Uploaded January 4, 2015

Recorded January 2015

1.1
2.2

near Vidrà, Catalunya (España)

Aquesta sortida preten disfrutar dels salts d'aigua que hi ha a la Riera del Toll, al Torrent de Fontcuberta i al del Pujol. Hi ha molts salts d'aigua, alguns molt bells amb gorgs no molt profunds i d'aigua neta. Ideal per un dia d'estiu ja que la frondor de les fagedes enclotades i l'aigua dels torrents et dona una fresca que s'agraeix. PER SEGUIR LA RUTA CAL QUE EL CABDAL D'AIGUA SIGUI PETIT ja que una part la farem per dins la llera de la Riera remuntant el curs fluvial. Nosaltres l'hem feta avui 4 de gener i amb la poca aigua que baixava ha estat fantàstic.

Iniciem la sortida des de la carretera de Vidrà a Ciuret, un xic abans d'arribar a la corba de la Gruta, per poder deixar el cotxe ben aparcat i fora de la carretera. Caminarem fins a la dita corba i per començar creuem ela Riera del Toll i enfilem un camí paral·lel per l'esquerra de la riera sota la línia eléctrica fins a trobar una pista ample que porta de Corrubí fins al primer salt: el Salt de les Dones. Nosaltres hem baixat a la riera per fer la foto des de dalt i des de baix. Tornem a la pista, passem la caseta de captació d'aigua i ja som al segon salt: el Salt del Presa que baixarem de tornada.

Tornem enrera fins a la caseta de captació d'aigua, doncs rera seu comença el camí que puja cap als plans de Corrubí. Un cop a dalt, cal seguir el camí senyalitzat amb marques verdes i blanques que ens portarà de baixada fins el Salt del Toll. La poua que hi ha sota la cascada és gran, fonda i d'aigua blava ideal per refrescar-se. Nosaltres avui no hem baixat el salt sinó que a partir d'aquí hem iniciat la remuntada del torrent per dins la llera. Ha estat una experiència única saltar de roca en roca tot gaudint d'un paissatge idílic.

Des de dins el riu hem pogut veure el Salt de la Capa Petita, l'aigua entre les pedres, el Gorg Blau i el Salt de la Paret, un salt potent, de 10-12 metres d'alçada i mig glaçat: preciós.

A partir d'aquí hem sortit del riu, hem buscat la pista que creua el Salt de la Paret per dalt i seguint per la riba esquerra hem arribat al Salt de Fontcoberta. Cal anar amb compte en la baixada al fons del salt doncs el camí és perdedor. Un cop a baix hem pogut comprovar que avui només tenia dues deus d'aigua (hi ha dies que el torrent és més caudalós que fins hi tot en té tres), però teníem l'afegit del gel sobretot en la sortida de l'aigua torrent avall li donava cert encant lliscant per una mena de tobogan.

Tornem a pujar al camí i un cop creuada la tanca i el torrent deixem la pista per agafar el camí de l'esquerra que ens portarà per sobre el cingle fins a dalt del Salt del Pujol -que posteriorment veurem des de baix- i seguirem fins un punt que cal no perdre ja que ens marca el corriol de baixada del grau.

Fem el descens i just quan trobem el torrent novament, seguim el curs del rec per arribar al Salt del Pujol, alt i esbelt però de difícil visualització doncs no hi ha espai per a la prespectiva. Haurem de desfer el camí i retornar novament a sobre el torrent per tornar per sobre el Salt de la Paret.

Iniciem la otrnada seguint el camí sempre amunt doncs tots els trencants ens portarien al Toll, cosa que nosaltres ja no volem fer. Xino Xano arribarem als plans de Ciuret, que creuarem fins a la punta per seguir un corriol que no es veu massa però que ens portarà directe i be al Salt de la Presa.

A l'estiu podreu baixar per unes escales que hi ha en una banda, avui el glaç i la mullena ens ha obligat a voerjar el salt per anar fins a la caseta de captació i per la pista on hem iniciat la ruta tornar fins el cotxe.

SALT DE LES DONES

El primer salt en diuen de les dones, sembla perquè des de la casa de pagés de Corrubi venien aquí a rentar la roba antigament. No és un salt amb molta altura però si amb tres baixants bonics i que li donen un aire de "rentant" El segon salt és el de la Presa que és una mica més amunt i que destaca per ser el punt on capten aigua amb una petita paret al cim del salt.
Lake

EL TOLL

Lloc emblemàtic de la Riera. Es un salt no massa elevat però amb un pou o Toll profund i rodó. En aquest punt el camí creua el torrent i continua enfilant-se per l'altra vessant però avui com que estavem aventurers hem seguit riu amunt. Cal anar smb compte doncs els dies amb un cabdal gaire gran el pas és impossible, sense mullar-se clar. Tot remuntant es pot veure el Salt de la Capa petita i el Gorg Blau, que a l'estiu val una remullada

SALT DE LA PARET

Salt d'uns 10-15 mestres d'alçada, molt espectacular per la seva verticalitat Arribant des de la llera del riu és impactant. Si s'arriba pel camí cal fer la baixada o bé pel torrent del Pujol o be pel mig del bosc de la riba esquerra. Avui el contrast entre el blanc del glaç i les ombres negres li donaven un aspecte molt "elegant"

SALT DE FONTCOBERTA

Es el salt més gran o de més envergadura donat està situat just en la confluència de dos torrents: el de Fontcoberta i el del Clot del Grau. En epoques de fort cabdal és molt espectacular. Es pot accedir a la part baixa tanti des del camí com també pel mig del torrent des del salt de la paret No deixa de ser curiós els "tobogans" que fa l'aigua quan marxa riu avall.

SALT DEL PUJOL

El seu cabdal és molt reduit i això el fa menys vistós. No obstant, té una alçada suficient per cridar l'atenció La seva aigua és neta i transparenta i sorprén com tots els altres torrrents que no hi hagi ni peixos, ni tritons, ni crancs El fet que no pugui ser contemplat des d'una certa distància (la pendent és forta i amb molta vegetació de manera que no es veu fins que hi arribes a sota), el fa desmeeixer molt

• Photo of ignasi&pilar

ignasi&pilar Jan 6, 2015

Repassant l'itinerari he vist que el waypoint del Salt de la Paret correspon en realitat al Gorg Blau, mentre que el Salt està situat una mica mes amunt just sota el rec del Pujol on el torrent de Fontcoberta gira a la dreta. El traç marca un punt sense sortida on s'ha de retrocedir pel mateix camí.