Moving time  3 hours 8 minutes

Recorded February 2019

2.1
4.1

near Sadernes, Catalunya (España)

Comencem la caminada davant l’hostal de can Galceran de Sadernes, passant la tanca del camping i seguint les marques grogues d’itinerànnia; el camí creua la pista de formigó varis cops, fins entrar a un aulet ( alzinar o aulinar...) amb pujada constant i “terra aspra, trencada i de mala petja” com defineix la etimologia del mot “Garrotxa”.
En arribar al coll del Cufí, retrobem la pista, ara de terra, i un pal indicador; per continuar cap a st. Andreu cal continuar pel cantó esquerre, però si es vol visitar les coves del Cufí, es baixa per la pista de la dreta uns 160 mts., fins trobar una fita i un rastre de camí a ma dreta, que pujant uns 20 metres mig grimpant, ens acosta a la cova gran del Cufí, d’uns 30 metres de fondària.
Un cop vista, desfem el camí d’anada i en arribar a les ruïnes del mas Cufí, agafem a la dreta el camí de pujada, trobant varies pistes de desembosc com també antigues places carboneres i bones vistes al cingles de Bistoltes.
Arribant a una pista planera, es troba un pal indicador i una gran pedra amb una “T” groga marcada, on seguim el camí de la dreta, fins arribar a la pista que va direcció a sant Grau d’Entreperes, la seguirem uns 50 metres fins trobar un sender per l’esquerra, que ens acosta a sant Andreu de Guitarriu, on gaudim del mirador de l'alta Garrotxa i la vall del Llierca.
Havent ben esmorzat, es continua per la pista que passa per sobre la casa del Serradell, amb la seva font i el roure que li fa ombra, continuant per la pista fins que en un revolt es troba un indicador de fusta i que assenyala el camí del Treu Petit, que s’hi arriba en 15 minuts
Aquí comença la forta baixada que sumant-li el gruix de la fullaraca i l’ humitat de les pedres, propicia més d’una relliscada; es creuen unes quantes tarteres fins al Serradal, on tornem a trobar alzinar, passant pel mirador de la Roca de castell Falça, i arribant a l’amagada església de sant Feliu de Riu.

Ara agafem el camí del Queret, un camí amb un traç ben fresat, que transcorre per un alzinar a estones molt dens, situat al bac de la serra de Freixenet. Passa pel caire del Queret, ressegueix la base dels cingles de Gitarriu, travessa unes petites tarteres i arriba a la pista a l’alçada de Pont de Valentí. Seguint aquesta pista, acabem d’arribar a Sadernes.
Parking

Inici i final

Pal indicador

Es troba en arribar de nou a la pista, ara de terra, sense formigó.
Cave

cova gran del Cufí

ruïnes del Cufí

Deixar la pista i continuar a la dreta, passant per davant les ruïnes

Pal indicador

Pal d'itinerànnia G-40 de Gitarriu, continuant per la dreta

Gir a l'esquerra

camí de pujada a st. Andreu

sant Andreu de Gitarriu

Sant Andreu de Gitarriu ja surt esmentat l’any 1228, en donar les dècimes a la capella de santa Magdalena de Palau de Montagut, i el segle XIV se la cita "Ecclesia parrochialis sancti Andree de Gitarivio" Es troba prop del coll de Faja, protegida al nord pel puig de Freixenet Baix.

mas Serradell

pals indicadors de rutes

Font i roure del Serradell

Abeurador i font del Serradell, sota un monumental roure.

Gir esquerra

Deixar la pista i continuar pel caminoi de l'esquerra

Treu petit

Pas estret, començament de la forta baixada.

tartera

el Serradal

Camí de l'esquerra

Mirador de Castell Falça

Mirador al Clot de la Brossa, en una clariana a l'esquerra.

sant Feliu de Riu

Pista

Arribada a la pista de formigó.

pont de Valentí

riera sant Aniol

Sota el castell Sespasa, pel passant d'en Roca

trencant

En aquest punt s'agafa el camí de pujada a la cova del Bisbe, a 25 metres del pont del Pas dels Aures