Moving time  one hour 42 minutes

Recorded December 2018

1.2
2.3

near Ogassa, Catalunya (España)

Sortida matinal de portada del pessebre del Club Excursionista de Ripoll al cim de sant Amand.
Aparquem els cotxes al coll de la Tuta, enfilant direcció nord fins un pla a la carena, continuant tot seguit pel camí que per ponent, entra a un bosc de pi negre, tot vorejant el Puig de la Caritat, fins arribar a Coll Pany, on canviem de vessant i gaudirem de vistes del Taga, enfilant cap el Coll Pany de Dalt i els Plans de Freixera per arribar per un bonic sender fins la creu de sant Amand ( 1854 m.).
Aquí s’esmorza, s’entronitza el pessebre d’enguany a la creu i es fa la foto de grup; tot seguit comencem la baixada per un caminet que surt per ponent, en direcció a Saltor, amb forta baixada.
En poca estona arribem a l’abundosa i fresca Font del Pi o de Pena, just a l’inici del Pas de la Xemeneia ( o Garganta, com surt anomenat en algun mapa), pas rost i amb un terra molt desfet i ple de rocs.
Uns 300 m. més avall, ens desviem a la dreta del camí per veure les restes del tronc del que va ser el Faig Gros, continuant desprès la baixada fins els prats de sant Julià de Saltor, església parroquial amb la seva rectoria, que al 1959 fou reconvertida en refugi de muntanya del C.E.Pirenenc, delegació de Ripoll, però el refugi va patir malifetes i va quedar en estat d’abandó i ara està habitat per un pastor (¿).
Aquí es segueix per la pista que surt cap a llevant, que ens durà per sota la Costa de Canyamars per pista i després per un camí ombrívol fins el Collet del Vent.
Aquí es troba un pal indicador, continuant per l’esquerra, per un caminoi més feixuc fins el Pla de can Pegot, on es passa pel costat del monument a Lluís Mª Xirinacs, filòsof, lluitador polític per la pau i per la independència de Catalunya... en recordatori al lloc on abandonà aquesta Terra que tant s’estimava.
Parking

Inici i final

Plans de la Tuta, sota el Puig de l'Àliga

Pla

Pla d'anada, al Puig de la Caritat

Coll Pany de Dalt

senyals

Senyals grocs amb forma de doble ferradura del "Camí" i ratlles vermelles

Collet

Collet als Plans de Freixera

sender

Abans d'arribar a la Creu.

Sant Amand

Anomenat el "Balcó dels Ripollès", en un dia clar es pot veure per la dreta el Port del Comte, Pedraforca i Cadí, i per l'esquerra el Montgrí, Montseny i Montserrat.

Cruïlla

En aquest petit prat es troben el camí que baixa del Pla de Pena i el que ve directe de la Creu.

Font del Pi

Aquesta surgència d'aigua, tant és anomenada font del Pi com Font de Pena.

La Xemeneia

En aquesta tartera encastada entre roques, cal extremar les precaucions, sobretot si el terra és moll. En algun mapa surt anomenat com a Garganta
Tree

El Faig Gros

A uns 15 metres del camí, es troba aquest arbre monumental, ara mort. L'any 1926 va ser catalogat com el faig monumental més gran de Catalunya, amb 30 metres d'alçada i un diàmetre de 150 ctms. Les seves branques ja havien estat escapçades pels llamps, però les fortes ventades del 2002, l'acabaren de sentenciar.

Abeurador

Coll de Canyamars

Vista de Saltor des del coll.

Continuar per l'esquerra

Recte per sota la cinglera de la Costa de Canyamars. En aquest revolt de la pista, cal continuar de dret, doncs la pista de la dreta ens baixaria cap a Muiols.

Seguir recte

El trencall amb baixada de la dreta, ens duria cap a les ruïnes de santa Maria de Vidabona.

Collet del Vent

Aquest coll situat en una clariana, uneix la serra de Vidabona amb la muntanya de sant Amand, amb indicador de cruïlla de camins, tant del GR com d'itinerannia

Tanca

Tanca pel bestiar a coll d'en Martí

Monòlit

Monòlit en record de Lluís Maria Xirinacs, on van trobar-lo mort el 11 d'agost de 2008. És un bloc de granit gravat amb una lletra "X" accentuada, que ens recorda el lloc on va morir. Sembla que la simbologia del gravat està relacionada amb una lletra xinesa que representa "l''home bo i de vida recta". La "X" està encarada cap a llevant per tal que cada any la primera llum dels solsticis la il•luminin de ple.