Moving time  2 hours 26 minutes

Recorded August 2018

2.0
3.9

near Ripoll, Catalunya (España)

Qualifico la ruta de “complementada” pels afegits del Passeig dels Aurons, Miradors del Pantà, Font de la Puda de cal gat, Gorg de Malatosca….perquè potser per algú passarien desapercebuts.

Es comença la caminada davant el CAT(Centre Acollida Turística) de can Guetes, a la ronda Mas d’en Bosc de Ripoll, on trobem les primeres banderoles informatives de la ruta.
Als 800 metres trobem la desviació per visitar el passeig dels Aurons, circuit d’uns 700 metres vora riu, que ens torna a la via verda més endavant.
La via continua per l’altra banda de la carretera, on trobem la Font Nova, acompanyats per l’ombra dels alts arbres que envolten aquest tram.
Al qm. 4,1 de camí passarem per l’únic túnel ferroviari, on podem observar el petit i curiós passadís lateral que recull les aigües del mur muntanyós.
En arribar a la zona esportiva, podem desviar-nos a la dreta per gaudir de la caseta de guaita d’aus i la plataforma del bosc de ribera, tornant a la via pel mig del prat.
Al qm. 8,2 , després de la caseta del peó, abans de passar el pont del Solà, just al costat d’un banc, comença el camí per visitar la font de la Puda del cal Gat; es troba a 150 metres d’aquest punt ( 5 minuts d’anada) i es retorna pel mateix lloc.
Passat el pont, enfilada a ma esquerra veiem la casa del Solà ( ara Bell Solà) amb una petita història que la trobareu ressenyada al “waypoint” de la foto.
A l’antiga estació del tren, trobareu una àrea d’esbarjo amb taules i servei de bar.
Un cop aquí, val la pena fer un esforç més i visitar el proper gorg de Malatosca.
El “trac” l’he fet continuar fins la parada del bus, a prop de la plaça Clavé, per si cal agafar-lo per tornar a Ripoll, fins l’aparcament de la sortida. Hi ha servei de transport cada hora.
Parking

Inici

Aparcament davant del CAT de Can Guetes ( Centre d'Acollida Turística, creat el 2009) . Aquí trobem una exposició on reivindica Ripoll com a bressol de Catalunya, i on deixaren la seva petja personatges tan emblemàtics com Guifré el Pilós, comte de Barcelona, l’abat Oliba i Gerbert d’Orlhac, que esdevingué el papa Silvestre II, erudit nascut a Occitània que es va formar a Ripoll. Tenen servei de lloguer de bicicletes elèctriques.
Waterfall

Resclosa i gorg de can Volant

Des de la resclosa surt el canal, anomenat de can Guetes, que portava a la fàbrica que els Bach tenien al solar de la Lira. L'aiguat de l'octubre del 1940 va malmetre la resclosa, la casa comporta i part del canal i es va endur la casa de pagès de can Volant.

Inici passeig dels Aurons

Variant molt recomanable. Es d'uns 700 metres de recorregut i ens torna a la via verda al seu pas per sota la carretera.

Esquerra

Deixem el prat i el camí ens durà fins la vora del riu Ter.

Palanca

Palanca de fusta per preservar del fangueig. Aquí trobem "poemes visuals" fets amb materials de reciclatge, obra de l'artista plàstic ripollès Eudald Alabau Selva, dins el seu projecte de "Land Art" amb obres efímeres. https://www.flickr.com/photos/28799231@N05/albums/72157623643990798

Escales

Aquí es pugen unes escales fins al carrer, continuant tot seguint la tanca de fusta, fins trobar de nou el passeig uns 20 metres a l'esquerra.

Palanca

Pas sobre la riera de les Carboneres

Font dels Pintors

River

Passeres

Passeres a la riera de les Carboneres. A 10 metres tornem trobar la via verda.

font

Font de ferro colat, model Barcelona, a prop del polígon industrial. "Així era ella, aspra, estàtica i solitària. La coronaren malgrat no tenir regne, li penjaren daurats tot i no ser rica, la feren créixer en un pedestal de ciment tot i no ser art, li donaren vida interna sent ben morta… Ara, resta mig abandonada...."

Font Nova

Per tot el recorregut trobarem bancs per reposar.

Contraforts-senyalització per invidents

Murs de contenció amb contraforts. Aquest agost de 2018 es porta a terme la senyalització de la via, feta amb tub de plàstic verd, de 50mm. de diàmetre, clavat al lateral del terra a modus de zócol, perquè la ruta sigui apta per a persones invidents. També es proveirà de senyalització vertical amb informació en sistema braille

Caseta del Peó

Caseta del peó, al trencant de les Solses
Tunnel

Túnel

Aquest túnel, a l'alçada de l'Hostal de Rama, té uns 50 metres de llargada. Com el lloc és estret i inestable, entre el vessant de la muntanya i el riu, els enginyers es veieren obligats a fer un "fals túnel" que recollia les filtracions d'aigües i també per facilitar el manteniment.
River

Rec de Rodonella

Pont de Ribamala

Pont de ferro de tres ulls, d'uns 60 m de llargada, que descansa sobre quatre pilars; n'hi ha dos de situats al mig del curs del riu. Els estreps i els pilars estan fets amb pedres carejades i formigó. L'altura màxima respecte al punt més baix del riu és de 14,50 m. Als anys noranta es va instal·lar una barana de ferro massís. Sobre la base del primitiu pont s'hi va posar formigó i a sobre es va asfaltar per facilitar el pas de vehicles. El 1930 el pont es deuria reforçar si fem cas d'una placa que hi ha en una barana exterior, a mà dreta, en direcció a sant Joan, que diu això: Sociedad Española de Construcciones GALINDO. Año 1930. Bilbao. Babcock & Wilcox.

girar a la dreta

Si es vol visitar el pantà amb els seus miradors, cal passar per dins la zona esportiva, i en arribar al canal al costat de la piscina, continuar per l'esquerra , veien ja la caseta de guaita.
Birding spot

Caseta de guaita.

Es poden observar diferents espècies d'aus, sobretot en èpoques de migració. Sortint de la caseta es continua per la dreta uns 150 metres fins trobar l'altre mirador de fauna i bosc del pantà.

Mirador

Plataforma d'observació d'aus i bosc de ribera, amb plafons informatius. Si no es vol recular fins la zona esportiva de nou, d'aquest punt es pot creuar el prat erm, perpendicularment en direcció a la carretera. ( hi ha "pas amb tanca" del "vailet elèctric")
Tunnel

pas soterrat.

Encreuament amb la carretera on hi havia el pas a nivell

mas el Vilar

Aquesta masia és documentada ja al segle XIV, concretament a un capbreu de l'arxiu del monestir de Sant Joan de les Abadesses de l'any 1397. En aquest document la masia ve citada com a mas Vilario. Al segle XVIII, segons indica un gravat a la paret del mas, la casa fou engrandida o reformada. La data exacta és 1720.

Caseta

Caseta del peó, prop del pont del Solà. Trencant per visitar la font d'aigua sulfurosa. Abans havia un pal indicador, ara desaparegut. Hi han 150 metres fins la font. El pont ferroviari del Solà és de llargada considerable i amb una arcada de llum molt alta i oberta.

Font de la Puda de cal Gat

La font sulfurosa és dins la cabana de pedra, amb pudor d'ous podrits i el lloc de caiguda d'aigua ben blanquinós. A la caseta vora riu, hi havia la turbina per generar corrent elèctric pel mas del Solà.

mas el Solà

Joan Pujol “Garbo” l’espia doble que va enganyar Hitler. En aquesta masia del Solà, situada a pocs metres de la via, durant el temps de la guerra incivil, els republicans hi tenien una cooperativa agrícola. Hi va treballar una temporada, cuidant pollastres i fent de mestre, en Joan Pujol, que esdevindria l’espia doble més cèlebre de la ll guerra mundial.Té l’honor de ser la primera persona en rebre condecoracions dels 2 bàndols: la Creu de Ferro alemanya i l’Ordre de l’Imperi Britànic. https://ca.wikipedia.org/wiki/Joan_Pujol_i_Garcia

senyalització ferroviaria.

Al llarg del recorregut, trobarem fites o senyals amb numeració, com les de la foto. Servien per facilitar informació als conductors i serveis de manteniment de vies, per referenciar el punt d'incidència. El nº de dalt indica la distància quilomètrica i el de sota la hectomètrica ( cada 100 metres). Els senyals de hectòmetres amb numero parell els trobem a la dreta i els senars a l'esquerra, venint del qm. zero a Barcelona.

Mas Guit

Mas a tocar el traçat de la via, que fins a mitjans del segle passat era anomenat com "mas Mata-romeus",

Caseta

Caseta peó ferroviari, prop del pla del Roser.

Pont del Roser

Estació del tren.

Antiga estació del tren, avui reconvertida en restaurant. Hi ha una bona àrea de pícnic amb taules de fusta i bancs situades a sota dels arbres.

Girar a la dreta.

En aquest punt cal deixar la via verda i continuar pel corriol que baixa per la dreta, que ens durà en poca estona fins el gorg de Malatosca
Waterfall

Gorg de Malatosca

Prop del Molí de Malatosca, a Sant Joan de les Abadesses, hi ha una gorg que se'n diu de les Bruixes perquè hi havien fet estada. Punt de trobada de bruixes i refugi d'éssers màgics, diu la llegenda que un dia van cridar una llevadora de la vila, perquè una d'elles havia de tenir una criatura. En paga dels seus serveis, van donar-li una faldada de llenties, i la llevadora, tota enrabiada, va llençar-les Ter avall. L'endemà, quan es va posar el davantal, va adonar-se que una llentia li havia quedat encastada i s'havia convertit en or.

Pont Vell i la font 'Cinc Fonts'

Les bases d’aquest pont daten del 1138, quan es va acabar la construcció del pont romànic que donava entrada a la vila. Malmès pel terratrèmol del 1428, va ser reedificat en estil gòtic, amb una arcada molt esvelta que el converteix en el pont gòtic de més llum de la península. Al final de la Guerra Civil va ser dinamitat i el 1976 es va reconstruir fidelment, amb la volta gòtica i les petites arcades del pont romànic.

Sant Pol

Sant Pol de Sant Joan de les Abadesses és una església romànica del segle XII

Parada del Bus

Aquí es pot agafar el Bus per retornar al lloc de sortida, a Ripoll

• trifonic Aug 26, 2018

Molt ven documentada, esperuc pogerla fer

• Photo of albhertot

albhertot Aug 26, 2018

Gràcies "trifonic". A part de gaudir de l'entorn, aquest ruta aporta un xic de cultura.

• ton.duran49@gmail.com Mar 26, 2019

La ruta está molt be i el paisatge a la primavera te que ser més espectacular

• Photo of albhertot

albhertot Mar 26, 2019

Gràcies per la teva valoració, ton.duran; de fet, el Ripollès és espectacular tot l'any....