Uploaded January 16, 2020

Recorded April 2019

3.2
6.3

near Molinàs, Catalunya (España)

Fantástica ruta sortint des del monestir de Sant Quirze de Colera (s.X) en la que resseguirem les panorámiques carenes i serres de Dofines, Balmeta i Esquerders (aquesta ùltima amb un tram de carena-cresta on caldrà fer algunes fàcils grimpades) i ens enfilarem als cims de Roques Blanques (588m), Esquerders (578m), Puig del Roure (387m), Puig d’Esquers (606m), Puig d’en Jordà (757m) i Puig de la Calma (712m), tots ells miradors excepcionals del mar i muntanya de la zona. A més, veurem 3 dólmens, passarem per 4 fonts, un parell de barraques de pedra seca, les ruïnes consolidades de l’ermita de Sant Martí (s.XII) i l’església de Santa Maria de Colera (s.XII).

***RESSENYA: Ruta feta el 13-04-2019. Arribats a Vilamaniscle seguim indicacions cap al “Monestir de Sant Quirze de Colera” per una pista asfaltada, deixem el vehicle en una clariana entre el monestir i un solitári restaurant. Iniciem la caminada anant a visitar l’interessant i mil·lenári Monestir de Sant Quirze de Colera (s.X, documentat des de l’any 927). Vist el monestir, des del costat E d’aquest, travessem per un pont el Torrent de la Reguerada i a l’altra banda pugem al SE per un camí (senyals grocs) habilitat amb esglaons per una zona d’antigues feixes. Ben aviat ens desviem a l’esquerra per veure la Font de l’Abat (a dia d’avui raja) i desprès reprenem el camí, que de seguida ens porta a una cruïlla de camins senyalitzada: anem cap al “Coll de Pallerols” pel sender fressat de l’esquerra (E, senyals grocs), que comença a pujar moderat i sostingut tot travessant el vessant de la muntanya. Més endavant el sender (senyals grocs) tomba al NE, fa un tram més planer amb algún “puja-baixa” faldejant el vessant O de la carena-cresta de Els Esquerders i finalment torna a pujar fins guanyar la linia carenera en el Coll de Pallerols, on trobem un indicador. Des del coll anem cap a “Vilamaniscle” tot agafant un corriol a la dreta (S, senyals grocs) que es decanta per l’esquerra de la carena-cresta fins guanyar un collet ubicat al S del cim de Roques Blanques, des d’on fem una breu “anada-tornada” anant al N i fent alguna fàcil grimpadeta fins assolir el cim de Roques Blanques (588m), on gaudim d’una molt bona vista. Des del cim seguim un corriol (S, senyals grocs) que va resseguint d’aprop el fil de la carena-cresta de Els Esquerders, primer fent una curta baixada i desprès fent un traçat força horitzontal amb petits “puja-baixa” on cal recolçar algunes mans i evitant les “dificultats” sobretot per la dreta fins arribar a un marcat collet. Des del collet el corriol (senyals grocs) torna a pujar ara decantant-se per l’esquerra tot recolçant les mans en algún punt fins sortir novament al fil de la carena-cresta, ara més esmolada i que anem resseguint (S, senyals grocs) pel fil o pels costats tot fent alguns passatges laterals lleugerament penjats (bons agafadors) i desprès davallant un xic fent algunes desgrimpades (Iº) i passant per un fàcil tram equipat amb cadenes fins arribar a un nou collet. Tornem a pujar pel fil de la carena-cresta (S, senyals grocs) tot recolçant les mans fins coronar un nou “castellet” i baixem a l’altre banda ajudats d’un nou tram equipat que ens ajuda en un pas lateral. Passat aquest tram equipat la carena-cresta perd “carácter” i el corriol (senyals grocs) fa un traçat més sinuós amb una pujadeta final que ens acaba portant al punt culminant del Puig dels Esquerders (578m), coronat per una senyera que ha vist temps millors i des d’on gaudim d’una molt bona vista de 360º. Des del cim el corriol (senyals grocs) davalla regirant cap a l’esquerra tot flanquejant una part abrupte del cim i aviat reprenem la linia carenera, ara una carena ample i suau que seguim avall decantats un xic per l’esquerra d’aquesta i amb tendéncia al S fins arribar al Coll de Dofines. Des d’aquest coll iniciem el tram de la Serra de Dofines (S, senyals grocs que es veuen menys) tot pujant una mica pel corriol fins la part alta de la Serra de Dofines, on trobem el Dólmen de Dofines (Neolític Mitjà - Calcolític). Continuem al S pel fil de l’ample i suau carena tot gaudint de les vistes i fent lleugers puja-baixa i, més endavant, quan el camí es decideix a baixar definitivament, trobem una bifurcació on seguim el corriol de l’esquerra (S, senyals grocs que es veuen menys) pel fil carener fins arribar de seguida a l’ampli Coll del Trauc. Des del coll el corriol torna a pujar (S, senyals grocs que es veuen menys) per una àmplia carena-vessant i no triguem a assolir l’ample i arrodonit cim del Puig del Roure (387m), coronat per una fita cimera i bona vista de 360º. Davallem del cim a l’altre banda (S, senyals grocs que es veuen menys) per camí carener i a prop d’un filat fins el Coll de la Rossa, punt on deixem la carena i seguim les indicacions d’uns cartells de fusta cap als “Dólmens” per un corriol que davalla sinuós a l’esquerra (E, senyals grocs) enmig del bonic bosc de la Surera de Sant Miquel i amb algún tramet costerut fins travessar el Torrent Jordana. A l’altre banda seguim uns pocs metres un camí al S fins trobar l’entrada d’un corriol a l’esquerra (S/SE, senyals grocs) que s’enfila fortet i sinuós tot travessant el vessant de la muntanya. El corriol va tombant paulatinament a l’E, desprès planeja una mica (sempre travessant el vessant de la muntanya) i finalment comença a davallar un xic fins que trobem un indicador que ens convida a agafar un corriol a l’esquerra que fent una breu pero costeruda “anada-tornada” ens porta al Dólmen del Passatge (3300-2700 a.C), en prou bon estat a dia d’avui pero en risc de desaparéixer per una esllevissada. Tornem al corriol (senyals grocs) que portàvem, que inmediatament baixa a travessar un torrent secundári i desprès s’orienta al S tot pujant fins arribar a la Font del Passatge (a dia d’avui no es pot agafar aigua), ubicada a l’ombra d’un gran plàtan o plataner. Des de la font seguim per un camí més ample (senyals grocs) que ràpidament tomba al SO fent una suau pujada fins arribar a una zona de clarianes herbades on trobem una barraca de pedra seca i les ruïnes consolidades de l’ermita de Sant Martí (s.XII), on aprofitem per aturar-nos a menjar un senyor entrepà de llonganissa. Des de l’ermita pugem per un corriol (E, senyals grocs) que remunta força directe un vessant obert de vegetació baixa fins guanyar un coll de la carena de la Serra de la Balmeta des d’on se’ns obre la vista cap al litoral. En aquest collet obviem la pista que veiem i girem a l’esquerra per un corriol (N/NE, senyals grocs) que s’enfila fortet per una àmplia carena-vessant. Ja aprop del cim veiem el Dólmen de Puig d’Esquers (4000 a.C) i pugem un xic més (N) fins el punt culminant del Puig d’Esquers (606m), coronat per un vértex geodésic, una caseta amb antenes i des d’on gaudim d’una excel·lent panorámica de mar i muntanya. Davallem a l’altre banda per corriol carener (N, senyals grocs) fins arribar de seguida a la cruïlla de camins senyalitzada del Coll de Sant Miquel, on obviem totes les indicacions i seguim un camí-pista que surt recte (N/NO) i puja carenejant la Serra de la Balmeta. Aviat el camí passa pel capdamunt d’un cim secundári i desprès davalla suaument fins un altre collet, on deixem el camí-pista que portávem i prenem un altre camí més secundári que continua carenejant al N en una pujada força suau. Aviat aquest camí esdevé un corriol fressat que ressegueix el fil de la Serra de la Balmeta fent breus desnivells i passant pel seu punt culminant, sempre gaudint de molt bones vistes. Finalment el corriol es decanta un xic per la dreta de la carena i davalla (N) fins el Coll de les Artigues. La ruta que haviem planificat sobre el mapa aquí començava a remuntar sense camí la vistosa cresta de les Barbes del Boc, pero no anem bé de temps i la Ruth no té el millor dia (serà un altre dia), així que optem pel "Pla B" (més senzill) i prenem un corriol (senyals grocs) que amb tendéncia al N comença a faldejar l’esmentada cresta pel seu vessant O tot fent lleugers desnivells. Més endavant el corriol (senyals grocs) tomba al NO i continua fent breus desnivells fins arribar a la Font Jordana, que a dia d’avui raja. Des de la font el corriol (senyals grocs) continua pujant primer al NO i desprès al N fins arribar a una antiga barraca de pedra seca convertida en una mena de refugi lliure, sense cap comoditat pero en bon estat estructural. Des de la barraca-refugi pugem pel corriol al N i aviat es bifurca: tots dos corriols tenen senyals grocs, pero natros prenem el corriol de la dreta, ara pujant al NE. Poc més amunt el corriol tomba a l’E travessant el vessant de la muntanya fins guanyar de nou la linia carenera en el Coll del Teixó. Aquí el corriol regira cap a l’esquerra (NO, senyals grocs) i s’enfila a prop de la carena fins assolir el cim més alt de la ruta d’avui, el Puig d’en Jordà (757m), coronat per una fita cimera i des d’on gaudim d’una excel·lent vista de mar i muntanya. Des del cim el corriol (NO, senyals grocs) continua davallant per la pelada carena fins sortir a la cruïlla de camins senyalitzada del Coll de les Perdius: seguim el corriol que surt recte (NO, senyals grocs) flanquejant el vessant S de l’arrodonit Puig del Torn i arribant de seguida al Coll del Torn, on un ùltim tram pujant (O) per una ample carena-vessant ens deixa en l’ùltim cim del dia, el Puig de la Calma (712m), format per dues puntes i coronat per una fita cimera. La vista des del cim és també excel·lent. Des del cim desfem apenes uns pocs metres del camí fet i reprenem el corriol (senyals grocs) tot davallant per la carena que es despenja a l’O. Aviat la carena regira al SO i continuem davallant moderat i sostingut prop de la mateixa fins arribar a un ampli coll previ al Puig Bonic, on trobem les ruïnes d’una barraca o cabana. Aquí prenem un camí més ample (SO/O, senyals grocs) que flanqueja per la dreta el Puig Bonic, desprès fem una petita drecera del camí, retornem a la línia carenera i la seguim davallant suaument fins el Coll de la Plaja, on donem per finalitzats els trams careners en el dia d’avui i conectem amb els senyals GR. Des del coll seguim avall una pista (S/SO, senyals GR), ben aviat ens desviem momentáneament a l’esquerra per un corriol que de seguida ens deixa en la Font dels Gossos (a dia d’avui seca) i seguim baixant per la pista una mica més (S) fins un punt on els senyals GR ens conviden a agafar un sender a l’esquerra que amb tendéncia al SE ens baixa fins sortir al costat de l’església de Santa Maria de Colera (s.XII), documentada des de l’any 1123 i ubicada molt a prop del monestir de Sant Quirze de Colera i del punt d’inici.

***NOTA: Maloritáriament la ruta transita per corriols, senders i camins clars amb molts trams senyalitzats. Técnicament no hi han grans dificultats a destacar, algunes fàcils grimpades i desgrimpades (Iº) així com un parell de trams equipats amb cadenes i algún passatge lleugerament penjat en el tram de carena-cresta entre Roques Blanques i Els Esquerders (més info en la Ressenya). Aquestes “dificultats” són molt fàcils per gent habituada a aquests menesters pero poden ser difícils per gent molt poc experimentada.

***ALTRES RUTES PER L’ESPAI D’INTERES NATURAL DE LA SERRA DE L’ALBERA:

-“Puig Neulós i Roc dels Tres Termes per Castell de Requesens, Fagedes (Fajosa i Perera), Pou de Glaç, Font Verneda i Requesens”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/puig-neulos-i-roc-dels-tres-termes-per-castell-de-requesens-fagedes-fajosa-i-perera-pou-de-glac-fon-42452879
Parking

Dólmen del Passatge

Font del Passatge / Plátan

Barraca de pedra seca

Sant Martí (ruïnes consolidades)

Dólmen de Puig d’Esquers

Santa Maria de Colera

• Photo of lamu

lamu Jan 19, 2020

La ruta fa molt bona pinta! Me lapunto per la primavera! Felicitats per la resenya i sobretot per les fotos que son espectaculars!

• Photo of Aventura't

Aventura't Jan 20, 2020

Hola lamu, al meu parer l'inici de la primavera és la millor estació per trescar aquestes contrades, crec que és quan està més bonic. Nosaltres la vam fer la primera setmana d'Abril en un dia de cel ras i una mica ventós que em va ajudar a l'hora de fer les fotos. Coneixen-te estic segur que la ruta t'agradarà! Que vagi molt bé la ruta!