Uploaded January 29, 2018

Recorded January 2018

2.3
4.7

near Sant Jaume de Frontanyà, Catalunya (España)

L’inici d’aquesta ruta és a l’aparcament que hi ha a l’entrada del poble de Sant Jaume de Frontanyà que és un dels municipis més petits de Catalunya.
Ens arribem a l’església dedicada a Sant Jaume. És un magnífic monument romànic molt ben conservat. Destaca sobretot la torre que serveix de base a una cúpula poligonal de dotze cares, únic exemple a Catalunya d'aquest període. També destaquen els seus tres absis i el campanar d’espadanya.
Comencem a caminar seguint les marques del PR C-51 que ens portarà per un corriol fins el Coll de Sant Jaume, on passa la carretera que porta a la Pobla de Lillet. Deixem el PR i anem a buscar, traspassant la carretera, una pista de terra que hi ha a uns metres a mà dreta, la seguim i trobem a un costat la Font de la Mata, recentment restaurada, amb els seus tres abundants raigs d’aigua fresca.
Continuem seguint per la pista, que deixem al cap de poc per començar a pujar per un corriol que ens queda a mà esquerra. Pugem pel mig de les feixes, passem per les ruïnes de Can Soler, i pel costat de la casa de Can Roma mentre anem pujant per camins i corriol pel mig del bosc, pel costat i també per sota d’una línia elèctrica, arribem al Coll de la Creu d'en Soler on hi ha una bassa i la pista forestal amb un panell d'informació.
Al costat dret del panell comença un corriol que va baixant, amb marques de pintura vermella que anem trobant pel mig de l’abundant neu, fins al Torrent del Saüc. Un cop traspassat el torrent comencem a pujar pel mig del bosc seguint corriols i camins i arribem al Cingle de les Baumes, és una imponent cinglera que ens ofereix molt bones vistes del Pedraforca i el Cadí- Moixeró.
Mentre anem pujant pel camí que ressegueix la cinglera anem trobant algunes clarianes que són uns magnífics miradors amb unes amplies panoràmiques on contemplem, el Cadi-Moixeró, el Pedraforca, el Costabona, Montgrony, etc... En alguns punts del corriol és més estret i no apte per a la gent amb vertigen però, sense dificultat, arribem a una zona més alta on hi ha el mirador del Morro d’Ullà amb molt bones vistes de les nevades muntanyes del Pirineu, la Serra de Montgrony i Gombrèn a sota nostre.
Des d’aquí comencem una curta pujada entre avets i boixos per arribar al cim del Pedró de Tubau (1544 m.) on hi ha una petita capelleta i un punt geodèsic. Des del cim on contemplem les mateixes espectaculars vistes i a més a més a la llunyania Montserrat i el Montseny.
La baixada la fem per la carena oposada a la de pujada, seguint el camí arribem a la Bassa de Corrubí, a partir d’aquí comencem a baixar pel començament del torrent de Corrubí molt directament i arribem a una pista. La seguim i anem combinant corriols, camins i pistes, arribem a la bassa i les ruïnes del Mas Corrubí i seguidament arribem pels prats a l’ermita de Sant Llorenç Corrubí, situada sobre una petita elevació. Té un campanar d'espadanya, actualment sense teulada, prova palpable del seu abandonament i ruïna.
Continuem per pistes i corriols (millor portar el track) arribem a la masia del Tubau i a pocs metres l'ermita de Sant Esteve del Tubau. És una església preromànica de petites dimensions del s. X, situada en un indret elevat que domina la vall. La façana és coronada per un gran campanar de cadireta de dues obertures que corona la porta de fusta amb ferramenta de tradició romànica.
El camí va baixant per sota de l’ermita pel mig dels camps del Tubau, seguint per una pista i més endavant per un corriol poc marcat amb algunes fites que va baixant pel mig del bosc, arribem a la pista forestal que ressegueix el torrent del Tubau, que desguassa les aigües a la riera de Merlès. Nosaltres seguim a mà esquerra i ens arribem a veure el Salt i el Gorg del Prat, un cop vist reculem i seguint per la pista fins una mica més amunt on trobem el Salt i el Gorg del Monter.
Una vegada vistos els gorgs, seguim per la pista, passem per les Masies el Prat que ens quedaran al fons a l'esquerra i més endavant can Cintet. Aquestes masies han estat recentment restaurades i habilitades com a cases d'allotjament rural.
Arribem a la carretera, la seguim un kilòmetre per arribar a Sant Jaume de Frontanyà, entrem per la part del darrera de l’Església per poder contemplar i fotografiar el tres absis semicirculars del Monestir, i arribem al cotxe donant per acabada la ruta.
Salut i bona caminada!!!

Església de Sant Jaume de Frontanyà
Font de la Mata
Font de Tubau
Foto de El Prat (casa rural)
Gorg de Montner
Ull! Seguir el Corriol de dalt

• Photo of joboix

joboix Jan 31, 2018

Sortim del poblet bonic i més petit de Catalunya, per fer la ruta és millor portar GPS, la zona més espectacular és un bon tros de camí que passa per una balconada on les vistes són impressionants, sobretot amb neu. Bona ruta, molt recomanable.

• Photo of peremagria

peremagria Feb 1, 2018

El sol fet d'anar un dia a visitar el poble de St. Jaume de Frontanyà, visitar la seva gran església, caminar pels seus carrerons i plaça, veure el ben cuidat que està tot, i finalment fer un dinar dins una gran Masia com és a Can Casablanca, ja val la pena fer el viatge. I pels caminadors, la pujada al Pedró de Tubau és el súmmum per gaudir d'aquestes contrades. Les vistes que es van apareixent tot pujant per la carena fins al mateix Pedró, són un relaxament per la vista gràcies a les panoràmiques que hom pot anar gaudint.
    Podeu veure un reportatge en aquest enllaç:

Tampoc hem d'oblidar i hem de fer esment, altres sortides per senderistes que es poden fer des d'aquest poble, com la caminada per les seves rieres, salts, gorgs, i fonts que ja vàrem fer l'any passat. Molt recomanable:

JEP BOIX Feb 2, 2018

Gràcies Joan i Pere pels comentaris i valoracions, la veritat és que ha esta una caminada molt maca i entretinguda. Fins la propera. Salut.

• jordisolervila Apr 30, 2018

Fantàstica ruta

JEP BOIX Apr 30, 2018

Gràcies Jordi, per valorar i comentar aquesta ruta. Salut!

• Photo of JuanmarMmar

JuanmarMmar Feb 27, 2019

Bonica ruta i cultural!

JEP BOIX Mar 5, 2019

M'alegro JuanmarMmar, que t'hagi agradat. Salut!