Uploaded August 30, 2015

0.9
1.7

Viewed 1980 times, downloaded 59 times

near Fanals d'Aro, Catalunya (España)

Som a la Vall d'Aro, Baix Empordà, als bonics contraforts del Massís de les Gavarres.

En aquesta agradable passejada aprofitem per a visitar el nucli antic medieval de Castell d'Aro i fer a continuació la Ruta de les Fonts, prou ben senyalitzada i que ens duu fins just a sota de la urbanització del Mas Nou.

Si voleu conèixer en més detall la Ruta de les Fonts, us aconsellem l'article que en Pau Roig n'ha fet al número 49 de la Revista del Baix Empordà. Quina bona feina que fan des d'aquesta revista!

Primer de tot, doncs, visitem el conjunt format pel Castell de Benedormiens (sempre ens ha agradat aquest nom) i l'església de Santa Maria.

Fan de bon visitar, però ... Vincenzo Carminati què hi vas fer en la restauració dels anys 70! Sort d'alguns parts baixes del castell que ens recorda com era al segle XI, amb la roca a la vista. Tot i així, paga la pena donar-hi una volta. I la fàbrica de l'església l'anirem veient altiva des de diferents indrets de la ruta posterior.

Al començament de la ruta, per a qui no ho conegui segur que sorprèn veure les construccions que es fan servir pel pessebre vivent més antic de Catalunya. Bona excusa per tornar-hi als voltants de Nadal.

Visitem a continuació, per ordre:

- El Molí medieval d'en Bussot (ens va agradar molt el seu perfil arrodonit).
- Bassa d'en Tomàs (quasi no es distingeix per l'abundosa vegetació).
- Bassa del Senglar.
- La Font del Poeta Sitjar (font de mina).
- La molt ben arranjada Font del Ferro. Un d'aquells indrets acollidors, que t'hi sents bé. La figuera, el poema que l'»avi Miquel» va gravar a la pedra i que quasi no es port llegir, el color taronja de l'aigua carregada de ferro, ...
- La Font de l'Acàcia (font de mina, amb una pedra vertical al costat simulant un petit menhir).
- La Font del Pum (simpàtic saber que es diu així perquè l'aigua rajava pel canó d'una antiga escopeta) o dels Eucaliptus (molt més evident, pels grans exemplars que hi ha al voltant). Important: si no han desbrossat el camí, us podeu estalviar la seva visita. Quin munt d'esbarzers fins arribar-hi! Tot un repte.
- La Font de la Boixa, baix d'un torrent, amb una antiga barraca de carboners restaurada al costat.

I aprofitem per passar pel costat de la Torre Seguera o Cal Rei, tota una referència a Castell d'Aro.

Per acabar, algunes consideracions personals:

- Felicitar al Grup de Natura Sterna de Castell d'Aro per la bona feina feta recuperant des de l'any 2004 aquestes fonts.

- Quina llàstima que cap font sigui d'aigua potable! Una mostra més del desgavell en que s'han anat creant les urbanitzacions a casa nostra i el seu desgraciat impacte ecològic.

- Llàstima també pels filferros de vegades que fan de tanca a costat del camí (fins i tot ocupant la meitat del mateix en algun tros).

- Sorprenent, al menys per a nosaltres, la important densitat de construccions en quest contraforts de les Gavarres resseguint els torrents. Cal dir que de vegades ens recorden imatges idíl·liques com les de Valldemossa a Ses Illes, però no sempre ...

- Un bon contrast per a qui només conegui les platges d'aquesta zona. Bon lloc de passejada!

Que ho gaudiu.

Bridge

Pal indicador - Font del Ferro 1882m. Creuem pont i pista a la dreta

Pal_indicador_-_Font_del_Ferro_1882m._Creuem_pont_i_pista_a_la_dreta

Antiga premsa (part del pessebre)

Antiga_premsa_(part_del_pessebre)

Pou

Seguim corriol indicat per fletxa de fusta

Seguim_corriol_indicat_per_fletxa_de_fusta

Pont_de_fusta

Pal indicador - Font del Ferro 428m - i Fita

Pal_indicador_-_Font_del_Ferro_428m_-_i_Fita

Mirador natural sobre la Vall d'Aro i l'Ardenya

Mirador_natural_sobre_la_Vall_d'Aro_i_l'Ardenya
Lake

Bassa d'en Tomàs

Bassa_d'en_Tomàs

Bassa del Senglar, Pont de fusta i pals de fusta amb indicacions

Bassa_del_Senglar_Pont_de_fusta_i_pals_de_fusta_amb_indicacions

Desviació a la Font del Poeta Sitjar (a 5m i no pas a 50m)

Desviació_a_la_Font_del_Poeta_Sitjar_(a_5m_i_no_pas_a_50m)

Font del Poeta Sitjar

Font_del_Poeta_Sitjar

Font del Ferro

Font_del_Ferro

Font de l'Acàcia

Font_de_l'Acàcia

Desviació a la Font del Pum (a uns 200 m de mal camí cap amunt)

Desviació_a_la_Font_del_Pum

Font del Pum o dels Eucaliptus

Font_del_Pum_o_dels_Eucaliptus

Desviació a la Font de la Boixa (a uns 100 m cap a baix el torrent)

Desviació_a_la_Font_de_la_Boixa

Font de la Boixa i antiga barraca de carboners

Font_de_la_Boixa_i_antiga_barraca_de_carboners

Pal Indicador - Castell d'Aro 1645m

Pal_Indicador_-_Castell_d'Aro_1645m

Pal Indicador - Castell d'Aro 1333m. Girem dreta

Pal_Indicador_-_Castell_d'Aro_1333m._Girem_dreta

Vistes sobre Castell d'Aro

Vistes_sobre_Castell_d'Aro

Pal indicador en zona de figues de moro. Seguim corriol esquerra i pugem per pineda

Pal_indicador_en_zona_de_figues_de_moro._Seguim_corriol_esquerra_i_pugem_per_pineda

Seguim pista a la dreta

Pal_indicador_-_Girem_esquerra

• Photo of capita haddock

capita haddock Sep 1, 2015

Com sempre companys Ambotes, una excel·lent explicació.
    Sí, és una passejada molt interessant. Aquestes fonts amb totes les cases a dalt de tot han quedat inutilitzades (situació semblant a la Font d'en Pou o de Can Pou a Pals), és una veritable llàstima. Recordo que el primer que m'hi vaig arribar estaven netejant la Font del Pum que havien retrobat feia poc. Quantes fonts encara em queden a les Gaverres per conèixer!!! (Veure llibre "Fonts de les Gavarres" de MT Clotet-Pallí-Roqué). Poc a poc les anirem retrobant.
    Salut i Cames!!

• Photo of Ambotes

Ambotes Sep 1, 2015

Gràcies capità!
    Ja hem vist que una bona part de "la colla dels magnífics de les Gavarres" la vareu fer fa quasi dos anys.
    Cal seguir trepitjant els camins i recolzant accions com les del Grup de Natura Stern de Castell d'Aro!
    Ràpida recuperació.
    Salut, botes i peroné!!

• Photo of FedericoTamayo

FedericoTamayo May 27, 2018

Moltes gràcies per la informació addicional (revista Baix Empordà). L’article m’ha estat molt útil