varietat arbustiva (boixedes, romaní...). Atès el seu emplaçament, des dels diferents punts enlairats a què pujarem, en un dia de visibilitat propícia, podrem albirar amplíssimes panoràmiques tant de les comarques que envolten el massís (Bages, l'Anoia i el Baix Llobregat) com de gran part del relleu prelitoral, litoral i prepirinenc (1).

Aparcant a Collbató, iniciarem l'itinerari seguint un petit tram de la pista cap a la Vinya Nova per desviar-nos de seguida per l'històric Camí Vell al Monestir (també anomenat de les Bateries), que encara conserva gran part de l'antic empedrat, camí que abandonarem en una cruïlla, senyalitzada amb pal indicador, per remuntar per un costerut i fressat corriol que puja pel vessant oriental del torrent de Santa Caterina fins a sortir a la pista de la Capella de Sant Joan.

Des de la Capella de Sant Joan, seguirem pista amunt per desviar-nos poc després cap a les ruïnes de l'antiga ermita de Sant Onofre, situades en una balma sota el mirador de Santa Magdalena, sortint a les escales que pugen del camí de Sant Joan. Seguint amunt aviat arribarem a un collet a poca distància del qual es troben les ruïnes de l'ermita de Santa Magdalena. Desviant-nos a l'esquerra per un corriol, assolirem de seguida la Miranda de Santa Magdalena, amb excel·lents vistes de l'entorn.

Desfent camí fins al collet, baixarem per les escales de Jacob, en una canal que separa la Roca de Sant Jaume de la Magdalena Inferior, per sortir al sempre concorregut Camí Nou de Sant Jeroni, que seguirem en sentit oest fins assolir el punt culminant de la serra, el cim de Sant Jeroni, després d'haver passat per la capella homònima.

Tornant enrere per les escales de pujada des de Sant Jeroni, prendrem una desviació -no indicada- que ens durà fins al Coll de l'Albarda, a poca distància del cim de l'Albarda Castellana, on val la pena desviar-se per gaudir de les seves magnífiques vistes, cim on arribarem després de superar un pas en què trobarem una corda fixa que ens facilitarà superar-lo.

Situant-nos de nou en el coll de l'Albarda, iniciarem la davallada cap al punt de partida seguint una combinació de camins amb alguns trams de terreny descompost, que travessen diverses torrenteres en un ambient solitari i feréstec (caldrà estar atents a no despistar-s'hi) fins sortir a la pista que puja de Collbató a la Vinya Nova, a poca distància de l'aparcament on havíem deixat el cotxe, al qual arribarem després d'haver recorregut uns 15'5 km i poc més de 1200 metres de desnivell positiu (segons informació de la ibp, més ajustada que la proporcionada pel GPS).

---------
(1) Com que aquesta ruta es va fer en un dia boirós, trobareu aquestes panoràmiques fotografiades en en el següent enllaç: