Moving time  one hour 14 minutes

Recorded September 2018

0.9
1.8

near Ripoll, Catalunya (España)

Es comença la caminada davant el CAT (Centre Acollida Turística) de can Guetes, a la ronda Mas d’en Bosc de Ripoll, on trobem les primeres banderoles informatives de la Ruta del Ferro.
Quan portem uns 800 metres de recorregut per la via, es troba al costat d’un camp, un trencall a l’esquerra, que ens guia cap el passeig dels Aurons, paral•lel al riu Ter, on veurem les “obres efímeres d’ art land” de l’artista ripollès, Eudald Alabau, fetes amb material de reciclatge.
El camí continua per l’esquerra de la riera de les Carboneres, on trobem la font dels Pintors i después de travessar per unes passeres la riera, trobem de nou la via verda, que seguirem fins passat el pont de la C-26; aquí seguirem un corriol que surt a la dreta del pal indicador, i en uns 100 metres trobem la pista de terra que puja al Turó del Soler, que seguirem uns 2600metres, passant per una pineda i amb bones vistes de la serralada de sant Amand.
En arribar al terme de Puig Salomó, trobarem una cleda tancada però que permet vorejar-la; en un revolt a la dreta, al final del camp i a les envistes del mas, deixem la pista i enfilem per un ombrívol corriol que surt a l’esquerra, envoltat de boixos. En 200 metres arribem al collet, on si ens desviem una mica a l’esquerra , podem veure les ruïnes de cal Carlí, per retornar i acabar d’arribar al turonet de sant Bartomeu. Aquest emplaçament ha fet de castell, de refugi de caminants, on passaven la quarantena els sospitosos de patir la pesta i finalment d’ermita.
El camí baixa un centenar de metres fins una petita carena de rocs, on hi oneja una estelada i es gaudeix d’una vista de postal.
Per la dreta continua el caminoi, que baixa amb fort desnivell i serpentejant fent curtes giragonses, que anys enrere també servia per accedir als quintans que eren conreats per la gent de la vila.
Arribem a la deixada font de l’Amoroset, bruta de deixalles i pintades d’incívics, per acabar de fer el darrer tram fins darrera La Trobada i ja sols queda travessar la C-26 per tornar ser al punt on hem començat la ruta.
Parking

Inici i final

Es comença la caminada davant el CAT(Centre Acollida Turística) de can Guetes, a la ronda Mas d’en Bosc de Ripoll, on trobem les primeres banderoles informatives de la Ruta del Ferro, que l'hem de seguir durant un tram.
Waterfall

Resclosa i gorg de can Volant

Des de la resclosa surt el canal, anomenat de can Guetes. L'aiguat de l'octubre del 1940 va malmetre la resclosa, la casa comporta i part del canal i es va endur la casa de pagès de can Volant.

Inici passeig dels Aurons

Es d'uns 700 metres de recorregut i ens torna a la via verda al seu pas per sota la carretera.
Bridge

Palanca de fusta

Palanca de fusta per preservar del fangueig. Aquí trobem "poemes visuals" fets amb materials de reciclatge, obra de l'artista plàstic ripollès Eudald Alabau Selva, dins el seu projecte de "Land Art" amb obres efímeres. https://www.flickr.com/photos/28799231@N05/albums/72157623643990798

Pujada al carrer

Aquí es pugen unes escales fins al carrer, continuant tot seguint la tanca de fusta, fins trobar de nou el passeig, uns 20 metres a l'esquerra.
Bridge

Palanca

Pas sobre la riera de les Carboneres

Font dels Pintors

River

Passeres

Passeres a la riera de les Carboneres. A 10 metres tornem trobar la via verda.

Pal informatiu

En aquest punt es deixa la via verda i es continua pel sender que surt a la dreta. Tota la ruta està ben senyalitzada amb franges de colors de sender local, blanc i verd.

el Guitard

Vista del Guitard i del polígon dels Pintors

Tanca metàl·lica

Entrada al terme de Puig Salomó i vista del Guitard

Fi de pista

Davant el mas de Puig Salomó, es deixa la pista per continuar pel caminoi ombrívol, que en 10 minuts ens arribarà a sant Bartomeu
Ruins

Ruïnes de cal Carlí.

En arribar al collet, es pot arribar fins les ruïnes de cal Carlí.En realitat es deia el mas de sant Bartomeu, però com des d'aquest emplaçament el feren servir els "carlins" per atacar les defenses situades a l'ermita, li va quedar aquest sobrenom.

Sant Bartomeu-907 metres.

Aquestes ruïnes, al llarg de 1000 anys, han fet de castell defensiu i de defensa, d'ermita i de llatzeret, servint per posar en quarantena els viatgers que arribaven a la vila.

Mirador

ca l'Amoroset

Aquest mas situat a la falda de sant Bartomeu, el març de 1838 fou reconvertit en fortí de defensa pels "lliberals" i un cop assaltat pels "carlins", i muntaren artilleria lleugera per atacar la vila.

Font de l'Amoroset

Parking

Fi

Aparcament de can Guetes

• Photo of Yahirescu

Yahirescu Nov 10, 2019

Ruta en la qual passes per paisatges molt diferents, primer per la vora del riu, seguidament t'endinses en la montanya (ens espera un tram de pujadeta), després arribes a unes ruïnes i veus tot Ripoll desde les alçades i finalment baixes en ziga-zaga la montanya.
    Era el segon dia de ruta per Ripoll i a l'últim moment afortunadament hem decidit fer-la abans de marxar, unes 2h i 07 min sense parada.
    Ens ha agradat molt!
    Gràcies per compartir-la :)

• Photo of albhertot

albhertot Nov 10, 2019

Gràcies pel comentari i la teva valoració, Yahirescu. Suposo que el tram de vora riu no deu estar gaire transitable, doncs amb la llevantada de novembre de 2018, es va endur les palanques i figures dels voltants.....