Uploaded November 3, 2018

Recorded November 2018

2.3
4.6

near Sant Martí Sacalm, Catalunya (España)

3-11-2018. La ruta comença (i acaba) al petit nucli de Sant Martí Sacalm. Aparquem el cotxe just on hi ha l’Ajuntament de Susqueda i el local social, que encara resta tancat, ja que no obren fins a les 9 del matí. Arribem al 8:30 del matí, ens cordem les botes de muntanya (avui imprescindibles, ja que tot està moll) i comencem a caminar sense haver fet el cafè. Agafem la pista ampla que condueix fins a l’embassament de Susqueda, i l’anem seguint fins a trobar l’encreuament que porta a la Bruguera (hem caminat 1,5km). En aquest punt fem un gir de 180º i caminem per un camí conegut com el del “Pas dels Bous”, aquesta part està molt enfangada. A la que trobem un punt on el camí s’eixampla, haurem de deixar aquest camí i agafar una pista que queda a la nostra esquerra. Es tracta d’una pista descendent que transita per la zona boscosa anomenada la Baga de la Bruguera. Durant aquest tram haurem de creuar un petit torrent. Desprès de fer unes quantes “ziga-zagues”, arribem a una corba tancada, al marge de la qual, si ens hi fixem, emergeixen enmig de la bardissa, les ruïnes de l’Obac. Realment el nom està molt encertat, ja que tota aquesta zona és molt ombrívola i humida. Desprès de la visita de rigor, reprenem la ruta i creuem el torrent de l’Obac, que baixa ben generós degut a les últimes pluges. Trobem una bifurcació de pistes i agafem la de l’esquerra que acaba en un cul de sac. Un petit corriol, ens condueix fins al Coll del Quer primer, i fins a la punta rocallosa del Quer desprès. Des d’aquest magnífic i cèntric mirador de les Guilleries, tenim una amplíssima panoràmica de tota la zona. Podem veure-hi tota l’espectacular cinglera del Far, la Vall de Fornils amb la Riera de l’Om al fons, els Cingles de la Casadevall, Castellet i Pujolràs, el Pla de Fàbregues amb l’imponent Agullola al capdavant i la Serra de Mondois amb la sobresortint església coneguda com a “Catedral de les Guilleries”. Als nostres peus també hi veiem l’embassament de Susqueda engolint la Riera de Rupit que l’hi fa afluent, i enmig de la densa vegetació, les ruïnes de la Grevolosa. En aquest punt esmorzem, descansem i evidentment prenem fotos de tot el que ens envolta.

Iniciem la tornada, baixant per un corriol que creua un parell de pistes forestals i que ens acaba enllaçant amb la pista principal que voreja l’embassament. Aquest enllaç, coincideix amb el torrent de la Font d’en Fredu, senyalitzada amb pintura blanca en una de les lloses de pedra del voral del camí, mig amagada per la verdor de les plantes. Seguint la pista passem per la Font del Borni, arreglada recentment i arribem finalment a l’antiga pedrera de Susqueda. A partir d’aquí comença la pujada forta fins arribar a la Placeta. Al poc de sortir de la pedrera, i just on la pista gira bruscament, podeu acabar d’acostar-vos fins a l’esplèndid mirador de la presa de Susqueda, amb accés restringit als vehicles. Veureu que unes enormes pedres en barren el pas, però que a peu, s’hi pot passar perfectament entremig d’elles. Veureu com val la pena anar-hi! Reculem i seguim per la pista principal caminant-hi durant poc més d’un kilòmetre, que desprès haurem de deixar i agafar una drecera de pujada que queda a la nostra dreta i que ens portarà fins a la Creu de Portell. Creuada la pista principal anem seguint les marques blanques i grogues que ens portaran fins a les ruïnes de les Planiques i alhora fins a la centenària alzina del mateix nom. Un exemplar únic i de grans dimensions, a l’ombra de la qual podem descansar. Seguim pujant fins a arribar a la zona de picnic de la Placeta, habilitada amb bancs i taules de fusta, situades sota d’un porxo. Parada imprescindible de la nostra ruta, on si o si, us heu de desplaçar fins a les vores de l’esplanada per a contemplar les vistes de l’embassament de Susqueda. El sol us vindrà de cares o probablement hi haurà una lleugera boirina que us destorbarà, però si teniu sort podreu prendre una de les millors fotos que es poden fer de tot l’embassament. Seguim ja en aquesta part final, on anirem alternant entre pista i corriols. Nosaltres hem variat una mica el traçat original degut al fang que hi havia en alguna drecera. Finalment tanquem la ruta arribant novament al llogaret de sant Martí. Us recomano parar-vos a prendre un refrigeri al local social, o simplement gaudir de les vistes de la Cinglera del Far que ens protegeix o ja mirant cap al nord, de les vistes dels Pirineus (nevats en aquesta època). Als vostres peus podeu veure-hi la masia del Noguer de Parcers. Tot plegat, un paisatge per emmarcar.

Salut i bona caminada!

La Placeta

17-MAY-15 8:03:41
Tree

Les Planiques (Alzina i ruïna)

03-NOV-18 12:08:42

Punta del Coll del Quer

03-NOV-18 9:57:17
River

Riera de Rupit (creuament)