Uploaded February 23, 2019

Recorded February 2019

3.1
6.3

near Pratdip, Catalunya (España)

Ruta de les Serres de Llaberia i Montalt - 4 Etapes (Vandellós – l’Hospitalet de l’Infant-Miami Platja – Pratdip – Capçanes) 2019-02-16 8:02 a 2019-02-19 14:55
3ª Etapa VPratdip - Capçanes

Un any més amb en Jesús hem volgut fer una ruta d’uns dies caminant per les muntanyes a finals d’hivern o inici primavera, continuant amb les que ja vàrem fer els tres anys passats (La Ruta dels Refugis, El Brogit de la Vall i Ruta dels Estels del Sud).

En aquesta ocasió la travessa és inèdita, no hi ha una organització que l’hagi preparada, ni està senyalada. L’hem anomenada “Ruta de les Serres de Llaberia i Montalt” ha estat traçada pel bon amic i company de rutes Jesús, basada en les seves anteriors experiències, les possibilitats d’allotjament, unes distàncies i desnivells diaris raonables, i amb la col·laboració d’altres companys de Wikiloc, especialment el wikilocqueru de “senderisme en tren” del que hem fet servir alguns dels seus tracks i que ens ha enviat varis consells que hem intentat seguir - i la primera etapa inicialment preparada pel company "MARCA", gràcies companys!!-. És una ruta circular d’uns 85 quilòmetres i uns 8.000 metres de desnivell acumulat, molt pedregós, que té alguns punts d’aventura (passos equipats) però sense risc si ets muntanyenc i fa poc vent. Travessa paisatges magnífics, amb unes vistes espectaculars. On es pot accedir amb transport públic i disposa de variats llocs de queviures, tot i que donada l’època ens ha costat trobar allotjament en algun dels pobles. Aquest recorregut ens ha de portar a fer sis cims:
• Molló Puntaire (728m)
• Cabrafiga (614m)
• Mont-redon (862m)
• La Miranda (919m)
• l’Enderrocada (763m)
• Montalt Punta Nord (766m)

També hem fet:
• Cavall Bernat de Llaberia (840m)
• Montalt Punta Sud (745m)

Ens hem aixecat a les 7:00 després d’una nit que ha refrescat un xic. A les 7:30 estàvem de nou al Bardip per prendre un bon entrepà de truita, un suc i un cafè amb llet... i ràpidament agafar els bàrtuls, visitar el forn teuler i cap a munt.

Anem pujant, primer per asfalt, després per corriols i finalment grimpant amb cordes i un pas equipat amb cable (treu-por). Després passem el Pas dels Siscus (amb cadenes), el Pas del Senglar i arribem a Mont-redon (862m) al mig de la boira... continuem fins el creuament al Cavall Bernat de Llaberia (840m), que pujo acompanyat de la wikilocquera anomenada nuroja, molt activa a la Xarxa, encantadora i simpàtica, amb qui conversem uns breus minuts –-un plaer pujar amb tu nuroja fins dalt i gràcies per fer-me la fotografia amb la creu-. Cal dir que no hi ha marques de pintura per pujar-hi, una vegada passada la corda cal buscar la cadena a la dreta. Després del Portell de Madrocs continuem fins la Creu de Llaberia i al passar davant del Canal del Roc busquem traces de la Creu de Pedra en record a les víctimes d'un altre accident d'avió, concretament un Junker JU-52 on van morir set persones (tres tripulants i quatre passatgers, entre ells Alexander Von Scheele, un dels fundadors de la legió Còndor), sembla ser que el 4 d’agost de 1939, sobre les dues de la tarda, l’avió amb el qual viatjava va xocar contra el pic de la serra de Llaberia. Però no afinem a veure la creu, i com que caldria desviar-nos de la ruta i encara falta un bon tram, ho deixem per una altre ocasió. Arribem a La Miranda (919m) , en prou feines arribem a veure el Radar Meteorològic. Ara cal anar a ran de cingle fins a trobar el GR al Portell de Llaberia, pel camí trobem la Foradada, una roca espectacular. Anem caminant per un corriol a voltes perdedor a sota mateix del cingle de la Serra d’en Jover, fins a trobar el trencall al Mas d’en Cosme, que segurament a prop d'aquest punt trobaríem les fites que ens portarien al Pas del Gall, i d'allà directes a les Taules. Però ens decidim per pujar pel grauet o Portell del Llop equipat amb cadenes fins la Desenrocada o l’Enderrocada (763m) , el cinquè cim que volíem assolir en aquesta ruta. Des d’allà anem carenejant per sobre de les pedres i seguint l’estela deixada per la terra rogenca de les botes d’altres senderistes fins el Portell de la Punta, passant al davant mateix de les restes de l’avioneta (Aquest aparell es va accidentar el 12 de Març de 1994 a les 12:40h i lamentablement van morir el pilot i dos ocupants. Segons consta al Boletin Informativo nº 2/94 de la Comisión de investigación de accidentes de aviación civil, aquesta avioneta va sortir de l'aereoport de Cuatro Vientos a Madrid on tenia previst retornar). Baixem pel Portell de la Punta, un lloc que de bones a primeres sembla impossible de baixar, i anem a visitar la cova anomenada el Forat de Llaberia amb dues boques i amb una forta pendent anem baixant fins arribar a la cruïlla que, seguint tot recta, ens portaria directes a través del Coll Prim a Capçanes per la pista asfaltada de demà matí... però per no repetir tram demà, ens decidim per agafar el camí de la dreta i anar a visitar les taules (cabanes de pedra seca) que tenen a la zona, amb cartells explicatius. Tenim molt poc temps, doncs volem agafar el darrer tren a Capçanes per anar fins a l’estació de tren de Marçà-Falset que surt a les 17:55, i per això tan sols ens aturem a veure les construccions que estan just a peu de camí. Però com que havíem quedat amb l’amic Enric a fer una bona xerrada a Falset, finalment ens ve a donar la benvinguda directament a Capçanes i ens acompanya a l’hotel, on la fem petar una bona estona davant d’unes “fresques”. Anem a dormir a Falset, doncs no em trobat cap tipus d’allotjament a Capçanes -fins hi tot trucant a l’ajuntament- i les cases rurals disponibles ens obligaven a llogar-ne una sencera un mínim de dues nit -realment es per fer-s’ho mirar, sembla fàcil que algú del poble oferís un senzill “bed and breakfast”-, però la veritat ha estat una sort ("no hi ha mal que per bé no vingui"), doncs hem pogut conèixer l’Hotel-Hostal Sport, amb un servei excel·lent, unes habitacions molt confortables i una cuina del país excepcional ;-)) totalment aconsellable!!

El temps un xic emboirat al començament, després s’ha anat obrint. Aquesta és l’etapa més dura, doncs a part dels passos amb cadenes, i els tres cims que cal assolir, el terreny és molt cansat pels turmells. A la vegada és una etapa amb unes vistes increïbles, una veritable etapa de muntanya. Al meu parer la millor de tota la ruta.

Podeu trobar el track complert
- Ruta de les Serres de Llaberia i Montalt - 4 Etapes
o els tracks per etapes:
- 1ª Etapa Ruta de les Serres de Llaberia i Montalt Vandellós – l’Hospitalet de l’Infant
- 2ª Etapa Ruta de les Serres de Llaberia i Montalt l’Hospitalet de l’Infant – Pratdip
- 3ª Etapa Ruta de les Serres de Llaberia i Montalt Pratdip – Capçanes
- 4ª Etapa Ruta de les Serres de Llaberia i Montalt Capçanes – Vandellós

En resum quatre dies de bons corriols, amb sis cims, impressionats paisatges, excel·lent conversa i bons àpats... fantàstic per desconnectar, fer moure les cames, activar les neurones i gaudir de tot plegat. Cal dir que hi ha trams amb cadenes, però res que sigui perillós si vas amb compte. La companyia d’en Jesús, una vegada més engrescadora i immillorable.

Una ruta inèdita, absolutament recomanable per tots els que ens agrada passar uns dies a la muntanya en moments que el sol encara no cau de ple.

Refuge

Al Mas d'en Cosme

18-FEB-19 16:46:40
Shelter

Caseta de l'obaga de cal mas d'en Fransisco

18-FEB-19 17:09:49

18-FEB-19 17:21:07

Caseta de ca l'Espardenyer

18-FEB-19 17:24:42

Conjunt de construccions (la caseta de l'Arengada, el coco, l'arna)

18-FEB-19 17:28:29

18-FEB-19 17:51:00

• Photo of EnricBrull

EnricBrull Feb 26, 2019

Faig testimoni de l'arribada del Miquel i el Jesus a Capçanes. Vaig intuir que l'etapa va ser molt dura doncs dibuixaven rialles amb tonalitat menor... La ment satisfeta i el cos queixos... Conforme el Miquel m'explicava el dia, les meves sensacions anaven creixent en l'admiració. Estava al davant de dos apassionats per la muntanya. Ben segur que aquella tarda serà memorable. Gràcies per compartir-la, Miquel i Jesus!!!

• Photo of capita haddock

capita haddock Feb 26, 2019

Gràcies a tu Enric per la magnífica benvinguda!! Va ser un autèntic plaer compartir conversa, i ens va emplenar tant com la mateixa caminada ;-))

• Photo of montagut

montagut Mar 10, 2019

ESPECTACULAR!
    Una jornada dura i completa.
    Salut amics!!

• Photo of capita haddock

capita haddock Mar 11, 2019

De ben segur amic montagut la més intensa de les quatre jornades, té un xic de tot , pot ser ens va faltar una hora més per fer algun tram amb més calma... però el tren ens esperava i calia arribar (tot i que al final vàrem tenir la sorpresa de la visita de l'amic Enric)