Moving time  3 hours 14 minutes

-14 f
2.7
5.4

near Oudeweg, Zuid-Holland (Nederland)

Bij de Reeuwijkse Plassen kun je op allerlei manieren kleine en grote rondjes lopen rond en tussen de plassen, maar deze wandeling beschrijft een route die ruim rond de plassen gaat.

De Reeuwijkse plassen zijn een combinatie van in totaal dertien plassen ten oosten van het dorp Reeuwijk. Ze zijn van elkaar gescheiden door smalle weggetjes. De meeste plassen zijn in de achtiende eeuw ontstaan door turfwinning. Plannen om de plassen in te polderen hebben het nooit gehaald. De plassen vormen een belangrijk recreatiegebied, maar met de omringende weilanden - veelal omgevormd tot beschermd natuurgebied - is dit ook een paradijs voor vogels.

De wandeling gaat tegen de klok in en passeert al snel een weinig inspirerend stukje Reeuwijk. Maar daarna volgen we de Breevaart en is het leed geleden. We komen uit bij het uit 1604 daterende Reeuwijksche Verlaat, een zeldzame driewegsluis, die de verbinding vormt tussen boezemwater en twee poldergebieden. Vandaar drie in plaats van twee sluisdeuren.

Daarna slingert de route door de Goudse Hout, waarna we door het langgerekte buurtschap Twaalfmorgen komen. Heel mooi is de kade vanaf het gemaaltje Roggebroek en het aansluitende pad naar de Oukoopse Molen. Daar linksaf over de Prinsendijk langs de Enkele Wiericke. Verder op, bij het bruggetje, staat sinds januari 2018 aan de overkant van het water de uitkijktoren Wierickewachter.

Via de 's-Gravekoopsedijk gaat het terug naar de plassen. Over het weggetje genaamd Abessinië keren we terug naar de Reeuwijkse Hout. ‘Je stuurt me helemaal naar Abessinië’ (de oude naam voor Ethiopië), zou men in Reeuwijk gezegd hebben als je deze polder werd ingestuurd, zo afgelegen van alles lag hij.

Langs de route is geen horeca, maar er zijn wel diverse picknickplaatsen, bijvoorbeeld op het tweede gedeelte van de Twaalfmorgen. Bij het start- en eindpunt van de wandeling ligt het populaire Restaurant Paviljoen Reeuwijkse Hout.