• Photo of Sagàs a St Pau Pinòs

Recorded February 2013

3.1
6.3

near Sagàs, Catalunya (España)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

(Berguedà) Ruta el 17/02/2013; 20 km; + 419 - 440; 5 hores. Excursió organitzada pel C. Exc. de Sitges amb el següent itinerari: Sagàs, can Cortada, Santa Maria de Merlès, ermita de la Mare de Déu de Ginebret i Sant Pau de Pinòs. Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: fàcil.

El punt d’inici és a Sagàs (738m), un poble de la plana de Merlès, de poques cases format als voltants de l’església de Sant Andreu. Ja figura esmentat l’any 839, per tant als inicis de la consolidació d’ocupació de la terra per part dels cristians. El temple original fa anys que va desaparèixer i el que podem observar actualment, consta en una donació del 1065 al cenobi de La Portella. Inicialment el temple que podem observar tenia un sostre de fusta, amb bigues de suport, que van ser substituïdes el segle XII per l’estructura en volta de canó a la nau central i de quart de cercle al les dues naus laterals.

És molt agraïda la imatge que presenten els tres absis semicirculars situats a llevant del temple, amb la decoració d’arcuacions de tipus llombard. Cal afegir, del nom de Sagàs, que l’etimologia del nom és incerta. El 839, en l’acta de consagració de la Seu d’Urgell, ja figura com “Sagassa”, que Meyer Lübke considera entre els noms d’origen celta que finalitzen en “–asse”. Posteriorment, el 1359 figura com “Sagars”, així que Sagàs deu ser una derivació d’aquest últim.

Baixem de l’autocar al davant del poble, de cara als camps conreats. L’agricultura és una de les activitats bàsiques (ordi, blat i farratge), així com la ramaderia (boví i porcí). Hi ha una bona quantitat de boscos amb predomini de pi roig i de roures. El pla de Sagàs disposa... ...

Pots seguir el relat al blog vinculat.