Uploaded March 25, 2014

2.0
4.1

near Canyet, Catalunya (España)

És una ruta senzilla i entretinguda que recorre una part del Massís de les Cadiretes amb vistes de la Costa Brava i de les terres de l'interior i amb un bon nombre de monuments megalítics que es van succeint a mesura que van passant els quilòmetres.

La ruta comença en el trencall que hi ha a la dreta després de Can Rusques (Llagostera, Gironès), una casa de pagès demolida pel pas del temps. És gairebé el km 8 de la GIV-6821. És la carretera de Sant Grau. Se segueix la carretera cap a Can Rusques i, passades les runes, de seguida apareix una pista a la dreta que cal seguir és el Camí de Solius a Can Cabanyes de Montagut). Un minut després surt un camí estret, dret i asfaltat a la dreta que puja fins al Castell de Montagut (Llagostera, Gironès; 498,3 m). Des de dalt del Castell les vistes són sorprenents: des del mar fins al Canigó, encara nevat. Després de gaudir del mar i muntanya es desfà el camí i es torna a la pista de terra que s'ha de seguir cap a la dreta.

Molt poc tros i a la dreta hi surt un sender que va desfilant i vorejant el Castell de Montagut que s'acaba de visitar. El sender es troba amb una pista més ampla que cal seguir a la dreta i retorna els caminants fins a la GIV-6821.

Aquí cal seguir-la un xic a l'esquerra i anar en compte perquè a la dreta surt una pista extensa que indica que s'entra en una zona de senderisme. Cal agafar aquesta pista (el rètol informatiu està en molts idiomes: català, portuguès, castellà, anglès, francès, italià...). En aquest punt cal seguir sempre la pista ampla fins que al tercer trencant a l'esquerra s'indica el paradolmen de la Pedra-sobre-altra (Tossa de Mar/Llagostera, Selva/Gironès; 483,1 m). Se segueix aquesta pista més estreta fins que s'arriba a una bifurcació de dos caminois molt estrets, nets, però atapeïts de natura que ombreja la caminada. Aquí cal tombar a l'esquerra i tres o quatre minuts després ja es veu el paradolment que, sentinella, emergeix entre pins i sureres. Per entrar-hi cal anar en compte de no passar-se una fita molt petita a l'esquerra del caminet.

Després de la visita i l'ascensió al paradolmen (visita obligatòria per les vistes marítimes)es desfà el caminet i quan s'arriba a la bifurcació se segueix recte, caminoi enllà. El camí es va convertint en una pista estreta de sauló que recorre entre alzines sureres i pins. La pista petita acaba en una drecera que encamina el recorregut cap a una pista més gran. Quan s'arriba a la pista més gran cal anar a la dreta i després de pujar poc tros cal seguir la pista que va a l'esquerra. Hi ha un rètol que indica: Puig de ses Cadiretes.

Quan ja s'arribava al Pla de ses Pinyaques hi ha una pista que puja cap a la dreta i al capdamunt a l'esquerra, una drecera que porta al punt culminant d'aquesta caminada: Puig de ses Cadiretes (Tossa de Mar/Llagostera; Selva/Gironès; 519 m, aproximadament). Després de contemplar les vistes excelses i sorprenents del bell indret es desfan la drecera i la pista i se segueix a la dreta cap al Pla de ses Pinyaques.

Ara el camí fa baixada i poc abans del primer trencall a la dreta hi ha el Paradolmen d'en Garcia. Un petit rètol clavat a un arbre indica l'existència d'aquest monument. Es visita el monument i es continua seguint pista avall, fins als 421,1 m d'altitud. Aquí hi ha una bifurcació i cal seguir a la dreta i es comencen a prear les cingleres que protegeixen la vila marinera i selvatana de Tossa de Mar. És un passeig tranquil per una pista ampla que va planant i baixant fins que s'arriba a Montllor Petit (Tossa de Mar, Selva; 402,4 m). En aquest punt la baixada és molt pronunciada, però abans de fer-la, és important agafar un atall que hi ha a l'esquerra i que en molt poc temps, mig minutet, condueix a una zona panoràmica ben bella des d'on es pot respirar la tranquil·litat paisatgística de Tossa de Mar. Al punt on s'agafa l'atall hi ha un rètol que indica que el camí està en el Pati d'Armes de Montllor.

Després de respirar la pau de les muntanyes i el Mediterrani es comença el descens, un descens pronunciat, ferotge, sobrer que porta cap a la Vall de Roc (Tossa de Mar, Selva). En poca estona es baixa fins als 298 m. En aquest punt el camí comença a pujar; mentre es puja es pot gaudir a l'esquerra d'un congost que domina el Torrent de les Pomeres. El camí ara s'enfila convençut i en un revolt semicircular d'esquerres cal anar en compte perquè a la dreta hi surt una drecera, la més embardissada de tot el recorregut, que porta fins a un altre monument: la Caixa de la Vall de Roc. A l'esquena de la Caixa, la vista no es cansa de mirar la natura que sobreviu alegre en la Vall de Roc. Es desfà la drecera i se segueix pujant pista amunt.

A la cruïlla següent el camí segueix pujant i pujant seguint el que s'encimbella cap a la dreta. Quan s'arriben als 379,2 m d'altitud aproximada el camí es bifurca, un que segueix pujant cap a la dreta i un altre que baixa cap a l'esquerra. Ara cal agafar el que baixa cap a l'esquerra perquè el de la dreta tornaria a portar al Puig de ses Cadiretes. I la baixada és un miratge perquè després d'una baixada ve una altra pujada.

Una pujada que s'agafa en la primera pista a la dreta que es troba i que acaba en una altra bifurcació. En aquesta bifurcació hi ha les restes del Menhir de l'Avi. Al Menhir es decanta cap a la dreta i la pista puja decidida, molt decidida. És un tram avorrit i cansat amb alguna pujadassa i alguna baixadeta que acaben de farcir les cames de força, goig, suor i algun lament.

El camí va sempre de pujada, seguint la pista més principal, fins a la zona del Menhir d'en Llac. En aquesta zona comença a planejar i cinc minuts enllà el recorregut es retroba amb la pista que havia agafat quan havia travessat la carretera GIV-6821. Es desfà la pista fins al rètol poliglot i quan s'arriba a la carretera GIV-6821 es camina cap a l'esquerra cinc minutets fins que a l'inici de la ruta.

La ruta és força tranquil·la, un pèl trencacames; però assequible per a tothom. Val la pena perdre's algun dia de la vida per la nostra prehistòria selvatana.

El Senyderistes ilusos esperem que gaudiu d'aquesta ruta com ho vam fer nosaltres.

AMUNT QUE FA BAIXADA!!!
Ruins

Castell de Montagut

Trencall de Pedra-sobre-altra

Fita d'entrada (a l'esquerra del caminet)

Pedra-sobre-altra

Puig de ses Cadiretes

Paradolmen d'en Garcia

Les fotografies són del Puig de ses Cadiretes.

Plaça d'armes de Montllor

Les fotografies són de la zona del Puig de ses Cadiretes i del Paradolmen d'en Garcia.