Uploaded December 2, 2017

Recorded November 2017

2.3
4.5

near Sant Llorenç Savall, Catalunya (España)

Circular per la feréstega cara nord-est de la Mola seguint corriols solitaris i poc transitats. Si no coneixem el terreny val la pena portar un GPS per poder orientar-nos per la munió de camins que anirem trobant.
Arribada i sortida a la part alta de la Urbanització de Les Marines (493 m), abans de Sant Llorenç Savall (B-124).
Seguim la pista que rodeja les cases més superiors de la urbanització en sentit oest. Veurem pintura del GR 173.1 que per la dreta ve de la Vall d’Horta. Continuem per la pista primer en lleu ascens i després en descens; quant fa un gir a l’esquerre la deixem, seguint recta per sender cap a la Vall de Mur.
Creuem el Camí del Daví sense desviar-nos. Uns metres endavant, a l’esquerre, girem a l’esquerre per un corriol que en forta pujada es dirigeix a Sant Pere de Mur. Es perd el senderó i es va a parar una mica més amunt de l’ermita. Un cop retrobat el corriol es continua en direcció a la Mola que sempre està al nostre davant.
Arribats a un petit collet el camí es bifurca. Seguim uns metres per la dreta i aviat veurem un altre viarany (pintura blava) que per l’esquerre continua la progressiva ascensió fins la Cadireta (741 m). Modesta però interessant atalaia des de la que podrem veure quasi bé tot el circuit que farem. A la dreta s’alça imponent, la vertical cara sud-est de la Morella; al davant els Fibles del Daví i els Òbits; per l’esquerre les cingleres llevantines de la Mola que creen un dels clots més espectaculars del parc, el Morral del Drac, l’extrem nord del Turó de les Nou Cabres i, al seu costat, la fosca Canal Fonda per on baixarem més tard tancant el cercle.
Un curt descens de la Cadireta ens deixa a la base del conglomerat. Trobarem una fita que marca una bifurcació de camins: a l’esquerre, cap a la Canal Fonda; a la dreta, cap a la Morella.
Seguim dons, per la dreta cap el nord per sender penjat en la vegetació que ha crescut a la cinglera. Poc a poc ens posem de cara a la canal que dóna accés a la Morella. Trobarem fites i pintura vermella. La pendent agafa força primer entre alzines i vegetació baixa i després, més aeri, per llastre de conglomerat. A part de l’esforç de la inclinació no hi ha cap dificultat. A l’únic punt més complicat de l’ascens una corda ens ajuda a superar-lo. Una mica més amunt ens situem just a sota del cim de la Morella (877 m). Àmplies vistes de les cingleres i canals que cauen verticalment per la vessant nord-est de la Mola. Al sud-oest, el proper objectiu: els Òbits.
Continuem pel sender cap a la bifurcació de la canal de la Revella que deixem a la nostre dreta. Seguim pintura verda. Obviem la desviació per l’esquerre, a les Casetes del Bofí. Anirem pujant dins del bosc fins la paret que dona accés als Òbits (985 m). Balmes aprofitades des del segle X amb restes d’una antiga masoveria de mitjans del segle XVIII.
Sense pèrdua contactem amb el transitat Sender Local C-54 que ressegueix la Serra del Pagès. Després de passar pel costat del Morral del Drac reiniciem l’ascensió fins el monestir romànic de Sant Llorenç del Munt (segle XI) (1092 m). Com que el dia es força clar les vistes del proper massís de Montserrat són espectaculars abraçant tota la seva cara nord farcida de roques i agulles. Al sud la plana vallesana i al nord-est part del camí fet i el que encara hem de fer.
El descens des de la Mola el farem per l’aèria Carena de la Cova de les Ànimes. Pintura groga i també verda. Vistes dels turons de les Nous Cabres i del Cabrit amb la canal d’entremig que haurem de pujar més tard, i del Turó del Boc. Deixem per la dreta la desviació a la cova de les Ànimes. El sender esta força emboscat, ple de matolls i de difícil fer per la manca de pas. Es va endevinant a mesura que avancem. No hi ha fites ni pintura. No es perd alçada. A partir de la Canal Freda el caminoi es més evident i fresat fins el sender de la Canal de Santa Agnès.
Marcat descens per l’ombrívola canal. Ens acostem a la curiosa Ermita i Cova de Santa Agnès: petit monestir habitat per monges des del segle XIV que depenia de Sant Llorenç del Munt; fou habitat per diferents ermitans fins al XVIII.
Reprenem la davallada per la canal. Uns pocs metres avall, quant el caminoi fa un gir a la dreta veurem per la nostre esquerre un espai boscós més esclarissat; és en aquest punt (cota aproximada: 798 m) per on ens hem de desviar sense un rastre evident de viarany. Aquest està desdibuixat per l’abundant vegetació, però permet avançar sense gaires dificultats. Poc a poc el corriol es fa més còmode. Des de la base del Turó del Boc tindrem una panoràmica espectacular dels Turons del Cabrit i de les Nou Cabres amb la canal per on ens hem d’enfilar. Passem a tocar de la paret del primer i per terreny força incòmode ascendim en forta inclinació, ara més a prop de les Nou Cabres fins el zenit de la Canal Fonda (844 m).
Una fita ens indica el senderó a seguir en marcat descens per la canal resseguint la paret nord-oest del Turó de les Nou Cabres fins un altre que indica el punt per on ens hem desviar per retornar a la Cadireta.
A partir d’ara retornem pel mateix itinerari. Ens acostem a Sant Pere de Mur (553 m) (ermita romànica del segle XII) i d’aquí al punt d’inici (493 m).