Moving time  3 hours 4 minutes

Recorded November 2019

1.5
3.0

near Tavèrnoles, Catalunya (España)

Anem a Roda de Ter i deixem el cotxe a l'entrada de la Porteria de la Colònia Baurier-Salou.
Comencem la ruta circular, en sentit contrari a les agulles del rellotge, pujant suaument cap a la dreta. Passem pel devant de la Teuleria de Salou i una mica més endevant passem pel bell mig del Mas Salou, gran masia amb diferents edificis. Allà fem un gir a l'esquerra i anem seguint una pista que ens conduirà a una bonica balma.
La deixem enrere i anem seguint la pista ara decorada amb grans xipressos fins arribar a Santa Magdalena de Conangle. Es tracta d'una capella d'origen romànic, amb modificacions amb el pas del temps. El conjunt està format per l'església, les capelles laterals, el campanar i el claustre. El lloc de Conangle, igualment com a Sant Pere de Casserres, fou durant l'època moderna refugi de bandolers i escenari favorit de dimonis, bruixes i bruixots. Està documentada l'estada el 1610 del bandoler Perot Rocaguinarda refugiat als boscos de Santa Magdalena amb una partida de 200 homes, i perseguits per soldats, membres del sometent i la Unió de Vic. Així mateix, aquests verals també destacaren per la presència de criatures màgiques i misterioses. El 1927, la família Baurier (propietèria de la Colònia Salou) arribà a un acord amb el bisbat de Vic per a la compra del sòl ocupat pel conjunt constructiu de Santa Magdalena, però no dels edificis en si, que continuaren depenent del bisbat. La família Baurier arranjaren els camins d'accés, i el 1960 hi adossaren el claustre neoclàssic del convent de carmelites descalços de Sant Josep de Vic, que l'any 1984 fou cobert amb teules.
Seguim en direcció al castell de s'Avellana, pel camí trobem una bonica cabana de pedra, molt ben conservada. Just a sota de la cabana hi ha una tanca pel bestiar que cal creuar i baixar per unes escales de pedra que probablement formàven part d'un antic camí.
El castell de s'Avellana era un castell-fortalesa del qual es conserven restes del que van ser els murs, una escala i la base d’una torre. Documentat des del 1067. El castell havia disposat d’una torre circular ubicada a tocar de la paret de tramuntana, cap a la part nord oest de la seva planta, i construïda en posterioritat al conjunt de l’edificació.
Les principals característiques de la construcció són els murs agafats a la roca, per tal de donar major amplitud a la plana superior; els clots o capades de moro de la banda de llevant, i l’escala, excavada a la pedra, que encara avui facilita l’accés..
Un cop vist el castell seguim un camí que baixa suaument cap el Ter. És un camí preciós ara a la tardor, amb una catifa de fulles de totes les tonalitats entre el verd i el taronja.
Quan arribem a la llera del Ter podem comprovar el nivell que va arribar el riu a les últimes riuades, per la quantitat de troncs i estris de tot tipus que omplen molts de metres amunt del nivell normal del riu.
A partir d'aquí el camí és planer, fent tota la volta a la península fins arribar a l'antiga Colònia tèxtil de Salou, tancada l'any 1963 a causa de la construcció del pantà de Sau. Encara hi ha molt ben conservats i habitats pel que sembla, alguns dels edificis més emblemàtics de la Colònia. Tot aquest conjunt, en bon estat de conservació, és envoltat de jardins i de bosc. L'estil, bastant uniforme i majestuós, s'inspira en l'arquitectura tradicional borgonyona, fet que es pot apreciar en els elements decoratius dels edificis. La va fundar el ciutadà francés Pierre Baurier, per això també es coneix com a colònia Baurier. Inicialment Baurier va començar a produir el piqué blanc, un tipus de tela de cotó gruixut i amb relleu que en aquell moment era novetat. El producte va tenir molt d'èxit a causa de la seva exclusivitat, i va rebre el reconeixement de qualitat a l'exposició industrial de Barcelona de 1860.
Caminada molt agradable de fer, totalment aconsellable.
A l'entrar a la Colònia Salou, ja de tornada, el track marca unes líneas incorrectes que creuen el riu vàries vegades, no en feu cas.
La distància correcte del recorregut és de 8 km.
Parking

Inici i aparcament a l'entrada de la Colònia Salou.

Part del recorregut és una propietat privada. Entreu i tanqueu la porta i respecteu l'entorn.
Ruins

Teuleria

Mas Salou

Al segle XIX passà a ser propietat del sr. Baurier, junt amb altres propietats que formen el gran territori conegut per "Salou".

Indicador

Balma

Santa Magdalena

L’ermita de Santa Magdalena és d’origen romànic tot i que amb el pas del temps ha sofert modificacions.

A l'Arxiu Parroquial de Roda de Ter, hi ha un document de 1239 que es refereix a Santa Magdalena com un antic castell de defensa adquirit pels rectors de Sant Pere de Roda a un tal Arnald.

Passar la tanca i pujar a la dreta

Panoràmica.

Cabana de pedra.

Tanca pel bestiar, seguir camí cap avall

Castle

Castell s'Avellana

Documentat el 1067 del que queden importants restes de murs, base d'una torre i escala al penyal del castell.

Indicador.

Cami

River

Llera del ter

Restes dels materials aportats per l'última gran riuada.

Resclosa i camí que voreja el riu.

Vil.la Annie i Cal Torrat

Casa del Mig.

Església de Sant Pere

Edificis de la Colònia Salou-Baurier.