Uploaded March 26, 2016

Recorded March 2016

4.4
8.9

near Vilers, Catalunya (España)

Ruta al voltant del Santuari dels Àngels - Puig de la Magrana - Puig d'en Llac - Can Llach (sense tanca) - Montigalar - Roques d'en Duc - Puig Redó 2016-03-26 7:44

Avui teníem previst una trobada familiar, però per un petit ensurt de res m’ha quedat el matí lliure i he aprofitat per preparar la Palafrugell-Gavarres-Girona d’aquest any i així no equivocar-me (i no sentir rondinar -amb raó- en Jesús, com l'any passat ;-)

Fa dos anys fent la mateixa Palafrugell-Gavarres-Girona havíem vist tots dos un petit corriol ja a tocar els Àngels, al Puig d'en Llac, i no havia tingut temps encara d’anar-hi a donar una mirada. I quina ha estat la meva sorpresa quan he vist que havíen retirar la tancat de la vergonya, el Clos de Can Llach, era d’uns dos metres d’alçada, amb un filat elèctric a l’interior, tot metàl·lic (pals i enreixat), semblava realment un camp de concentració, una tanca per tal que còmodament caçar animals a l'interior. Crec recordar que ja l’any 2006 el Tribunal Superior va donar la raó als ecologistes i va instar a desmantellar-la i deixar el paisatge al seu estat original. Ara, deu anys després puc dir que així està... tota treta. Això m’ha fet canviar ràpidament els plans i no m’he resistit a fer un tram de camí que en tenia moltes ganes... des del Puig d'en Llac i directe fins el Molí de Can Llach. Fantàstic, el tram final (que sempre l’havia vist des de baix amb l'enorme reixa metàl·lica a sobre) està marcat amb color verd i és molt fàcil de seguir. Encara recordo que l'any 2011 en el Consorci es parlava de "les gestions infructuoses portades a terme amb l’Ajuntament de Sant Martí Vell per tal de procedir a la retirada de la tanca de la finca de Can Llac dels Àngels, en execució d’una sentència judicial". De fet qui va actuar realment varen ser els ecologistes de l'Associació de Naturalistes de Girona, cal recordar que l’any 1995 el Departament de Medi Ambient va emetre un dictamen desfavorable sobre l’estudi d’impacte ambiental del projecte d’aprofitament cinegètic de la finca Can Llach dels Àngels (Gavarres, Baix Empordà/Gironès). La resolució obligava al titular de la finca a retirar el tancat cinegètic que havia instal·lat. En total uns 15 quilòmetres de malla, que envoltaven unes tres-centes hectàrees. El propietari va fer cas omís a l’Administració i sis mesos després havia continuat la construcció del tancat, amb la col·locació de menjadores i el possible alliberament de cabirols per a l’activitat de cacera prohibida. Davant d’aquesta situació, la Generalitat que havia emès un informe negatiu no va actuar subsidiàriament, i a 2013 encara no ho havia fet! Els ecologistes varen presentar un procés judicial per aconseguir la retirada del tancat, procediment que va tardar 8 anys a finalitzar, que donava la raó a l'entitat ecologista i que obligava al propietari a desmantellar el tancat. Doncs finalment podem dir que JA NO HI ÉS!!! Ihan fet una bona feina, sembla realment que no hi haguès estat mai, tan sols uns petits restes delaten l'antiga i vergonyosa construcció.

Després pasat per on hi havia l'alta reixa a tocar el Rissec, i on ara tan sols queda la porta dempeus, he anat a buscar el camí que han fet servir diversos anys a Transgavarres, que mena a Montigalar. Cal fer atenció, doncs l'inici del corriol final és difícil de veure.

I cap a pujar el Montigalar, tot seguit no he resistit anar a fer un mos al Balcó de les Bruixes i un got d’aigua de la Font Picant de Madremanya. Per cert, el pont de la Font Picant sobre el Rissec està totalment consolidat, amb una imatge nova i moderna. He provat diferents corriols i camins, per tastar. I he pujat (sense tocar asfalt) fins els Àngels (per aquell corriol que us he esmentat al començament, que varem veure fa dos anys amb en Jesús i també he recòrrer alguns més molt propers a la carretera).

Un refresc al bar dels Àngels i he baixat a sota dels fils elèctrics, renoi!!, cal fer molta atenció (segurament és més fàcil pujar) doncs baixar dona impressió de veritat, amb molta pendent. I per un camí al Sud de la carretera (abans dins de la Reixa de Can Llach) he vist una antiga construcció ara en runes amb un forn de pa molt bonic (no he trobat el seu nom a l'ICC) i m’he arribat al Puig Redó i veure la magnífica vista des de les que anomeno Roques d'en Duc... impressionant!!! I xino-xano cap el cotxe, a prop del Puig de la Magrana.

Veureu que aquesta ruta d’avui es pot escorçar molt, fer-ne un parell d’uns 15 o 10 kilòmetres, en lloc d'una de 28, i totes les rutes seran molt interessants i noves. En algun punt el GPS s'ha "despistat" però són petits punts sense importancia, doncs el camí és molt clar. L'he qualificat de difícil tan sols per la baixada dels Àngles sota la línea elèctrica, la resta és molt senzill si vas amb el track.

Avui els meus companys de "Gavarres i més" estaven “penjats d’un fil” i jo “penjat dels Àngels” ;-)) Una magnífica jornada de descoberta, d’aquestes que tan sols pots fer tu tot sol de tant en tant i una alegria de veure desaparèixer un "monstre" al mig de les Gavarres, els animals i els senderistes ho agrairem.

Dead-end street

Al mapa indica un antic corriol (?)

26-MAR-16 8:47:57

Final del Corriol amb forta pendent restes Molí de Can Llach

26-MAR-16 8:25:27
Risk

Final Sota L. Elèctiques (forta Pendent)

26-MAR-16 14:29:21

26-MAR-16 14:32:06

Font del Mas Pujades

26-MAR-16 10:46:45

Font dels Crosos o Gossos (biot)

26-MAR-16 10:34:21

Font Picant de Madremanya

26-MAR-16 11:00:58

Inici Corriol amb forta pendent

26-MAR-16 8:20:56

Inici Sota L. Elèctiques (forta Pendent)

Fondo

Punt on hi havia el Clos de la Vergona de Can Llach

26-MAR-16 8:04:08
Ruins

Restes de parets de feixes

26-MAR-16 7:55:25

26-MAR-16 14:45:13

• Photo of jmarticampmajo

jmarticampmajo Mar 27, 2016

Jo no rondino! A més, eres tu el que estava mig lesionat! :-p

No farem tanta volta per anar de Montigalar a als Àngels no? No hi ha un camí més recte?

capita haddock Mar 28, 2016

I tant Jesús, aquest cop tirarem pel dret, sense equivocar-me ;-)
    Hasta podem baixar pel dret...

• Photo of montagut

montagut Mar 28, 2016

Com sempre obrint portes a la muntanya. bona feina i bones noticies
    Salut amic¡¡

capita haddock Mar 28, 2016

Sí, ho han deixat molt bé! La veritat és que ni es nota.
    Molts camins nous i més opcions per nosaltres, i molt de bosc pels animals.

• leobanyoles Aug 2, 2017

Hola,
    No veig que en totes aquestes fotos hi surti la de la Font de Can Llac, en l'inici del torrent que neix al Puig Alt (el del Santuari dels Àngels)
    És l'indret més emblemàtic de la contrada. El doll d'aigua, que va a parar dins un gran carreu buidat com una banyera, és gruixut com un braç encara que sigui ple estiu. Hi han bancs a banda i banda. Hi anàvem, abans del 1995 a peu o en BTT, des del camí que comença a la carretera que ve de Girona cap al Santuari. Lloc on encara hi resta la mateixa tanca d'aquell any 95. Allà no ha desaparegut ni tant sols el portal, ara mateix amb el paviment refet.
    Si no vaig errat, no és lluny des de la font d'aixeta que surt a les fotos, a tocar d'un dipòsit d'aigua que ja hi era aleshores. En aquell moment em va costar de trobar-la perquè el camí que hi mena des de la casa fa com una ziga-zaga. Si no hi ets ben bé a ran, no n'acabes de veure la continuïtat. O es tracte d'aquesta circumstància, o bé el nou propietari n'ha barrat el pas. El més probable. Si no es que el capità Haddock no en té noticia o no la sabut trobar.
    Salutacios, i ja me'n direu quelcom si hi ha quelcom a dir. https://ca.wikiloc.com/rutes-outdoor/ruta-al-voltant-del-santuari-dels-angels-can-llach-sense-tanca-montigalar-roques-den-duc-puig-redo--12705641#wp-12705649/photo-7811990

capita haddock Aug 6, 2017

Hi leobanyoles!
    Doncs la veritat és que amb aquest nom crec haver vist una font en un mapa antic que hi ha de Can Llach a dins del Santuari dels Àngels (però crec recordar que estava a l'oest de la casa). Quan tingui uns minuts li donaré una mirada al material que tinc. En aquesta ocasió (concretament) vaig anar un xic a la que salta, doncs al veure que no hi havia ja la vergonyosa tanca vaig voler veure com havia quedat tot plegat.