3.2
6.4

near Bas, Catalunya (España)

RECORDA si et posiciones sobre " Veure més " (de color blau) que esta al final de la descripció del recorregut, enllaçaràs amb el programa Picasa que te les fotos de l'excursió.

Aquest recorregut és el de la XXXV Lletissonada de la GECA de Sant Esteve d'en Bas i es va fer el dia 4 de maig del 2014, amb sortida i arribada a Sant Esteve d'en Bas . El Track i les fotos són del dia 22-02-14, quan es va fer la seva prova.
El recorregut és: Sant Esteve d'en Bas -la Rovira - Serrat de les Tres Creus - el Roc Gros - Pas del Salt de la Cabra - Pujant de la Cabra - Ras de Pibernat - la Freixedica - el Bronsar - Coll del Pedró - Puig del Pedró - Puig Sataies - Coll d' Uran - Creu de Rabadà - l'Arç - Port de la Faja - Font Sorda - la Faja - Cabanya de la Faja - Molí de la Faja - Salt i Font de la Fageda - la Batllia - Pla de Rabasseda - Pibernat - l' Esquei - Rec de Pibernat - Espasens - Molí del Perer - Molí de la Clapera - els Hostalets d' en Bas - Can Patllari - Pont medieval de Can Benet - Can Toralles - Sant Esteve d' en Bas.

Sortirem del Parc de l'Estació, tot seguint el carrer de la ruta del carrilet (direcció sud-est) fins a la primera cruïlla on anirem per el carrer que marxa a l'oest per arribar a la carretera d' Olot a Vic. La creuarem i agafarem la carretera dels Martins per anar a la casa de la Rovira, passarem pel davant de la casa i pujarem per el camí del mig de les dues cases (direcció oest, sigueu respectuosos estem dins d'una propietat privada), creuarem una tanca per el bestiar i començarem a pujar per sota el bosc per un camí que ressegueix força la carena fins trobar un primer turonet on de seguida trobem les restes d'una pista.
Seguirem pujant per el camí fins trobar el GR 2 (senyals de pintura vermella i blanca) que seguirem tot pujant fins trobar les restes de la vella pista que puja de la casa de la Rovira on s'instal·la el primer control. Continuarem pujant tot passant pel Serrat de les Tres Creus i pel costat del Roc Gros per ràpidament entrar en el que havia estat el Quintà de Sant Miquel (avui arbrat) . En el seu final trobem una cruïlla. Deixarem el GR i seguirem pel camí que puja molt dret per la cara oest i per sota d'uns avellaners fins arribar a sota de la paret del Cingle on ens trobem amb el Salt de la Cabra (el pas està equipat amb ferros que ens permeten pujar-lo).
Un cop a dalt continuem el camí i ben aviat ens trobem amb el Pujant de la cabra (equipat amb esglaons per facilitar-nos la pujada). Seguirem pujant, fent una petita llaçada i trobarem una pista forestal. La seguirem (direcció sud-est) i arribarem al Ras de Pibernat on trobarem una cruïlla de camins. Seguirem per la mica de pista que marxa al sud-oest i que més endavant esdevé camí (havia estat important, encara té algun tros empedrat) que puja per la Freixedica fins trobar una cruïlla de camins.
Aquí agafarem un que puja per el costat del rec (direcció oest) i ens pujarà al Bronsar. Resseguirem per sobre tota la seva Cinglera fins a la seva punta nord on podrem gaudir dels seus miradors. Sota nostra per la cara de llevant tenim Sant Miquel de Castelló, els Hostalet i Sant Esteve d'en Bas. Més al fons el Castell d' Hostoles i el Rocacorba. Per la cara nord el Massís del Canigó i per al nord-oest , el Costabona, el Bastiment i davant nostre el Puigsacalm.
Continuarem pel camí que ara marxa força planejant en direcció a l'oest i ens portarà al Coll de Pedró ( per la cara oest tenim les primeres vistes del pobles de la plana de Torelló). Continuarem per la pista que puja en direcció al sud per poc després deixar-la i agafar un camí que puja a la carena de la muntanya que ens pujarà al Puig del Pedró.
Seguirem carenejant fins al Puig Satoies i baixarem al Coll d' Uran per pujar a la Creu de Rabadà. En la pujada per la cara de llevant tenim bones vistes de la Plana de Falgars. Al cim de la Creu de Rabadà és el punt més alt de l'excursió i la GECA ha instal·lat una senyera. En la baixada per la cara oest tenim bones vistes del Pedraforca, la Serra d' Ensija i dels Rasos de Peguera.
Arribarem al Ras de la Faja on deixarem el bosc (davant nostre les primeres vistes del Santuari de la Mare de Déu de Cabrera). Creuarem la petita clariana i girarem a l'oest on a sota nostre tenim l'arç monumental. Passarem per el seu costat i baixarem (cara oest) al pla del Port de la Faja.
Aquí anirem al nord-oest tot baixant a trobar la Font Sorda. Continuarem tot voltant la muntanya i pujant una mica(direcció oest) a trobar una vella pista que seguirem en direcció al sud i que en portarà a la casa de la Faja. Pujarem a trobar (cara sud-est) la seva cabanya on la GECA tenia el segon control i donava l'esmorzar.
Continuarem per la vella pista molt herbada (direcció sud) a trobar una de principal que seguirem (direcció est) i que ens portarà al Molí de la Faja. Anirem a la seva cara est i a l'altura de la seva sortida d'aigües seguirem el rastre d'un petit camí pràcticament aperduat que puja a sobre d'una feixa i marxa planejant a l'est.
Més endavant el camí és fa més evident i marxa força planejant, sempre a l'est com si vulgues anar al Puig de les Cabres fins arribar en un gran pla on al costat d'un boixos el camí comença a baixar (direcció est) fins trobar una tanca de fil espinat. La creaurem i seguirem el camí que ens baixa a creuar un petit rec. El camí el va resseguint a certa alçada fins trobar un nou rec que també baixa del nord-oest. El creaurem i seguirem baixant (el camí continua resseguint el rec que sempre ens queda a sota (direcció sud).
Com uns 80 a 100 metres del creua-ment de l'últim rec per la cara sud veureu un petit baixador que va a sobre del Salt de la Font de la Fageda. Retornarem al camí, baixarem uns 70 a 80 metres més i tenim per la cara sud un nou baixant més dret que baixa directament al rec on tenim la Font de la Fageda (si pugeu rec amunt, uns 100 metres aproximadament, teniu el Salt descrit per sota).
Baixarem uns pocs metres pel costat del rec i trobem per la seva cara nord una vella pista que seguirem i que ens baixarà a les planes de la Batllia, les creaurem i anirem a la casa de la Batllia on trobarem la pista que seguirem (direcció nord-est) i que ens portarà a sota del Puig del LLamp. Quant la pista el volta i gira al nord-oest, la deixarem i anirem pel mig de la feixa que tenim per l'est en direcció nord a trobar el rec de Pibernat.
El creaurem i a sota nostre tenim la pista que va a la casa de Pibernat (estem a sobre del GR 2) que seguirem. Trobarem un rec que per sota nostre tenim una bassa d'aigua i uns pocs metres més endavant trobem per la cara nord-oest una gran aulina. Aquí la GECA instal·la el tercer control.
A pocs metres tenim una cruïlla de pistes, seguirem la més vella que puja en direcció nord i que ens porta a passar per el costat d'un abeurador (normalment eixut) i arribem a la casa de Pibernat per sobre. Seguirem novament la pista (direcció nord) tot passant per sota de la Font de Pibernat on, poc després, la pista esdevé camí (trobem una tanca i la creaurem) que ens porta al Pas del "Portell" de Sant Miquel de Castelló on trobem una cruïlla de camins.
Per sota del que puja a Sant Miquel de Castelló (sobre nostre) tenim el que baixa per la cara sud a trobar l'Esquei (pas que ens permet baixar el cingle i recuperat per la GECA). Un cop a baix seguirem sempre el camí que ens baixarà a trobar el Rec de Pibernat . El seguirem fins arribar a la casa d' Espasens on trobarem la seva Font (cara nord-oest, aquí s'instal·la el quart control).
Continuarem baixant ara per la pista fins trobar el rec del Molí del Parer que seguirem per la seva cara sud i després per la nord per arribar a la casa del Molí de la Clapera i entrarem al poble dels Hostalets d'en Bas on seguirem pel seu primer carrer que marxa al nord. Després de la casa de Can Patllari (cara oest) deixarem la pista i agafarem el camí que va (direcció nord-est) a la casa de Can Benet i al Pont medieval de Can Benet. El creaurem i seguirem fins trobar la Carretera dels Martins on tanquem el cercle de l'excursió. Ja només ens quedarà desfer el camí de l'anada per retornar al Parc de l'Estació de Sant Esteve d'en Bas.

Cartografia Editorial Alpina, mapa Vall d' en Bas - les Preses.