Uploaded May 7, 2015

Recorded April 2015

1.8
3.5

near Peramola, Catalunya (España)

AL FINAL DE LA RESSENYA POTS VEURE I OBRIR L'ÀLBUM DE FOTOS DETALLAT DE LA RUTA.

Preciosa integral matinal que cobreix els massissos conglomerats montserratins del Corb i Sant Honorat, unes de les joies més desconegudes del Prepirineu català. Aquests dos massissos calcaris són com un petit tresor amagat davant la més alta i imponent serra d'Aubenç. L'espectacularitat dels seus esbalços, les panoràmiques impressionants sobre la serra d'Aubenç, Oliana, el pla de Tragó, el Segre i Peramola, i els vestigis de la vida humana que un dia va transitar per aquests verals, com Sant Salvador del Corb, l'ermita romànica més menuda de Catalunya, o l'espectacular bauma amb la casa troglodítica del Corb, integren un conjunt apoteòsic i conformen una excursió senzillament espectacular.

DIFICULTAT
L’he catalogada com a FÀCIL per:
- Ruta ni massa llarga ni massa tècnica. Només haurem de parar atenció a no relliscar en algun tram un xic més aeri o de camí estret i parar compte amb els impressionants precipicis dels cingles montserratins del massís del Corb i Sant Honorat.
- Com a pas més delicat tenim el de les CADENES que donen accés al cim de la ROCA DEL CORB. En un parell de punts trobem cadenes de suport per salvar dos trams de paret que, si bé es podrien fer grimpant, ajuden a pujar i baixar amb més facilitat.
- Atenció però que en cas d’haver plogut o de dia humit el terreny conglomerat esdevé molt relliscós i passos que en sec es fan sense cap problema poden esdevenir molt perillosos.

DETALLS
Els temps inclouen les aturades
P: Temps parcial del tram entre waypoints
T: Temps total acumulat

Temps total: 4:40 hores
Temps efectiu: 3:50 hores

APROXIMACIÓ
Des de la carretera C-14 (Oliana - Coll de Nargó), agafem la carretera LV-5118 cap a Peramola. Aquest trencall cap a Peramola el trobem just al costat d'un pont que fa la C-14 a sobre del riu Segre (3 km al N d'Oliana i 800m al S de la presa del pantà d'Oliana). Avancem 3 km per la carretera LV-5118 fins que quan emergim en una immensa plana trobem el trencall, a la dreta, cap a l’hostal Can Boix. Agafem aquesta pista formigonada i just abans de l’entrada a l’hostal aparquem el cotxe apartant-lo de la carretera, per a que no molesti el pas, en algun dels espais que trobem al costat d’aquesta.

CAN BOIX (580 m) 7:35h
Sortim vers mestral (NO) creuant les instal·lacions de l'hostal Can Boix.

CRUÏLLA DE FONT VIVA (600 m) 7:40h P0:05h T0:05h
Al cap de ben poquet trobem aquesta cruïlla amb un cartell indicatiu. De tornada apareixerem pel sender que segueix recte vers mestral (NO) però ara virem a l'esquerra per iniciar un suau ascens vers garbí (SO).

CRUÏLLA DEL ROC DE COGUL (630 m) 7:45h P0:05h T0:10h
Endinsant-nos al bosc ràpidament trobarem aquesta cruïlla on hi trobarem un cartell indicatiu. Deixarem a l'esquerra el camí que ens duria al roc de Cogul i seguirem pel sender de la dreta en direcció als Quatre Camins.

GRAU DE PORTA (750 m) 7:55h P0:10h T:0:20h
El sender decantant-se lentament cap a ponent (O) va tornant-se més exigent fins a superar aquest grau, que no revesteix cap altra dificultat més que la pronunciada part final. S'observa algun tram amb restes d'empedrat.

ELS QUATRE CAMINS (810 m) 8:05h P0:10h T0:30h
Després del grau el camí es suavitza i després de la ziga-zaga a la que obliga el barranc de Nerola per a superar-lo arribarem a la cruïlla dels Quatre Camins, un collet a la carena de Nerola. Des de migjorn (S) arriba la pista que ens duria al roc de Cogul. Nosaltres ara virarem clarament cap a tramuntana (N) per la pista que es dirigeix al roc del Corb.

FORAT DEL CORB (870 m) 8:15h P0:10h T0:40h
Seguint per la pista vers tramuntana (N) acabarem topant, a la nostra esquerra, amb els cartells que ens indiquen la presència de l'anomenat forat del Corb. Aquest és un avenc, que s'obre a través d'una esquerda profunda, fins a la cota -54, i on ja fa anys que s'hi han fet incursions espeleològiques. En aquest punt aprofitem per gaudir de les vistes un xic i fem una aturada de 5 minuts.

CRUÏLLA A LA CASA DEL CORB (880 m) 8:25h P0:10h T0:50h
Ben a prop del forat, i quan la pista dibuixa amples llaçades en forma d'S, trobem els cartells indicatius de la cruïlla que ens permetrà arribar-nos a la casa del Corb (per cert, el cartell indica que des de la cruïlla la casa és a 1,3 kms! Dada absolutament errònia, ja que com a molt hi ha uns 300 metres, i per tant, 5 minutets de caminada).

En aquest punt doncs, abandonem momentàniament el camí cap al coll de Mu, i girem a la nostra esquerra, inicialment vers garbí (SO), en lleugera pujada, i després cap a ponent (O) ja planejant, fins arribar-nos a l'espectacular casa del Corb.

CASA DEL CORB (900 m) 8:30h P0:05h T0:55h
Estança troglodítica que sorprenentment va albergar vida fins a principis del segle XX. Es tracta d'una gran bauma closa per una paret de tàpia. Una porteta de fusta dóna accés a un interior que no et pots ni imaginar quan ets a fora. Tota la bauma està repartida en habitacions a través de parets, hi ha un gran abeurador i l'obra mestra de la casa és un extraordinari forn de coure pa excavat a la roca. La ment ens fuig en el passat, intentant imaginar com devia ser la vida de la gent que va habitar aquesta bauma durant generacions i generacions, convivint amb el ramat a dins de casa i, malgrat les menudes lleixes de conreu que s'endevinen a tocar de la casa, en una zona on l'agricultura hi era feréstega i la vida aïllada i rude.

D'aquí, conta la llegenda o la història, mai ho sabrem del cert, els fets que van succeir a una de les darreres famílies que hi va viure, si no la darrera, durant el casament de la seva pubilla. Millor que no pas jo, us ho explicarà un dels grans coneixedors d'aquesta zona. Us deixo amb les paraules d'en Jesús Pallarès i Bach, de l'Hostal Can Boix, d'on hem iniciat la ruta, extretes del seu llibre "Fusta de Boix (Can Boix 1763 - 1992)"

El casament de la Tereseta de la casa del Corb

Cap allà l'any 1905, la família que vivia a la casa del Corb va voler casar la seva filla Tereseta amb un noi de Solsona, que també era d'una casa de pagès amb pocs recursos. Van preparar un gran àpat de celebració (cabrits rostits, botifarra, llom, conills, pernils, llonganisses, formatges, postres de tota mena, bon vi, mistela i ratafia) i van convidar a tots els parents i amics. Ja estava tot preparat per celebrar el casament, però el nuvi no es presentava... I després de molt esperar-lo, quan ja es feia tard, i amb el gran festí a punt, van decidir fer l'àpat i com a mínim gaudir del bon menjar que havien preparat. L'ambient era cada cop més eufòric i quan anaven per les postres ja tothom ballava i cantava. I la núvia, passada ja la primera tristor, es va alegrat tant que ja picava l'ullet a un altre fadrí, parent llunyà. Tant es van agradar que amb el permís dels pares es van prometre aquell mateix dia i es van casar al cap de tres mesos. Llavors no van convidar a ningú., ja que no es podien permetre el luxe de gastar tant una altra vegada. Van viure molts anys en una casa de la contrada i van tenir tres fills.
I què li va passar al nuvi de Solsona que no es va presentar? Doncs es veu que havia encarregat un vestit nou de vellut expressament pel casament a un sastre d'Oliana. Va sortir de casa amb la roba que portava a sobre, tota apedaçada perquè no en tenia cap altra. Va pensar que quan arribés a cal sastre es trauria la roba vella i es vestiria amb el vestit de vellut. Quan el sastre li va demanar els diners pel vestit, el noi no en portava, pensava pagar més endavant quan en tingués. Però el sastre li va dir que sense diners no li donava el vestit. Ell va insistir argumentant que s'anava a casar i que no es podia casar pas amb la roba apedaçada que portava... Però el sastre li digué que ni parlar-ne i que ja podia marxar. El nuvi, avergonyit, se'n va tornar cap a casa seva".

Amb tot aquest reguitzell d'emocions acabem fent una aturada de 15 minuts a la casa del Corb.

CRUÏLLA A LA CASA DEL CORB (880 m) 8:50h P0:20h T1:15h
Després de l'aturada retornem ràpidament al punt on havíem deixat la pista principal i la reprenem de nou cap a tramuntana (N).

BAUMA CORRAL (900 m) 8:50h P0:00h T1:15h
Quan la pista es va decantant cap a gregal (NE) divisem a la nostra esquerra una nova paret de tàpia que cobreix una bauma. S'hi pot accedir ràpidament per un petit corriol ascendent. Un cop vista la casa del Corb però, aquesta bauma ens semblarà fada i sense la màgia i la riquesa de l'anterior. Senzillament hi ha la paret que tapa la bauma. Retornem a la pista principal i seguim vers gregal (NE).

CRUÏLLA A SANT SALVADOR DEL CORB (880 m) 8:55h P0:05h T1:20h
Just quan la pista vira a mestral (NO) trobem a la nostra esquerra el cartell indicador de la cruïlla que ens durà a una de les altres delícies de la jornada, l'ermita de Sant Salvador del Corb.

Així que prenem aquest camí, ara vers garbí (SO) i que ens farà ascendir, seguint algunes fites, per les parets de conglomerats. Cal estar atents a no relliscar, doncs el terreny hi és propici. Val la pena anar fent alguna ullada a la nostra esquena, ja que les vistes que anirem guanyant sobre la mola de Sant Honorat són fenomenals.

SANT SALVADOR DEL CORB (940 m) 9:00h P0:05h T1:25h
En 5 minutets de pujada que ens farà esbufegar un xic ens plantem a tocar de Sant Salvador del Corb, que té l'honor de ser l'ermita romànica més petita de Catalunya! D'històries i llegendes d'aquest indret en circulen unes quantes, però la més coneguda és que en aquesta ermita hi vivia un escurçó que la protegia de lladres i delinqüents; el dia de Nadal, però l'escurçó es tornava inofensiu i no picava.
Malauradament sembla que l'escurçó no ha estat prou per evitar la desídia en el manteniment de l'ermita i ja fa anys que el sostre va caure. Només es mantenen dempeus les parets i una part del menut absis. Esperem que tard o d'hora algú decideixi restaurar l'ermita i l'honor d'aquesta de ser la més menuda de Catalunya.

Aquesta, arrapada a la roca calcària del massís, ens permetrà gaudir des del seu entorn d'unes vistes espectaculars, sobretot, sobre l'agulla del Corb, que la tenim ben a tocar. De fet, si seguim amb compte una mica més enllà de l'ermita ens podem plantar just a l'esvoranc que ens separa de l'agulla. Des d'aquest extrem gaudirem de precioses vistes sobre l'horta d'Oliana i Tragó, així com una panoràmica picada sobre l'entorn que acabem de trepitjar a la casa del Corb, i el cim de la Roca del Corb, al qual ara ens dirigirem. En la llunyania, cap a ponent, apareix la dentellada figura del Montsec.

CRUÏLLA A SANT SALVADOR DEL CORB (880 m) 9:10h P0:10h T1:35h
Retornem cap a la pista principal no sense embadocar-nos amb l'espectacular reguitzell de barrancs, agulles i formacions curioses del massís de Sant Honorat que el tenim just davant, i al qual ens dirigirem en una estona. Reprenem el camí vers mestral (NO).

CRUÏLLA A LA ROCA DEL CORB (890 m) 9:15h P0:05h T1:40h
El camí va revirant cap a garbí (SO) i just en el punt en que es decanta cap a ponent (O), ens hem de fixar bé per localitzar una fita a l'esquerra del camí. Aquesta fita ens marca la cruïlla del camí que ens durà al cim de la roca del Corb.

Aquest camí s'entafora entre la mola de la que venim, la de l'ermita, i la del cim del Corb. És estret i feixuc de pujar, amb vegetació arbustiva que a vegades t'ajuda i a vegades no. Veurem un gran pi que corona la sortida de la canal per on circula el senderó.

Arribats al pi, girem a mà dreta i ja encarem la pujada per la roca nua. Altre cop haurem de vigilar amb les possibles relliscades.

CADENES (940 m) 9:20h P0:05h T1:45h
En aquest tram final d'ascens al Corb trobarem dos passos equipats amb cadenes. Es podrien arribar a grimpar sense, però són de bona ajuda. Ara bé, en el segon pas cadenat, si anem un xic més a la dreta, podrem pujar o baixar sense tants escarafalls.

ROCA DEL CORB (995 m) 9:30h P0:10h T1:55h
Superats aquests dos passos ja només ens queda una agradable passejada, amb vistes panoràmiques excepcionals, per sobre de la mola del Corb fins a coronar-ne el seu punt més alt, on hi trobarem un cartell.

Les vistes hi són tremendament belles. A tocar veiem l'estret i preciós coll de Mu (sempre m'ha tingut el cor robat) que ens uneix amb el massís de Sant Honorat, nafrat arreu, coltellat per tot, immensament bonic. Darrere s'alça la imponent serra d'Aubenç, amb uns magnífics espadats en el seu vessant meridional, continuació de la serra de Montsec que veiem en la llunyania, com s'alça rabiüda amb la seva característica morfologia. Enmig un mar de colls, boscos, turons i carenes que, des del poble abandonat de Cortiuda (a on fa poc s'hi ha habilitat un refugi a l'antiga rectoria) ens acaben duent fins a Gavarra i ja més enllà la zona de Meià. Catalunya ponentina 100%.

Dalt de la roca del Corb aprofitem per esmorzar, fer fotos i arreglar el món. Tot això ens porta uns 20 minuts d'aturada.

CADENES (940 m) 10:00h P0:30h T2:25h
Davallem de la roca del Corb desfent el camí fet. Com ja ha quedat explicat, la primera cadena que trobem ara de baixada, si es vol, no cal fer-la, decantant-nos un xic cap a l'esquerra.

CRUÏLLA A LA ROCA DEL CORB (890 m) 10:05h P0:05h T2:30h
Tornem a fer l'estreta canal que separa les moles rocoses de l'ermita i la roca del Corb i retornem a la pista principal que reprenem, de nou, vers ponent (O).

COLL DE MU (880 m) 10:10h P0:05h T2:35h
Just abans del coll abandonem la pista que hem seguit (tret de les incursions a la casa, l'ermita i la roca del Corb) des dels Quatre Camins i que ens duria a voltar tot el massís del Corb. Un cartell indicatiu ens facilita el punt. Així que girem a la nostra dreta vers gregal (NE) i ens anem endinsant al despullat i magníficament esculpit coll de Mu, que separa el torrent de les Caubes, abocat sobre Aubenç, del torrent de Font Viva, que davalla cap al Boix i la plana tragonina.

En aquest punt deixem a la nostra esquerra el sender que davalla cap al torrent de Caubes, i amb ell les margues grogues i blaves que ens havien anat acompanyant durant tot el camí, i que formen part de l'itinerari conegut com el Camí d'Andorra, un recorregut que ressegueix les passes de l'Escrivà de Balaguer en la seva fugida cap a Andorra... no costa gaire imaginar-se que hi tenim l'Opus darrere.

CRUÏLLA A SANT HONORAT (880 m) 10:10h P0:00h T2:35h
Nosaltres abandonem gustosament l'Opus i les seves dèries i prenem les fites que ens decanten amunt, a la nostra dreta per començar a resseguir tota la base meridional de les agulles i espadats de Sant Honorat vers sol ixent.

BARRANC DE SANT HONORAT (900 m) 10:25h P0:15h T2:50h
El camí va zigzaguejant de forma planera, amb magnífiques vistes sobre la roca del Corb, d'on venim, i la frau del torrent de Font Viva, boscós i farcit de vegetació. L'entorn és solitari i majestuós. Observarem formes capricioses d'aquestes roques montserratines. Tot i que el camí no té cap dificultat cal tenir en compte, com sempre, de no relliscar en aquest tipus de terreny (molt de compte si és humit!). En algun pas, fins i tot, hi trobem alguna cadena per ajudar a passar algun tram, tot i que bastant prescindible si les condicions són seques.

Fent així arribem a un dels indrets més espectaculars del recorregut, el barranc de Sant Honorat. Estretíssima coltellada que davalla del capdamunt del massís, per entre les parets calcàries i arrodonides. Tot ell és recorregut per la vegetació que pobla el seu eix. Altíssim, estretíssim, preciós, el creuem pel bell mig del seu recorregut que davalla fins a Font Viva. A partir de l'espectacular barranc de Sant Honorat el camí, lentament, es va obrint, agafant unes panoràmiques excel·lents sobre l'horta d'Oliana i Tragó, i el poble de Peramola, amb les aigües de l'embassament de Rialb al fons. Els barrancs i cingles que acompanyen la zona posen la poesia a la foto final. Finalme

CRUÏLLA A FONT VIVA (910 m) 10:55h P0:30h T3:20h
Finalment el sender amb alguna ziga-zaga acaba prenent la direcció del gregal (NE) per dur-nos a l'extrem llevantí del massís de Sant Honorat on trobem el cartell indicatiu que ens mostra el camí que prendrem de tornada cap a Can Boix, pel torrent de Font Viva.

Nosaltres ara seguim en la direcció de Sant Honorat en un pronunciat ascens cap a gregal (NE) i després cap a mestral (NO).

COLL DE SANT HONORAT (970 m) 11:00h P0:05h T3:25h
Desemboquem en aquest coll on hi trobem un altre cartell indicatiu. Nosaltres girem a la nostra esquerra per la pista que hem trobat, cap a ponent (O) per, immediatament al cap de no res, abandonar-la per prendre un senderó cap a mestral (NO). És el sender que ens durà cap al cim de Sant Honorat, senyalitzat també amb un cartell indicatiu. Només agafar-lo ens podem desviar un moment a mà dreta per observar la primera de les magnífiques panoràmiques que tindrem sobre la zona dominada per l'embassament d'Oliana, amagada fins el moment durant la nostra ruta.

Retornem al sender de Sant Honorat, un camí primer boscós i després ja més obert que ens acaba duent al curiós accés del sender a la part alta de la mola de Sant Honorat, fet per un contrafort que permet salvar el desnivell existent per camí bell i empedrat.

SANT HONORAT (1068 m) 11:15h P0:15h T3:40h
Superat aquest ressalt ja ens trobem al capdamunt de la mola de Sant Honorat. Ràpidament trobarem l'antiga ermita de Sant Honorat, força malmesa malauradament i ja de fa molts anys. Com diu el cartell indicatiu trobat abans, el 16 de maig, antigament, els peramolins hi pujaven en processió ja que Sant Honorat era el patró de l'antiga baronia de Peramola.

Nosaltres seguirem fins a l'extrem septentrional del massís i a fe de déu que val la pena. Les panoràmiques des d'allà, de les més espectaculars de Catalunya. A tocar la serra d'Aubenç amb lo Coscollet com el seu esperó culminant. Al bell mig de la foto les aigües de l'embassament d'Oliana. Més enllà la serra del Turp, el Cadí, el Port de Comte, i més a prop la bellíssima i afuada serra de les Canals. I a tocar, l'esperó llevantí del massís de Sant Honorat és una autèntica delícia. Una magnífica paret calcària, verticalíssima, goig dels escaladors, culminada per l'encisador roc dels Presoners, la Presó o roc de Picapoll. Conta la història o la llegenda que, talment com al Capolatell de Busa, aquí s'hi van aïllar presoners durant les carlinades, aprofitant la verticalitat de l'esperó i l'única punt d'accés possible existent.

Val la pena també arribar a l'extrem meridional del massís, d'on gaudirem d'unes vistes tremendes sobre la roca del Corb que ja hem trescat!

En aquest entorn val la pena fer-hi una aturada a gaudir d'aquest paratge. Hi som posats 10 minuts, no més, doncs el temps amenaça pluja!

COLL DE SANT HONORAT (970 m) 11:40h P0:25h T4:05h
Desfem el camí fet fins a tornar a trobar-nos al coll. Si seguíssim recte podríem anar a treure el cap sobre la roca dels Moros i el roc de Rumbau, però com que el temps està amenaçant preferim deixar-ho per una altra ocasió. Per poc que pugeu però, us recomano que us hi arribeu. Les vistes a vol d'ocell de tota la plana agrícola d'Oliana, Tragó i Peramola són encisadores i de les de sí senyor!

CRUÏLLA A FONT VIVA (910 m) 11:50h P0:10h T4:15h
Seguim desfent camí fins aquesta cruïlla, on ara prendrem el sender que marxa per l'esquerra recte avall i que, enmig d'una boscúria cada cop més densa i preciosa, i unes parets que ens faran empetitir, ens acabarà duent, ben decidit i sense contemplacions cap al llit del torrent de Font Viva.

CRUÏLLA A CAN BOIX (640 m) 12:10h P0:20h T4:35h
A tocar del torrent de Font Viva (malauradament sovint sec, ja que l'hostal Can Boix s'endú la poca aigua que hi baixa si no és època de pluges) ja trobem el camí de Font Viva. Si teniu temps us recomano també que gireu a la vostra dreta per ascendir en una passejada fins al clot de Font Viva, un indret d'antigues fontades de la meva joventut, i on s'hi fa un menut bassal i/o gorg d'aigua enmig de parets i una cascadeta, que conformen el clot de Font Viva.

Com ja he dit, però, el temps s'està complicant i nosaltres girem a l'esquerra per prendre l'evident sender que ens durà fins a Can Boix, tot resseguint el torrent de Font Viva (sense aigua) primer per l'esquerra i després creuant a la seva dreta.

CRUÏLLA DE FONT VIVA (600 m) 12:15h P0:05h T4:40h
En una bonica passejada arribem a la cruïlla que ja havíem fet a primera hora del matí. Aquí tanquem el cercle. En aquest cas seguim recte endavant cap a l'hostal que ja el tenim davant nostre.

CAN BOIX (580 m) 12:15h P0:00h T4:40h
I així arribem al punt d'inici i final d'aquesta encisadora ruta pel Prepirineu català més meravellós, tot just quan la pluja comença a caure!

Imatge extreta d'aquí:

Imatge extreta del web RUTES PIRINEUS

Imatge extreta del web RUTES PIRINEUS
    http://www.rutespirineus.cat/rutes/roca-del-corb-i-roc-de-cogul-des-de-peramola https://ca.wikiloc.com/rutes-outdoor/roca-del-corb-i-sant-honorat-can-boix-els-quatre-camins-casa-del-corb-sant-salvador-el-corb-coll-de-9608186#wp-9608188/photo-5780170

Darrere es pot observar el massís de Sant Honorat

El porquet de Sant Antoni May 14, 2015

Vistes sobre el massís del Corb des del coll de Mu https://ca.wikiloc.com/rutes-outdoor/roca-del-corb-i-sant-honorat-can-boix-els-quatre-camins-casa-del-corb-sant-salvador-el-corb-coll-de-9608186#wp-9608192/photo-5780244

Vistes del coll de Mu, Sant Honorat i Aubenç des de la roca del Corb. https://ca.wikiloc.com/rutes-outdoor/roca-del-corb-i-sant-honorat-can-boix-els-quatre-camins-casa-del-corb-sant-salvador-el-corb-coll-de-9608186#wp-9608205/photo-5780286

El porquet de Sant Antoni May 14, 2015

El massís de Sant Honorat tot trescant cap a l'ermita de Sant Salvador del Corb. https://ca.wikiloc.com/rutes-outdoor/roca-del-corb-i-sant-honorat-can-boix-els-quatre-camins-casa-del-corb-sant-salvador-el-corb-coll-de-9608186#wp-9608207/photo-5780292

• Joan Bosch Escur Jun 5, 2015

Hola, una caminada que de segur es molt interessant i la qual volem fer aquest mes de Juny,
    molt ben resenyada i explicada,
    salutacions i endavant,
    pallares48

El porquet de Sant Antoni Jun 8, 2015

JOAN BOSCH ESCUR: No en tinguis cap dubte. La trobareu fascinant, variada, divertida, i amb una diversitat de paisatges i panoràmiques que us faran gaudir d'una excursió en majúscules. Només una recomanació. Si hi aneu al juny tingueu en compte la calorada que hi pot caure. No hi ha aigua en tot el recorregut (excepte si us arribeu a Font Viva) i a les zones altes estàs totalment a la intempèrie sense arbres que atenuïn la solana. Compte doncs amb anar-hi en dies de forta calorada ja que és una zona que a les hores centrals del dia pot caure-hi el sol a plom (en aquest cas la solució és sortir ben d'hora).

Ja m'explicaràs l'experiència!

• Joan Bosch Escur Jun 8, 2015

Gràcies, tindrem en compte les teves recomanacions, ah per cert! , visc al Valles i a les rodalies hi han uns paratges molt similars a la ruta que estem comentant; em refereixo al Parc Natural de Sant Llorens del Munt i la Serra de l'Obac,

Salutacions,

El porquet de Sant Antoni Jun 8, 2015

JOAN BOSCH ESCUR: Els conec força bé! Jo sóc de Sant Andreu de Palomar (BCN) i si revises el meu perfil en veuràs algunes que he fet per allà! (i d'altres que he fet i no tinc al perfil). Són zones amb moltes similituds, però l'espectacularitat de les cingleres de Sant Honorat és increïble!

• Joan Bosch Escur Jun 9, 2015

la sortida era demà,però amb el temps insegur, la deixarem per la setmana vinent, ja miraré el teu perfil. Ja
    comentaré l'excursió

El porquet de Sant Antoni Jun 9, 2015

JOAN BOSCH ESCUR: Perfecte! Salut!

• Photo of Antonieta Freixas

Antonieta Freixas Oct 12, 2015

Una ruta meravellosa molt complerta.

El porquet de Sant Antoni Oct 19, 2015

ANTONIETA FREIXAS: Moltíssimes gràcies per la bona valoració de la ruta! I jo feliç de que l'hagueu trobat meravellosa i completa. I és que la zona, malgrat no ser massa coneguda, bé mereix aquesta bona trescada!

Salut i muntanyes!

• Photo of Toni Planas

Toni Planas Mar 29, 2016

Imprescindible!
    Feia vuit anys que no la repetia. Posteriorment havia estat a Sant Salvador del Corb, en un itinerari diferent des de Cortiuda. En aquelles ocasions no vaig pujar a la Roca del Corb perquè desconeixia el camí i l'existència dels passos equipats (ajuden sobretot de baixada, de pujada es pot grimpar: hi ha bons còdols).

El porquet de Sant Antoni Mar 29, 2016

TONI PLANAS: Toni, mestre i company! Quin goig rebre la teva visita i a més amb aquesta fantàstica valoració! I si a més, la meva ressenya ha servit per a que descobrissis un raconet més d'aquest entorn meravellós de la Roca del Corb i Sant Honorat, ja m'has fet ben feliç!

Tant de bo puguem tornar a coincidir ben aviat!

Salut i muntanyes, company!

• Photo of Toni Planas

Toni Planas Apr 2, 2016

Salut Albert company!
    Per acabar d'arrodonir l'itinerari: el Clot de la Font Viva i la Catedral. Al primer hi vaig anar, però del segon no me'n he assabentat fins escriure la ressenya (mai es llegeix prou!).
    Mira't aquests enllaços:
    Cal dir que el segon no va arribar ben be fins al racó més bonic del clot de la Font Viva, li caldria haver seguit un tram més enllà.
    Una abraçada!

El porquet de Sant Antoni Apr 3, 2016

TONI PLANAS: Moltíssimes gràcies per tota la info i enllaços Toni! Com sempre ets un crack! Ara bé... t'he de dir que en aquest cas... ja ho coneixia tot i ja hi havia estat! La raó? Senzilla. Ma mare i tota la meva família és de Tragó de Segre, el menut poblet que hi ha ben a prop d'aquesta zona. Això ha fet que hagi passat molts anys tots els estius, de cap a cap, Setmanes Santes, i altres èpoques de l'any a la zona. I és clar, una de les excursions estrella és aquesta zona de conglomerats. I fins i tot, al Clot de la Font Viva i vam celebrar molts dinars el jovent de Tragó (quan érem més jovent que no pas ara). Bones històries i anècdotes hi vam tenir per allà.
    Ja veus, Toni, aquesta terra la tinc ben i ben petjada!!!

Salut company!

• Photo of MuntanyencSlow

MuntanyencSlow Nov 2, 2016

Genial ressenya i track!!! Moltes gràcies per compartir-la!!! :-)

El porquet de Sant Antoni Nov 2, 2016

AKA1936: Gràcies a tu per passar per aquí a dir-hi la teva! I celebro que hagis gaudit de la ruta! I és que en l'entorn meravellós en que transcorre ho posa en safata!

• josantrek Nov 4, 2016

ATENCIÓ SENDERISTES:
    El tram entre coll de Mu i la Cruïlla a la Font Viva no és recomanable per a persones amb vertigen o que simplement no es trobin segures progressant per terrenys aeris i exposats.
    Com a mínim, aquest tram considero que es entre moderat i difícil, i absolutament desaconsellable en cas de trobar la roca humida.
    Encara que moltes persones podrien fer tot el tram sense posar una ma a la roca, la estretor i exposició al buit d'alguns trams del corriol no el fa apte per a qualsevol.
    Els panells indicadors als dos extrems d'aquest tram avisen del perill, però no son prou clarificadors del seu nivell de dificultat.
    A part d'aquestes observacions, moltisimes gràcies per compartir la ruta i les acurades explicacions, inclosa la del casament de la Tereseta.

El porquet de Sant Antoni Nov 6, 2016

JOSANTREK: Moltes gràcies company pel teu comentari i les teves valoracions. Dit això, tampoc no m'agradaria que el teu comentari fomentés l'alarmisme innecessari entre els excursionistes. En la meva ressenya ja aviso que el conglomerat, que és la roca que ens trobarem en tota l'excursió, típica dels estrats montserratins, esdevé molt relliscós en cas de pluja o temps humit. Per tant, ja aviso que cal extremar precaucions (o fins i tot evitar aquesta excursió) en cas de trobar-se amb altes condicions d'humitat. Ara bé, en condicions eixutes, tampoc cal exagerar-ne la dificultat. El tram que comentes, si bé té alguna zona en que cal vigilar, no es tracta pas ni d'una carena, ni d'una cresta. Al contrari, el camí és ben planer i és un dels trams més bonics. Com comento, sí que hi ha cadenes però (repeteixo que en condicions eixutes) en la meva opinió són bastant innecessàries. Ara bé, al final això és qüestió d'opinions i de percepcions i, en aquest camp, tothom té les seves. Personalment però, aquesta és una zona que he fet en múltiples vegades i que he passat amb molta gent diferent, i mai ningú s'ha alarmat ni s'ha espantat en aquest tram que comentes. Al final, com a totes les excursions de muntanya, sempre cal estar amatent d'allà on es posen els peus i no refiar-se ni badar.

Salut company

• Photo of sonajero25

sonajero25 Apr 11, 2017

Hola, Porquet.
    Gràcies per pujar la ruta. La vam fer i la informació ens va ser molt útil.

Respecte a la dificultat, deixaré la meva opinió per si a algú li pot resultar útil. A l'igual que que s'ha comentat abans, jo la marcaria com a moderada o difícil, tenint en compte que es tracta de senderisme. Ni és físicament dura ni els camins tenen cap dificultat en general, però hi ha alguns passos que per molta gent poden ser delicats; en concret :
    A la Roca del Corb, a on no vam pujar-hi per vertígen d'un dels membres del grup al segon tram de cadenes.

Durant el flanqueig desaprès del Coll de Mu pot ser difícil per persones amb vertígen.
    Al creuar Barranc de Sant Honorat també hi ha un flanqueig força aeri i una mica exposat.

Com comentes, totalment desaconsellatble amb pluja o roca humida.

Tanmateix, treient la cadena de la Roca, nosaltres ho vam passar tot força bé.
    Paisatge molt maco, especialment desprès del coll de Mu. Em va recordar moltíssim a la serra de l'Obac, a on hi estem més acostumats a anar-hi.

Moltes gràcies per compartir la ruta
    Salut!

El porquet de Sant Antoni Apr 13, 2017

SONAJERO25: Moltes gràcies per la teva valoració i les teves aportacions. Celebro que gaudíssiu de la ruta i de l'entorn, que és realment espectacular. Com bé dius recorda moltíssim l'Obac i és que ens trobem amb roques d'estil montserratí, conglomerat típic de Montserrat, que trobem també a la zona de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, i també en aquesta zona de Sant Honorat.
    Del que comentes sobre la dificultat, doncs bé, sempre entrarem en terrenys d'apreciacions personals. Jo segueixo creient fermament que és una ruta fàcil en quant a dificultat. No té cap pas tremendament complicat, ni cap pas extremadament aeri. Com ja he dit, i repeteixo, és desaconsellable en cas de roca humida (pluja, boira, etc), però si es fa en condicions eixutes, és una ruta que no presenta cap dificultat remarcable. Parlant de l'Obac i Sant Llorenç, en aquests dos llocs sí que hi ha rutes tremendament més complicades amb el mateix tipus de substrat rocós.
    Aquesta ruta de Sant Honorat és de les més populars de la zona i la fan gent de totes les edats, condicions i experiència muntanyenca.
    Malgrat tot el que dic, comprenc que hi hagi gent que pugui trobar-hi certa dificultat, però jo penso que hi ha rutes senderistes amb força més dificultat. Però com ja he dit, això ja és un terreny d'apreciacions personals.
    Moltes gràcies pels teus comentaris, company!

• Photo of GERCA

GERCA May 25, 2017

Avui hem fet la ruta. Gràcies per la teva completísima informació

El porquet de Sant Antoni May 26, 2017

GERCA: Moltes gràcies company per la teva bona valoració de la ruta! Però sobretot és un plaer que l'hagueu trobat bonica i interessant!

• ericauderset Jun 8, 2017

Fantàstica ruta i meravelloses vistes, No paren de succeïr-se els punts d'interès i acabes integrant-te a una mena de historieta per capítols que no vols que acabi mai . No oblideu posar-vos pantalons llargs perquè els camins de Sant Honorat no estan gaire nets de vegetació i sinò acabareu amb les cames ben assenyalades! Moltes gràcies per totes les explicacions i per haver compartit aquesta ruta tan maca.

El porquet de Sant Antoni Jun 8, 2017

ERICAUDERSET: Moltes gràcies company per passar per aquí a dir-hi la teva! Bona recomanació la dels pantalons llargs. En aquesta època primaveral la vegetació hi és ufanosa i hi abunda la vegetació arbustiva que sovint esgarrinxa les cames!
    Celebro que hagis gaudit de la ruta tan o més del que ho vaig fer jo! Salut i muntanyes!

• Photo of Willy Fogg

Willy Fogg Nov 14, 2017

Gracias por la completísma información, con humedad-niebla, mojado o hielo descartable totalmente. Ruta completa y que llena todas las expectativas, aconsejable 100%.

El porquet de Sant Antoni Nov 15, 2017

WILLY FOGG: Muchas gracias a ti por tu valoración de la ruta! Como siempre, muy feliz de ver que disfrutáis con las rutas. Salut i muntanyes!

• Photo of Jordi Garreta

Jordi Garreta Oct 14, 2018

L'ascensió al cim de la Roca del Corb i els passos aeris per les roques de Sant Honorat tenen dificultat i requereixen atenció, crec que són del tot desaconsellables en condicions de pluja o terreny moll. La ruta i el paisatge, feréstec i monumental, valen molt la pena.

El porquet de Sant Antoni Oct 14, 2018

JORDI GARRETA: Totalment d'acord amb el teu comentari en cas de condicions humides. De fet a l'inici de la ressenya ja aclareixo que, en cas d'humitat o pluja, la ruta pot esdevenir perillosa i, per tant, totalment desaconsellable. Ara bé, en condicions eixutes, és una ruta que no reverteix dificultat més que la obvietat d'anar mirant on posem els peus!

Celebro que l'hagis gaudit almenys tant com jo!

Salut i muntanyes!

• trini cuadrado Oct 20, 2018

Espectacular

El porquet de Sant Antoni Oct 22, 2018

TRINI CUADRADO: Moltes gràcies per la teva valoració! Sant Honorat i el Corb no deixen mai indiferent! Salut i muntanyes.

• Photo of Jordi_Nadal

Jordi_Nadal Dec 23, 2018

Impressionant excursió. Moltes gràcies per les explicacions i el track.
    Jo la valoro de moderada perquè entre coll de Mu i el barranc de Sant Honorat hi ha trams molt exposats. Si s'està acostumat a camins penjats no hi ha problema, però un excursionista que només faci senders es pot trobar en un bon compromís.
    De nou, moltes gràcies per tot. Hem gaudit molt i molt.

El porquet de Sant Antoni Dec 26, 2018

JORDI_NADAL: Moltíssimes gràcies per la teva valoració de la ruta i, sobretot, per la teva aportació. Sempre és bo tenir diferents punts de vista sobre una mateixa ruta.

Celebro molt i molt que l'hagiu gaudit tant. És una ruta d'aquelles plena de meravelles i petits secrets. Per a gaudir-la en calma i assaborint cada moment i cada paratge diferent que et vas trobant.

Una abraçada!

• Photo of Rafael Fraguas Bes

Rafael Fraguas Bes Jan 9, 2019

Es una sortida increible de bonica y ven marcada,,, la baloru com fasil,,,

El porquet de Sant Antoni Jan 10, 2019

RAFAEL FRAGUAS: Moltes gràcies per la teva aportació! Me n'alegro que l'hagis gaudida de valent! Salut i muntanyes!

• Maximo Villalonga Jan 11, 2019

Molt maco tot el recorregut i molt be senyalitzat, sortida molt recomenable.

El porquet de Sant Antoni Jan 11, 2019

MAXIMO VILLALONGA: Moltíssimes gràcies per la teva valoració i per les teves paraules! És un goig rebre aquests comentaris i veure que us ho passeu tan i tan bé trescant les rutes que hom penja! Salutacions i muntanyes!

• snilom Mar 24, 2019

Ruta molt entretinguda per un paratge solitari però bellíssim. El track exa te.

El porquet de Sant Antoni Mar 25, 2019

SNILOM: Moltes gràcies per la teva valoració i les teves paraules de la ruta. La zona de Sant Honorat anys enrere era gairebé un tresor desconegut que només coneixien els de la zona. Ara cada cop és més coneguda. Afortunadament encara s'hi pot trobar la solitud i el gaudi del paisatge que comentes. Salut i muntanyes!

• snilom Mar 28, 2019

Gràcies a tu per la bona feina en la descripció acurada de la ruta. Espero fer alguna més de les rutes que proposes.

El porquet de Sant Antoni Mar 28, 2019

SNILOM: Llegir comentaris com el teu anima a seguir trescant el país i explicant-ho! Gràcies!!!