Uploaded April 1, 2017

Recorded April 2017

2.6
5.2

near Sadernes, Catalunya (España)

Zona: El Ferran - Alta Garrotxa / Prepirineu Oriental.
Comarca: La Garrotxa.
Data de realització: Març 2017.

En resum: Ruta per l'Alta Garrotxa que es podria dividir en dues parts: d'una banda, la pujada al Ferran (983m), forta i salvatge. Per l'altra, la baixada des de Sant Aniol d'Aguja seguint el curs de la Riera de Sant Aniol, gairebé sense desnivell positiu i amb paisatges de gran bellesa.

Inici: A l'aparcament de terra que hi ha 100 metres després de l'església de Santa Cecília de Sadernes. Abans hi havia altres aparcaments seguint la pista forestal, però ara no s'hi permet la circulació de vehicles.

Terreny i dificultat [Difícil]: La majoria de la dificultat queda concentrada en el primer tram de la ruta (la pujada al Ferran), doncs cal superar una tartera molt desfeta amb pedres i roques de diversos tamanys. A més, a mitja tartera, hi ha una grimpada equipada amb cordes (es pot fer ''sense problemes''). Cal destacar també que aquest tram de pujada pot ser una mica perdedor i cal parar atenció a marques i fites de pedra. Finalment, de tornada, cal creuar quatre vegades la Riera de Sant Aniol saltant sobre les pedres.

Aigua: Hi ha una font que raja fresca i neta propera a l'ermita de Sant Aniol d'Aguja. No té garantia sanitària però... Ben bona que és!

Sortida baixant les escales per anar a buscar la pista forestal que passa per sota i que, anant paral·lela a la riera de Sant Aniol, porta fins al Pont del Pas dels Aures. Aquí apareix per primer cop la riera, ben neta i d'aigües blaves. Es va seguint la riera fins que s'arriba a l'alçada del Pont de Valentí, on s'ha d'abandonar la pista i baixar a l'esquerre per trobar el corriol que porta a Sant Aniol d'Aguja.

Gairebé 200 metres després del Pont de Valentí, cal desviar-se a l'esquerre pel corriol que puja més brut de vegetació. S'hi passa bé tot i que pot ser una mica perdedor. S'ha d'anar pujant fins a trobar una pista forestal que es tornarà a abandonar per pujar a l'esquerre per la tartera del Grau Sadidorta. Seguint muntanyetes de pedres s'anirà pujant per una tartera molt incòmode i desfeta. Hi ha un parell de grimpades equipades amb cordes, res de l'altre món.

Fins que no s'arriba al Coll de Terres, el camí és incòmode i un tant perdedor (parar atenció a les marques). Passat el coll, el camí es fa molt més evident i còmode, sent en algun tram maco i tot. Això sí, el terreny és rocós fins al cim del Ferran. L'últim tram puja suau i el cim no es veu fins que no s'hi arriba. Abans de fer el cim, a la dreta, queda el trencant del corriol que baixa fort cap a Talaixà. Al cim del Ferran hi ha un pal de ferro i una bústia amb llibretes. Les vistes són extenses.

La baixada és forta i porta ràpidament al Coll de Talaixà. Es visita l'església de Sant Martí i es torna al coll per seguir pel corriol, ben marcat i molt més còmode, que porta a Sant Aniol d'Aguja. Es passa per La Quera, les restes d'una casa pairal, i entre GR i PR s'arriba còmodament a Sant Aniol d'Aguja. Abans es passarà pel Salt de la Núvia, un bon mirador de la zona.

Un cop a la zona de Sant Aniol d'Aguja s'ha d'agafar el corriol senyalitzat que porta al Salt del Brull. El camí, recte i còmode, porta abans a un gorg d'aigües turqueses (entenc que sense nom) que és molt més gran i espectacular. Per arribar al Salt del Brull cal anar creuant la riera i fent equilibris per la roca (per no posar el peu a l'aigua). Vist els salts i gorgs, es torna a Sant Aniol d'Aguja pel mateix camí.

La zona de Sant Aniol d'Aguja és molt verda i hi ha una font molt bona i ben arranjada que raja davant del refugi. Al costat d'aquest hi ha l'ermita (es pot tocar la campana) i el petit pont penjant que permet continuar amb la ruta.

La tornada a Sadernes, ben marcada, es fa pel corriol que va paral·lel a la Riera de Sant Aniol oferint un munt de racons per veure i fer fotos. En el tram que va del Coll del Molí de Sant Aniol a les Ruïnes del Molí del Riu, cal creuar quatre vegades la riera per sobre les pedres (o per dins de l'aigua...). Depenent de l'agilitat de la persona, del cabal d'aigua i de les posicions de les pedres, pot ser necessari un pal o semblant per mantenir l'equilibri (l'aigua és força freda...).

Passat un petit gorg que queda a l'esquerre del corriol, s'arriba de nou al corriol que s'havia abandonat per pujar al Ferran. Creuant una altra vegada el Pont de Valentí, s'accedeix a la pista que porta finalment a l'aparcament de Sadernes.

Parking

Aparcament

Aparcament de terra que hi ha 100 metres després de l'església de Santa Cecília de Sadernes. Abans hi havia altres aparcaments seguint la pista forestal, però ara hi està prohibida la circulació de vehicles.

Pont del Pas dels Aures

Primer i últim pont que cal creuar durant aquesta caminada. Aquí hi ha contacte per primera vegada amb la RIera de Sant Aniol.

Corriol esquerre PUJA

A l'esquerre puja el corriol que porta fins al cim del Ferran. És una mica més brut de vegetació. El corriol de la dreta serà el de tornada.

Pont de Valentí

Pont medieval amb dos arcs de mig punt, pas obligat per a traginers, carbones i contrabandistes. El pont es troba situat a l'accés de la ruta de Sant Aniol d'Aguja i al camí dels valencians que duu a Sales de Llierca. Va ser restaurat a la dècada dels 80.

Cova

Sant Aniol d'Aguja

Ruïnes

Ruïnes d'un mas de la zona propera a Sant Aniol d'Aguja. Sembla que hi dormen les cabres.

Coll de Terres

Coll que es troba de pujada al Ferran. Punt important, doncs des d'aquí surt el corriol molt més net i còmode que puja fins al cim.

La Quera

Restes d'una casa pairal de la zona.

Cordes

En aquest punt del Grau Sadidorta, hi ha unes cordes que ajuden a superar la grimpada per roca. Es pot fer sense massa problema.

Camí de l'esquerre

A l'alçada de La Quera, el camí es divideix. Cal seguir per l'esquerre, a tocar de la paret.
Refuge

Refugi de Talaixà

Talaixà és un petit nucli de població pertanyent al terme municipal de Montagut i Oix. Les cròniques daten el nucli de Talaixà als voltants del segle IX; trobant-se la primera referència escrita cap a l'any 872. L'any 1918 a la zona hi habitaven prop de 130 persones, patint un fort despoblament a la segona meitat del segle XX, arribant als 10 habitants el 2009.

Pont de Ferro

Segon dels ponts que cal creuar. Sopre pista forestal, aquest pont de ferro creua la Riera de Sant Aniol abans que el camí torni a pujar.

Sant Martí de Talaixà

Sant Martí de Talaixà és una església situada al Coll del mateix nom, a cavall entre les valls d’Hormoier i Sant Aniol, al petit poble abandonat Talaixà i dintre del terme municipal de Montagut i Oix (Garrotxa). És una obra inclosa en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.
Waterfall

Salt del Brull

Salt d'aigua al qual s'hi arriba des de Sant Aniol d'Aguja. Per arribar-hi, cal anar creuant la riera de Sant Aniol en diversos punts i anar fent equilibris a la roca seguint marques de pintura.

El Ferran (983m)

El Ferran és una muntanya de 983 metres que es troba al municipi de Montagut i Oix, a la comarca de la Garrotxa.

Coll de Talaixà

Hi ha un caos d'indicacions. Just davant hi ha el refugi de Talaixà i l'església de Sant Martí de Talaixà. A la dreta surt el corriol que cal seguir direcció a Sant Aniol d'Aguja i La Quera.

Ruïnes Molí de Riu

Restes d'un antic molí a l'esquerre de la pista forestal.
Waterfall

Gorg (Gran)

El gorg i salt d'aigua més espectacular de la ruta. D'aigua que va des del turquesa fins a la transparència total. Un lloc màgic.
Information

Cartell baixada a Sadernes

Aquest cartell indica la sortida del corriol que porta a Sadernes directament i en menys temps sense passar per Sant Aniol d'Aguja, per si no es volgués/pogués acabar la ruta.

Salt de la Núvia

Bon mirador de la zona.

Grau Sadidorta

Grau pel qual es puja fins al Coll de Terres. Majoria de camí per pedra solta, tarteres i corriols incòmodes.

Creuar riu 4

Última vegada que cal creuar la Riera de Sant Aniol. En aquest punt és força ample però mirant a l'esquerre ja es veuen arbres i roques que poden ajudar a creuar -la.

Creuar riu 2

Ja que el pobre pont penjant que permetia creuar la riera en aquest punt va ser destruït per una riuada durant l'any 2014, ara s'ha de creuar la riera de Sant Aniol saltant sobre les pedres.

Pont Penjant

Petit i curiós pont penjant que permet creuar la riera de Sant Aniol per accedir a l'ermita de Sant Aniol d'Aguja.

Coll del Molí de Sant Aniol

Hi ha un cartell indicatiu. Per continuar amb la caminada, es pot seguir per qualsevol dels dos corriols que surten a la dreta, doncs van a parar al mateix punt uns metres després.

Creuar riu 3

En aquest punt cal creuar la riera en un tram força estret. És més fàcil si es fa uns metres a la dreta, on hi ha més pedres.

Creuar riu

Primer punt on cal creuar la Riera de Sant Aniol sobre les pedres.
River

Resclosa Gomarell (La Muntada)

Petita resclosa en un punt de captació d'aigua a la riera de Sant Aniol.

Esquerre per TARTERA

En aquest punt cal abandonar la pista forestal i continuar pujant a l'esquerre, per la tartera i seguint les fites de pedra.

Dreta BOSC

Fet un bon tram de pujada per la tartera, cal desviar-se a la dreta seguint les fites de pedra que indiquen que s'ha d'entrar al bosc.

Trencant BAIXADA

Aquest és el trencant on comença la baixada cap a Talaixà. Hi ha marques de pintura i els camins són molt més còmodes que els de la pujada. A l'esquerre queda el cim del Ferran.

Font de Sant Aniol

Font sense garantia sanitària. Tot i això, raja neta, fresca... I ben bona.

Portell d'en Roca

La pista forestal passa en aquest punt entre dues grans formacions rocoses.

Casa Rural

Casa rural de la zona.

Anar seguint marques

En aquest tram força perdedor cal anar seguint les marques. Entre aquestes i el track es pot fer bé.
Refuge

Refugi de Sant Aniol

Refugi en ple procés de rehabilitació a la zona de Sant Aniol d'Aguja.

Gorg

Petit gorg de la riera de Sant Aniol.

• Gerard C C Dec 10, 2017

Una ruta molt guapa I molt detallada

• p.cortes.nieves Aug 30, 2018

Cuánto tardaste en finalizarla??

• Photo of SeCR4

SeCR4 Aug 30, 2018

Tardé unas engañosas 9 horas. Me gusta aprovechar la salida de todo el día y parar a cada rato a ver paisajes, hacer fotos... Claramente se puede hacer en menos.