Time  one hour 52 minutes

Recorded July 2016

1.7
3.4

near Sant Martí Sarroca, Catalunya (España)

Sortida desde les Valls tot agafant camís de terra i corriols, agafem el camí del Romaní tot per asfalt, girém a l´esquerra passant per sota del barri dels Hostalets, agafém asfalt un altre cop per el camí de can Possastre (antic camí de Vilafranca) i retorn al punt d´inici.
CAN CÚGOLS Al barri Romaní trobem la masia de can Cúgols , de planta basilical, amb portal de llinda i finestres descentrades. En una posició dominant, la masia té una excel·lent panoràmica, formant al seu davant una terrassa elevada sobre el terreny. L’edifici respon a les masies dels segles XVIII i XIX. A l’exterior presenta contraforts. Al barri del mateix nom trobem el mas de La Fassina , que com en d’altres casos respon a un mas d’origen medieval refet els segles XIX i XX dins del corrent modernista. L’edifici de planta en L com molts d’aquest edificis agrícoles està compost per una planta baixa, un primer pis i golfes, amb terrat amb balustrada i una torratxa. Seguint el paràmetres del corrent modernista observem la utilització decorativa dels materials constructius, com són la pedra i la ceràmica. Un passadís cobert amb volta de canó comunica la masia amb una capella dedicada a Santa Maria .
MAS RABELL DE FONTENAC Al barri Romaní , prop del nucli dels Hostalets i a la vora de la riera de Pontons, trobem el mas Rabell de Fontenac , una antiga masia del segle XIV que s’utilitzà també com a molí. El mas Rabell de Fontenac consta de planta baixa, pis i golfes, coberta a doble vessant i portal adovellat d’arc de mig punt. A la part superior destaca una finestra d’arc conopial i trencaaigües. Formen el conjunt del mas també la masoveria i diversos edificis d’ús agrícola. Un cos afegit amb galeria d’arquets de mig punt a les golfes ens indiquen la seva utilització com assecador del paper del molí. A l’interior podem veure tres arcades de mig punt, un xic apuntades, dues als baixos i l’altra a la planta de dalt corresponents al corrent gòtic en el qual s’originà el mas. Prop, al pujol de Mas Rabell , hi ha una placeta amb unes pedres posades de forma circular, anomenada la plaça de les Bruixes.
Ubicació: a 100 m del nucli urbà de Sant Martí - Sant Martí Sarroca (Alt Penedès) Estil: Obra popular Època: 1570 (reforma actual de 1908) Masia situada a uns 100 m del nucli urbà de Sant Martí, vora la riera de Pontons. A la casa, antigament coneguda com a Colomar de Baix, hi ha documents des de 1570, però l’última reforma data del 1908. La masia, amb façana de composició simètrica, està composta de planta baixa, dos pisos i golfes, amb coberta a dues vessants. Coronament amb ràfec i mènsules esglaonades i bols ornamentals, finestres amb llindes i reixes interessants, i balcó central al primer pis. Pati davanter amb palmeres, edificis agrícoles annexos i baluard. El material bàsic és el reble, les cantoneres són de carreus de pedra tallada; també ho eren les llindes, marcs i ampits de les finestres de la façana principal, trets en l´última reforma.