Uploaded June 9, 2018

Recorded June 2018

1.6
3.1

near Sant Hilari Sacalm, Catalunya (España)

Ruta interessant per fer un matí amb tranquil·litat, suavitat i molt bones vistes des del cimalt de les Guilleries, Sant Miquel de Solterra o de les Formigues.

La caminada comença poc abans d'arribar a Can Calabrès, en un petit aparcament que hi ha a mà esquerra, a la pista transitable per a qualsevol vehicle que va de Sant Hilari a la Taverna del Sobirà (Santa Creu d'Horta).

A l'aparcament mateix hi ha un indicador que assenyala l'inici d'aquesta ruta que són els Itineraris de Bosc i Aigua de Sant Hilari Sacalm. Cal agafar la pista que baixa seguint la Ruta Font de la Formiga que en aquesta baixada coincideix amb el GR-83.

Tot baixant per la pista intransitable per vehicles de quatre rodes s'arriba al Torrent de la Font del Gavatx que es travessa amb una palanca de fusta, d'aquelles palanques que tots els pobles tenien per travessar els seus rierols.

Passada la palanca, el sender arriba a una cruïlla. En aquest punt es deixa el GR-83 i se segueix la Ruta Font de la Formiga caminant per la pista de l'esquerra. És una pista plana amb un descens suau que camina paral·lela amb el torrent que s'acaba de travessar. Sense adonar-se'n es van trobant fonts arran de pista, la del Vern, la del Gavatx i més endavant la de la Formiga, molt ben presentada als excursionistes. En èpoques de pluja com ara, des d'aquesta font se sent el soroll del salt de Sant Martí, de visita obligatòria. És un saltironet d'aigua molt agradable en un paisatge molt selvatà.

Després d'embadalir-nos amb el salt cal recular un tros de pista fins que es troba una escissió que puja cap a l'esquerra. Ara només cal seguir aquesta pista que es va enlairant entre castanyers. Si no s'abandona mai, s'arriba al mas del Borrell decorat per les runes de l'abandonament i les heures gegantines que devoren les parets darreres. Aquesta caminada, però, agafa una drecera que fa guanyar alçada de seguida i mena al mas abandonat amb més velocitat i tendresa; sempre és més bonic pujar per senders ombrívols que per pistes solanes.

S'arriba al Borrell per la drecera, es camina per l'esquerra de la casa i quan s'arriba a la pista que voreja la casa, només cal mirar endavant i enlaire; és a dir sense mirar la pista perquè cal pujar per la drecera vertical que surt al peu de la pista. A partir d'ara és anar seguint dreceres de bosc sense pèrdua perquè sempre hi ha alguna fita que marca la drecera següent. És molt útil i molt d'agrair la feina dels caminants que van construint les fites a mesura que van ascendint cap al punt més alt de les Guilleries, cap a la talaia principal de les terres de Serrallonga, el bandoler nostrat.

La pujada és força dreta però es pot fer bé perquè no és molt llarga. I unes dues hores després d'haver començat la caminada s'arriba al cim de Sant Miquel de les Formigues o de Solterra, des d'on s'albiren unes vistes extenses i especials de la serralada litoral, del Montseny (amb el cim més selvatà de tots, les Agudes), el Mar (entre el Maresme i la Costa Brava), el Collsacabra, el Puigsacalm i els Pirineus llunyans. Un cim de 360º de felicitat visual tot i els poc més de mil dos-cents metres.

Per baixar, cal seguir una drecera molt ben marcada que sense pèrdua porta a una pista. Se salta a la pista i un senyal indica que uns deu metres a l'esquerra hi ha la Font de sa Guarda. Es visita la font i es torna a agafar la pista que ja no es deixa fins molt avall quan en una bifurcació es tornen a trobar els senyals blanc-i-vermells del GR-83 que baixen sense cap complicació, ara entre ombres, ara entre solells ("soleis" com en deia el meu pare, tan selvatà) i passen per la font de les Fontiques de Can Pla, uns metres més avall en èpoques de pluja s'hi pot veure un altre petit saltant d'aigua, i arriben una altra vegada a la palanca que travessa el Torrent de la Font del Gavatx. Es travessa i es desfà el sender de l'inici de la caminada, ara de pujada, fins a l'aparcament i al cotxe, principi i fi d'aquesta bonica caminada.
River

Palanca. Seguidament cal anar cap a l'esquerra.

Font del Vern.

Font del Gavatx.

Font de la Formiga.

Waterfall

Salt de Sant Martí.

Es deixa la pista. Drecera a la dreta.

Ruins

El Borrell.

Tartera.

Sant Miquel de Solterra (Castell i Creu de les Guilleries).

Font sa Guarda.

A la dreta seguint el GR-83.