Uploaded February 10, 2020

Recorded December 2019

1.7
3.4

near Jafra, Catalunya (España)

Bonica ruta pel Garraf interior sortint des del Corral Nou en la que recorrerem la Riera de Jafre fent pas per diversses cavitats, com l’Avenc dels Esquelets (de fàcil accès), la Cova Penjada de Penya Embassada (com diu el seu nom penjada al cingle) o l’amagada Cova Xaro (aquesta ùltima amb un accès un xic aventurer). També veurem altres cavitats menys interessants pero catalogades com els Abrics dels Esquelets i la Coveta dels Penyals i tancarem el cercle pujant per un corriol recuperat que ens portarà fins el fressat sender del GR, que seguirem per la Carena d’Aliona fins l’Escola de Natura de Can Grau.

***RESSENYA: Ruta feta el 28-12-2019. Deixem el vehícle en un espai al costat de la carretera i del mas del Corral Nou, EN CAS D’ANAR AMB MÉS D’UN VEHÍCLE millor aparcar en l’ampli aparcament de l’Escola de Natura de Can Grau i començar la ruta des d’allà per NO MOLESTAR A LA GENT QUE VIU EN EL CORRAL NOU. Des del Corral Nou iniciem la caminada desfent un breu tram de la carretera per on em vingut i aviat agafem a la dreta (O/SO) un camí formigonat barrat al trànsit. Tot seguit deixem aquest camí formigonat i prenem un corriol (O, fites) que davalla suaument a buscar la Riera de Jafre. Un cop a la riera el corriol la ressegueix amb tendéncia al N fins un meandre de la mateixa on veiem a la nostra dreta la boca d’una cavitat oberta artificialment, punt on ens desviem a la dreta apenes uns pocs metres fins l’entrada que es va obrir fa uns quants anys per accedir fácilment a l’Avenc dels Esquelets. Tot just entrar travessem aquest petit túnel artificial d’uns 7m fins arribar a l’avenc, on per arribar al punt més fondo del mateix cal fer una curta desgrimpada per superar un ressalt d’uns 5m (si es vol baixar asegurat està equipat per muntar un ràpel). L’avenc té un total de 55m de recorregut, un desnivell máxim de 18m i està força concreccionat, amb boniques formacions que si tenim la sort de que entri llum natural per la part de dalt (la boca natural) tenen uns colors realment bonics. Vist l’avenc reprenem el corriol que portávem tot resseguint d’aprop la Riera de Jafre i amb tendéncia al SO fins el proper menadre de la riera, on ens desviem a l’esquerra (S) pel llit mateix de la riera per veure el conjunt de petites cavitats catalogades de les Balmes dels Esquelets, al meu parer més que balmes són abrics, un d’ells amb unes dimensions que permeten aixoplugar-se. Vistes aquestes petites cavitats reprenem el corriol, que continua sempre a prop o pel mateix llit de la riera (sempre seca) tot resseguint els seus meandres, gairebé sense desnivells i amb una tendéncia a avançar a l’O/SO. Força més endavant passem per la zona dels Penyals, una gran paret calcària a sota de la qual hi ha catalogada la Coveta dels Penyals, val a dir que en una ruta d’exploració previa per la zona la vaig veure i no val massa la pena apropar-se (amb tot deixo un waypoint per si algú es vol apropar). Continuem pel corriol (SO) sempre a prop de la riera, desprès deixem un camí a l’esquerra tapat per la vegetació que ressegueix el Fondo de la Cova Fumada (si no es coneix la zona ni el veureu) i, tot seguit, el corriol fa una breu pujadeta entre pins orientant-se a l’O i deixant momentáneament el llit de la riera. De seguida tornem al llit de la riera i la seguim un breu tram ara al N fins que aquesta dibuixa el següent meandre, punt on veiem a la nostra dreta i penjada en la cinglera la destacada boca d’entrada de la Cova Penjada de Penya Embassada, la vistosa boca d’entrada té una amplada d’uns 14m i la cavitat té un recorregut total de 18m. L’accès a la cova és molt complicat, en una ruta d’exploració que vaig fer per la zona fa 5 anys m’hi vaig capficar en arribar-hi i va ser una auténtica aventura, desprès de provar tots els accessos (tots molt salvatges i feréstecs) vaig veure que cap d’ells reunia els “mínims acceptables” per penjar-lo al wikiloc, amb tot, per si algú vol aventurar-se e deixat el waypoint que vaig marcar fa 5 anys de l’ubicació de la cova. El corriol (fites) continua a tocar o pel llit de la Riera de Jafre amb tendéncia al S fins el proper meandre, punt on deixem a l’esquerra un camí força tapat per la vegetació que puja cap a la Serra de Llenties i nosaltres seguim el nostre corriol (fites), que a partir d’aquí tomba a l’O/NO i sempre va a prop de la riera. Poc desprès deixem a l’esquerra un camí ample i natros seguim pel corriol que portem (O/NO, fites) al costat de la Riera de Jafre fins arribar ben aviat al següent meandre de la riera. Tot just acabat aquest meandre ens desviem a la dreta (O) fent una breu “anada-tornada” amb un punt aventurer en la que pugem fort uns 13m buscant el millor pas pel costerut vessant dret de la riera (fins i tot cal recolçar les mans en algún punt) fins trobar la boca d’entrada de la fins ara desconeguda Cova Xaro, tapada per la vegetació i tant amagada que no la trobes fins que no hi ets al davant. La boca d’entrada té una alçada d’uns 2m i una amplada d’uns 1-1.5m i dóna pas a una ùnica galeria de traçat horitzontal, força estreta pero cómoda d’alçada amb un recorregut total de 13m. Al poc d’entrar cal gairebé arrossegar-se per passar un pas una mica estret i poguer continuar fins al final. Dins de la cova trobem algunes formacions. Dir que en l’abans esmentada ruta d’exploració que vaig fer per la zona fa 5 anys vaig trobar en aquesta cova uns arqueólegs que hi estaven fent una excavació i mentre petávem la xerrada van trobar peçes de collarets que sortien a la llum un bon grapat de milers d’anys desprès. Vista la Cova Xaro desfem el breu tram fins la riera i la seguim apenes uns pocs metres al S/SE fins trobar unes fites que em deixat, aquí cal deixar la riera definitivament i pujar a la dreta per un corriol que al dia de fer la ruta estava pràcticament tapat per la vegetació (sobretot pins que van creixent desprès del fatídic incendi que va arrasar el Garraf ja fa anys). Ja m’imaginava que el camí estaria tapat de vegetació (fa 5 anys ja estava força tapadot) així que treiem les tissores de podar i ens posem a obrir el corriol a cops de podall una estoneta... (siusplau, quan passeu aneu treient les branques que vagin sortint i així mantenir el corriol). Un cop obert el corriol aquest puja pel vessant dret de la riera primer al S i desprès a l’O fins guanyar la carena de la muntanya al costat d’una torre de la línia eléctrica. Aquí prenem a la dreta (N) un camí de roderes que ben aviat esdevé un corriol (em anat deixant fites) a trams un xic difús que va resseguint sempre el fil de l’ample carena en una pujada força suau i fent un traçat directe fins desembocar en el fressat sender per on transiten els senyals GR a l’alçada de l’indeterminat Turó dels Cirerers (257m). Prenem aquest sender a la dreta (NE, senyals GR), pujant suaument per la carena d’Aliona entre pins i voltant el Puig Borregaire pel seu vessant N. Desprès deixem un camí a l’esquerra que baixa cap al Mas Bargalló i el Mas d’Aliona i seguim el nostre sender (NE, senyals GR), que aviat revolta el turó de la Trona pel seu vessant S tot gaudint de vistes. Passada la Trona el sender (NE, senyals GR) continua pujant suaument, sempre en direcció cap a Can Grau, que a partir d’aquí veiem sempre davant nostre. Finalment el sender acaba desembocant en la carretera de Can Grau, que seguim a la dreta un brevíssim tram fins trobar l’entrada de l’Escola de Natura de Grau, on ens desviem momentáneament per visitar l’Observatori Astronómic i un bon mirador ubicat en l’extrem O de Can Grau. Tornem a la carretera i la seguim de baixada (NE) obviant els pocs trencalls que trobem i passant a prop de la masia de Les Piques i desprès resseguint el Fondo de les Piques fins arribar al punt d’inici.

***NOTA: Majoritàriament la ruta transita per corriols i senders clars (amb un tram final de carretera), nomès en el tram de pujada des de la Riera de Jafre fins abastar el fressat sender del GR primer trobem un breu tram tapat per la vegetació (aquest tram el dia de fer la ruta l’hem podat i fitat pero d’aquí un temps es tornarà a tapar, si hi passeu siusplau aneu treient algunes de les branques que hi vagin sortint i així mantenir-lo) i desprès un corriol a trams un xic difús (res de l’altre món) que ressegueix la carena fins conectar amb el GR. Técnicament no hi han dificultats a destacar, és tot caminar, nomès en l’accès OPCIONAL a la Cova Xaro cal recolçar les mans en algún punt.

***ALTRES RUTES PEL PARC NATURAL DEL GARRAF:

-”Puig de l’Àliga per la Via Directa, 5 Masies i els Fondos de Cal Deus, Teixidor, Oliveres i Cal Ramonet des de Canyelles”

-“Penya Riscla i Puig d'en Boronet per la Cova Negra, la Cova St Llorenç, Fondos del Coscó i d'en Figueres i la Riera de Jafre”

-“Puig de la Mola per la Cova Montaner, la Font del Rector, el Castell d’Olivella, l’Avenc de l’Esquerrà i el Coll del Triador”

-“De Sitges a Vilanova pels Caps, Puntes, Cales i Platges i tornada pel Fitó i el Castell de Miralpeix”

-“Morella, Puig Cèrvol i Turó Fanxó per Port Ginesta, Cami de les Costes i Can Roca desd Castelldefels”

-“Puig Agulles i Desfeta per Coves de Bruguers i Casimanya, el Castell d'Eramprunyà i Fondo del Celler”

-“Morella, Rascler i Turó de la Bena pel Cami de les Costes, la Vallgrassa i la Serra de Coma Roja”

-“Castell Castelldefels-Coves de Bruguers-Castell d'Eramprunya-Cova Cassimanya-Les Agulles-La Morella”

-“Penyes Negres, Penya Blanca i Puigs de la Mola i Solius per Can Jaques, Can Grau i l’Avenc dels Esquelets des del Corral Nou”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/penyes-negres-penya-blanca-i-puigs-de-la-mola-i-solius-per-can-jaques-can-grau-i-lavenc-dels-esquel-21594414

Corral Nou

Cova Penjada de Penya Embassada

• Photo of lamu

lamu Feb 14, 2020

Molt maca la foto de l'avenc dels esquelets!

• cplanaripoll Feb 26, 2020

Molt maca però dificil de seguir en alguns punts perquè costava trobar el camí. Haurien de netejar una mica el bosc, sino si mai hi ha un incendi cremarà tot ben ràpid 😭

• Photo of Aventura't

Aventura't Feb 27, 2020

Hola cplanaripoll, suposo que la zona haurà quedat afectada pel temporal Gloria. Malauradament aquests camins (com la inmensa majoria de camins del país) no tenen cap manteniment, els ùnics que anem mantenint una mica els camins som els mateixos excursionistes. Gràcies per deixar el teu comentari i valoració, Salut i muntanya!