Uploaded November 26, 2019

Recorded November 2019

2.5
5.0

near la Vajol, Catalunya (España)

Aquesta ruta reprodueix el camí que van fer a peu milers de persones l’any 1939 quan es van exiliar a França, creuant els Pirineus, empesos per les tropes franquistes. El tram és el mateix que van seguir el President de la Generalitat Lluis Companys , el President de la República Manuel Azaña i el Lehendakari Basc José Antonio Agirre Lekube. S’inicia al petit municipi de La Vajol i finalitza a l’altra banda de la frontera, a Les Illes.

Sortint de l’aparcament uns cent metres enllà, hi trobarem una esplanada amb un monument sobre una roca que representa un adult i un infant amb la cama amputada camí de l’exili, inspirat en una fotografia autèntica d'una família de Monzó. La nena tenia 6 anys. Continuem per l'interior del poble de La Vajol on destacaríem la Plaça i l'església de Sant Martí amb una llarga escala de pedra a la façana.

Sortirem del poble cap a buscar la carretera GI-505 i just abans d'arribar a la carretera agafarem un corriol al l'esquerra paral•lel a la carretera per un bonic bosc de castanyers. Arribarem fins el restaurant Manrella i un tros mes enllà agafarem una pista forestal que ens porta fins el Coll de Lli i el Mas del Coll. Aquí hi ha un creuament que nosaltres agafarem per l'esquerra per anar fins el Castell de Cabrera, molt derruït però d'una perfecta situació per gaudir d'una vista immillorable de tot l'Alt Empordà.

Retornem a la cruïlla anterior al Coll de Lli i passada una tanca metàl•lica que es la frontera amb l'estat Francès trobem una placa en memòria dels tres presidents que varen passar per aquest punt. Continuem fins el petit poble francès de Les Illes i just arribar ens trobem l'Hostal dels Trabucaires un establiment amb història on, segons expliquen els habitants de la zona, el President Lluis Companys s’hi va allotjar i al moment de marxar la mestressa li va fer una truita que no va poder pagar perquè no portava diners. Encara es diu que els catalans devem una truita.

Continuem fins un creuament on indica La Vajol per on retornarem. Aquí hi trobarem un monument dedicat als Combatents Republicans Espanyols. Arribarem al Coll i hi veiem el Monument a Lluis Companys anomenat "Temple de la Pau". Continuem un troç per la carretera GI-505 per agafar un a pista de terra a l'esquerra fins a Can Quera. Seguirem la pista uns metres mes enllà per agafar un corriol que ens portarà de nou fins la Vajol.

Agafarem la carretera de les Mines per arribar al Mirador de L'Empordà on podrem gaudir també de bones vistes. Seguirem la carretera passant per els camps de Can Barris des d'on gaudirem d'una bona perspectiva de la casa on al febrer del 1939 varen passar les últimes hores els presidents Manuel Azaña , Juan Negrin y Diego Martínez Barrio abans de creuar la frontera pel coll de Lli. Una mica mes enllà i un xic amagada arribem a la Mina Canta o Mina d'en Negrin on es varen emmagatzemar obres d'art i diners propietats de la república que al final de la guerra varen passar a França i va acabar arribant a Sud Amèrica.

Només resta desfer el camí fins arribar novament al poble de La Vajol on acabarem aquesta interessant ruta històrica.