Uploaded September 14, 2013

Recorded September 2013

2.9
5.7

near Setcases, Catalunya (España)

Itinerari circular per la zona d'Ulldeter del Pirineu Oriental, a cavall entre el Ripollès i el Conflent, que arrencant de Vallter i després del tram de pujada fins a la Portella de Mentet, baixa pel seu vessant nord fins el refugi de l’Alemany, per enlairar-se amb fort pendent cap la Serra Gallinera fins assolir el Puig del mateix nom, seguir cap al Pic de la Dona i el cordal que, per la costeruda aresta de l’Esquena d’Ase, remunta fins al Bastiments i la seva carena, des d’on es baixa cap al Bacivers i el seu estany per retornar al punt d’origen pel coll de la Geganta, tot prenent la drecera de la font de la Perdiu.

Es tracta d’un recorregut amb dues parts diferenciades: la primera s’endinsa en el vessant nord de la zona, cap a Mentet i la Serra Gallinera, menys freqüentada que la segona part, l’accessible banda sud amb el Pic de la Dona, el Bastiments... Recorregut que ofereix diverses variants, com ara retornar a Vallter des de la Portella de Mentet o el coll de la Geganta en comptes de completar el circ de Bacivers.

La ruta s’inicia a l’aparcament de l’estació de Vallter, des d’on remuntarem cap a la Portella de Mentet per baixar per un camí força visible cap a la banda del Conflent, recorrent la coma de la Portella, l’ampla Jaça del Xai i un tram boscós, fins d'arribar al bell paratge on trobarem el refugi lliure de l’Alemany, als peus de la serra Gallinera. A poca distància seguint el mateix corriol trobarem una cruïlla amb un pal indicador en què girarem a l’esquerra, en sentit sud-oest, per començar a pujar pel vessant est de la Serra Gallinera, per un camí amb fort pendent que ens deixarà a l’ampla carena de la serra amb vistes esplèndides cap al Canigó i Costabona, la vall de Mentet i la coma Ermada, la zona sud del Conflent... Seguint la carena cap a l’esquerra en sentit sud, arribarem al Puig de la Serra Gallinera, des d’on gaudirem d’excel•lents vistes, ara també cap al circ de Bacivers delimitat pel Bastiments, el Pic de Bacivers...

Seguint en direcció sud-est pel límit de la carena i deixant la serra de Bacivers a la nostra esquerra assolirem l’ample cim del Pic de la Dona, amb extenses panoràmiques cap als circs de Morenç i Ulldeter i el conjunt de muntanyes de la zona: cordal del Gra de Fajol al Balandrau, coll de la Marrana i Torreneules, Bastiments i Bacivers... Si com al track optem per continuar cap al Bastiments per pujar-hi per l’Esquena d’Ase, cal seguir la carena que passa pel Puig d’Ombriaga i el coll de la Geganta per remuntar l’aresta, amb un tram de roca descomposta, que ens durà a la creu del Bastiments. Seguint la carena passarem pels dos punts més alts d’aquest cim, el vèrtex geodèsic i el piolet, per davallar a continuació en sentit nord, també amb un tram inicial de roca descomposta, en direcció al Bacivers, des d'on baixarem cap al circ seguint les fites, que ens deixaran a la fondalada on es troba el petit estany de Bacivers.

Remuntant tot seguit cap a l'est per un camí ben fressat, arribarem de nou al coll de la Geganta, des d’on baixarem per un corriol cap al punt d’origen, en aquest cas prenent una drecera amb fort pendent que passa per la font de la Perdiu, després d’haver fet 19 km i 1400 metres de desnivell positiu.