Uploaded September 3, 2019

Recorded August 2019

1.6
3.2

near Sallent de Gállego, Aragón (España)

En mi web, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In my web, you can access the automatic translation into English and other languages)

(Valle de Tena) Ruta el 31/08/2019; 10,5 km; +530 -530; 4,5 hores. Excursió organitzada amb el següent itinerari: Sallent de Gàllego, Cuello Pazino, PR HU 91, Selva Lanuza. Participants: Dolors del Carme, Rosa Maria, Joan B, Joan E i Miquel. Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

FA ANYS: L’Estatut d’Autonomia d’Aragó de 1982 reconeix l’aragonès com un patrimoni històric i cultural.

El punt d’inici està per la carretera A-136 passada la desviació, a la dreta, que va a Sallent de Gàllego. Un quilòmetre més endavant, cap el km 18,5, hi ha una pista a l’esquerra que s’enfila. Un petit rètol que quasi no es veu s’està a la cruïlla. Cal pujar per aquesta pista de terra fins a un replà on hi caben uns 15 cotxes. Aparcats els cotxes, un rètol molt nou indica la ruta del PR.HU-91.

Comencem pista endavant. El nostre pla no és pujar dalt del Pazino, al cim, sinó fer una circular que gira tota la muntanya i també ens permetrà les vistes dels entorns. A vegades hi ha cims que, sense ser especialment rellevants, ofereixen unes vistes molt aèries: aquest és un d’aquests casos. La Vall de Tena forma part de la comarca de l’Alt Gàllego (Ato Galligo en aragonès) i formava part, històricament, de la Jacetània (o Chacetania). Va ser en aquesta regió on es va gestar el primitiu Comtat d’Aragó. L’any 1035, a la mort de Sancho III de Navarra; va obtenir el caràcter de regne amb Ramiro I, sent la capital a Jaca.

La pista puja suaument i deixa a l’esquerra una canonada d’aigua. Més amunt, en un turonet hi ha una torre de descompressió. Més enllà a l’esquerra,... ...