2.1
4.2

near Pardines, Catalunya (España)

CAT
Ruta panoràmica, amb unes vistes espectaculars de tota la serra Cavallera. Les fonts del Segadell són el naixement d’un dels afluents més importants del riu Freser, que durant segles ha servit per regar les terres de conreu de tota la vall.
La visita al poble de Pardines i a l’ermita de Sant Magdalena de Puigsac complementen l’excursió.

Iniciem la ruta a la plaça del Padró de Pardines, R130 Pardines. Travessem el poble pel carrer Major i a la cruïlla R131 Pardines camí ramader, seguim pel camí cimentat fins a can Tinet, agafem el corriol.

A l’encreuament R121 Vilaró, seguim en direcció al veïnat de Puigsac des d’on veiem l’ermita de Santa Magdalena. Ens enfilem cap a la muntanya del Puigllangord, deixant a la dreta dues cruïlles que ens portarien al Taga la primera, i a l’estany de Can Roca i el pou de glaç, la segona.Anem a l’Orri Vell.

En hora i quart som a dalt d’una pujada, des d’on veiem la capçalera del Segadell. Passem per davant la Barraca de l’Orri i continuem fins a sota el puig Estela, on hi ha l’estany del Tarter.
A l’esquerra, a uns 80 m, hi ha la font Freda. Al planell des d’on veiem l’Estany del Tarter, la pista baixa cap un torrent que davalla del coll de Pal; travessem el torrent i seguim el corriol. Entrem en un zona de petits turons en què el corriol va fent ziga-zagues i continuem endavant, tal com indica l’encreuament Pd4. Al final dels turons seguim recte pel mig del prat. Som a plans de Pòrtoles, veiem els tres colls que tanquen la vall: la collada Verda, el coll de Pòrtoles i el coll de Pal. El pla acaba en un fort pendent i ens dirigim a un grup de pins que tenim
al davant, a l’esquerra dels quals hi ha les fonts del Segadell. Arribats al grup de pins, trobem un seguit de corriols, que van girant cap a l’esquerra i que travessen el bosquet, agafem els de més amunt.

Dins del bosquet, hi brollen fonts i petits torrentets, que acaben per a formar el riu Segadell. Sortits del bosc, tornem a trobar prats i corriols que ens porten fins a la collada Verda Pd3, antic camí ral que unia la Garrotxa, el Ripollès i la Cerdanya. Més tard, a la dreta del camí, hi trobem la font de l’Arç Pd2. Després la pista inicia una forta baixada, una pujada i una altra baixada. Al cap d’una estona, a la dreta del camí i sobre un petit terraplè, arribem a les Fontanelles on hi ha un banc metàl·lic per poder-hi seure una estona. Seguim baixant pel camí de la collada Verda i arribarem a Pardines.

ESP
Ruta panorámica,con unas vistas espectaculares de toda la sierra Cavallera. Las fuentes del Segadell son el nacimiento de uno de los afluentes más importantes del río Freser, que durante siglos ha servido para regar las tierras de conreo de todo el valle.
La visita al pueblo de Pardines y a la ermita de Santa Magdalena de Puigsac complementan perfectamente la excursión.

Iniciamos la ruta en la plaza del Padró de Pardines, R130 Pardines. Cruzamos el pueblo por la calle Major y en el cruce R131 Pardines camí ramader, seguimos por el camino cimentado hasta can Tinet, tomamos el sendero.

En el cruce R121 Vilaró, seguimos en dirección al vecindario de Puigsac desde donde vemos la ermita de Sta. Magdalena. Nos dirigimos hacia la montaña del Puigllangord, dejando a la derecha dos cruces que nos llevarían al Taga el primero, y hacia el estanque de can Roca y el pozo de hielo, el segundo. Vamos al Orri Vell.

En hora y cuarto llegamos a lo alto de una subida, desde donde vemos el paisaje de la cabecera del Segadell. Pasamos por delante de la Barraca de l’Orri y seguimos hasta el Puig
Estela, donde está el estanco del Tarter. A la izquierda, a unos 80 m, encontramos la fuente Freda. Situados en el altiplano desde donde vemos el estanco del Tarter, la pista baja a un torrente que baja del coll de Pal, lo cruzamos y seguimos el sendero. Entramos en una zona de pequeñas colinas en las que el sendero va haciendo zigzags, y seguimos tal y como indica
el cruce Pd4. Al final de las colinas seguimos por medio del prado. Estamos en Plans de Pòrtoles, vemos los tres collados que cierran el valle: la collada Verda, el coll de Pòrtoles y el coll de Pal. La llanura acaba en una fuerte pendiente, nos dirigimos a un grupo de pinos que tenemos delante, a cuya izquierda encontramos las fuentes del Segadell. Una vez en los pinos, encontramos varios senderos que van girando hacia la izquierda y que cruzan hacia el bosquecillo, tomamos el de más arriba.

En el bosquecillo, brotan fuentes y pequeños torrentes, que acaban formando el río Segadell. Al salir del bosque volvemos a encontrar prados y senderos que nos llevan a la collada Verda Pd3, antiguo camino real que unía la Garrotxa, el Ripollès y la Cerdaña. Más adelante, a la derecha encontramos la font de l’Arç Pd2. La pista inicia una fuerte bajada, una subida y otra bajada. Al rato, a la derecha del camino y sobre un pequeño terraplén, llegamos a las Fontanelles donde hay un banco metálico. Bajando por el camino de la collada Verda llegaremos a Pardines.

FR
Itinéraire panoramique avec vue spectaculaire sur toute la chaîne de montagnes cavallera. Les sources du Segadell donnent naissance à l’un des affluents plus importants du fleuve Freser, durant des siècles a servi à arroser les terres de toute la vallée.
La visite du village de Pardines et de l’ermitage de Santa Magdalena de Puigsac vient joliment compléter l’excursion.

Le circuit se commence sur la place du Padró de Pardines, R130 Pardines et traverse le village par le Carrer Major. À l’indicateur R131 Pardines camí ramader nous continuons par le chemin asphalté jusqu’à can Tinet, où commence le sentier.

À l’indicateur R121 Vilaró, nous allons vers le village de Puigsac d’où nous apercevons l’ermitage de Santa Magdalena. Nous grimpons la montagne du Puigllangord, laissant à droite deux carrefours qui nous mèneraient l’un vers Taga, l’autre vers l’étang de can Roca et le puits de glace et nous dirigeons vers le torrent de l’Orri Vell.

En 1 h 15 min. nous arrivons en haut d’une montée, d’où nous apercevons l’embouchure du Segadell. Nous passons devant la Barraca de l’Orri (cabane) et poursuivons jusqu’en dessous du mont Estela où se trouve l’étang du Tarter. À gauche, à environ 80 m, se trouve la source font Freda. Depuis le plateau d’où l’on aperçoit l’étang du Tarter, la piste descend vers un torrent qui vient du coll de Pal; nous le traversons, suivons le sentier, entrons dans un espace de petites collines sur un sentier en zigzag et continuons à avancer, jusqu’à l’indicateur Pd4. En haut de la colline, nous continuons tout droit à travers champ. Nous nous trouvons dans les plaines de Pòrtoles où nous apercevons les trois cols qui encerclent la vallée : la collada Verda, le coll de Pòrtoles et le coll de Pal. La plaine se termine en forte pente et nous nous dirigeons dans une pinède, à gauche de laquelle se trouvent les sources de Segadell. Une fois dans la pinède, nous trouvons une série de sentiers vers la gauche à travers la forêt, nous empruntons le sentier le plus haut.

Dans la forêt il y a des sources et des petits torrents qui formeront le Segadell. Après la forêt, nous retrouvons les prés et les sentiers qui nous mènent à la collada Verda Pd3, ancien chemin royal qui reliait la Garrotxa, le Ripollès et la Cerdagne. Plus loin, à droite du chemin, nous trouvons la font de l’Arç Pd2. Puis, la piste entame une forte descente, une montée et une autre descente. Au bout d’un moment, à droite, et sur un petit terre-plein, on arrive aux fontaines de Les Fontanelles où l’on pourra se reposer. Nous descendons par le chemin de la collada Verda pour rejoindre Pardines.

ENG
A panoramic route with spectacular views of all the Cavallera Range. The Segadell springs are the source of one of the main tributaries of the River Freser, which for centuries has served to water the fields of the whole valley.
The visit to the village of Pardines and the chapel of Santa Magdalena de Puigsac complement the excursion perfectly.

We start the route at the Plaça del Padró in Pardines, R130 Pardines. We walk along the main street and at the R131 crossing, Pardines camí ramader, we go straight on along the concrete path to Can Tinet, where we take the small path.

At the R121 Vilaró crossing we continue towards the Puigsac neighbourhood, from which we can see the chapel of Santa Magdalena. We climb up towards the Puigllangord hill, leaving to the right two crossings that would take us first to the Taga hill and then to the Can Roca ice well. We move on to the Orri Vell.

In an hour and a quarter we reach a high point from which we see the landscape of the head of the River Segadell. We pass in front of the Orri hut and continue below the Estela peak, where there is the Tarter Pool. To the left, some 80 metres away, there is the font Freda (“cold spring”). From the plateau from which we see the Tarter Pool, the path descends towards a stream that runs down from the coll de Pal pass: we cross it and continue along the path. Now the path zigzags though an area of small hills and we continue to the signposted Pd4 crossing. At the end of the hills we go straight on across the middle of the meadow. We are now in the Pòrtoles plains, where we see the three passes that close the valley: the collada Verda, the coll de Pòrtoles and the coll de Pal. The plain ends at a steep slope and we walk though a group of pine trees, to the left of which are the Segadell springs. When we reach the group of pines we find a series of paths that turn left and go through the grove: we take the highest one.

Inside the grove there are springs and small streams that form the Segadell river. Exiting the wood, we find more meadows and paths that lead us to the collada Verda Pd3 crossing, the old “royal road” that joined the Garrotxa, the Ripollès and the Cerdanya. Later on, to the right of the path, we see the font de l’Arç (“hawthorn spring”) Pd2. The path then makes a steep descent, a climb and another descent. After a while, to the right of the path and on a small plateau, we reach the fountains called Les Fontanelles, where there is a metal bench where we can sit for a while. Continuing down the collada Verda path we return to Pardines.