Moving time  one hour 43 minutes

Recorded November 2018

0.9
1.7

near Castellar del Riu, Catalunya (España)

Rasos de Peguera: Torreta dels Enginyers (1.987 metres) pel Pas de Puigventós i el Pla de l’Orri (Berguedà)

Avui, dia de festa, amb el Tuc fem una breu escapada als Rasos per veure com estan després de les nevades dels últims dies. El dia és fred, però amb bona visibilitat malgrat alguns núvols amenaçadors pel sud. Les vistes, com sempre, espectaculars. Molt poca gent; amb les nevades els boletaires han desaparegut i els amants de la neu encara estan menjant els panellets.

Iniciem la ruta per la pista que surt a la dreta des de la zona d'aparcament de la carretera que puja a la Creu dels Rasos, a uns 150 metres abans d'arribar. Les fortes nevades dels últims dies han deixat gruixos d’entre 20 i 50 centímetres, depenent la zona i l’alçada. És neu pols i, com encara no ha passat gaire gent, costa molt caminar sense raquetes o esquís. A més, en alguns trams no hi ha traces prèvies i hem d’anar obrint camí. Cansat, però una delícia.

Passem una doble tanca pel bestiar i fem una agradable passejada per la pista que travessa el Bosc dels Gavatxos fins poc abans d’arribar al Pla de l'Orri (a 1.945 metres), on girem a la dreta, en direcció sud, per travessar els Rasets i dirigir-nos al Pas de Puigventós (1.960 metres). Tot aquest últim tram el fem obrint camí per neu verge. Si seguíssim pel Pas, baixaríem al Coll d’Estela per poder fer l’ascensió als propers cims del Cogulló d’Estela i la Roca d’Auró, que ja vam fer en ocasions anteriors (veure rutes més antigues per la mateixa zona).

Arribats al Pas de Puigventós girem a l’esquerra, en direcció est, fins el cim de la Torreta dels Enginyers, on arribem en poca estona.

Al cim solitari de la Torreta dels Enginyers (1.987 metres) veiem una construcció tancada al voltant de l'antena de comunicacions i un vèrtex geodèsic sobre una estructura rodona de pedra i totxo. Tot està colgat de neu i no trobem cap espai sec per seure a dinar. Avui les vistes cap el sud i l’est estan cobertes per núvols i no podem gaudir de les meravelles que hem pogut tenir en altres ocasions. Malgrat tot, encara podem veure els propers cims del Cogulló d’Estela i el Roc d’Auró, mig emboirats.

Finalment, aprofitem l’estructura del vèrtex geodèsic per seure a dinar sobre la funda impermeable de la motxilla. Després fem algunes fotos del cim i comencem la tornada.

El primer tram de tornada el fem baixant rectes en direcció a la Collada dels Rasets, al bell mig del Pla de l’Orri, entapissat amb neu pols. Obrint traça en alguns trams arribem a la collada on, per primera vegada des de que vinc als Rasos, trobem una bassa glaçada que el Tuc es mira amb desconfiança. Abans de seguir camí, fem una volta complerta a la bassa gaudint de les vistes, la solitud i la neu verge que cobreix tot el Pla de l’Orri.

Continuem la ruta de tornada girant a l’esquerra, en direcció oest, fins retrobar el camí per on hem pujat. A partir d’aquí només cal seguir el camí d’anada gaudint de les vistes al nord-oest i sentint la remor continua de la neu caient dels arbres.

Poc a poc, i sense problemes, anem seguint la pista nevada fins retrobar la tanca inicial i l’aparcament on hem deixat el cotxe. Canvi dels mitjons i el calçat humits, i cap a casa.

Curta passejada pels Rasos de Peguera en un dia espectacular, amb molta neu i molta llum. Immillorable i absolutament aconsellable. Això si, millor amb raquetes, si és possible.

Salut i bona caminada !
Parking

Carretera dels Rasos de Peguera i aparcament poc abans d'arribar a la Creu dels Rasos.

Tanca pel bestiar. Seguim pel camí que travessa el Bosc dels Gavatxos

Tanca pel bestiar. Seguim pel camí que travessa el Bosc dels Gavatxos.

Neu per un tub

Neu per un tub.

Panoràmica des del Camí del Bosc dels Gavatxos

Panoràmica des del Camí del Bosc dels Gavatxos.

De camí, travessant els Rasos de Baix

De camí, travessant els Rasos de Baix.

Pujant pels Rasos de Baix

Pujant pels Rasos de Baix.

Zona del tobogan de neu que el Pol ha fet servir en alguna ocasió per tirar-se en trineu.

Panoràmica i mirada a la Torreta dels Enginyers, al fons

Panoràmica i mirada a la Torreta dels Enginyers, al fons.

Obrint traça per un espai verge

Obrint traça per un espai verge.

Obrint traça camí del Pas de Puigventós

Obrint traça camí del Pas de Puigventós.

Cim de la Torreta dels Enginyers, a 1.987 metres

Cim de la Torreta dels Enginyers, a 1.987 metres.

Mirades des del cim de la Torreta dels Enginyers, a 1.987 metres

Mirades des del cim de la Torreta dels Enginyers, a 1.987 metres.

Baixant al Pla de l'Orri

Baixant al Pla de l'Orri.

Seguim baixant al Pla de l'Orri

Seguim baixant al Pla de l'Orri.
Lake

Pla de l’Orri i bassa glaçada

Pla de l’Orri i bassa glaçada.

La vuelts al ruedo

De tornada

De tornada.

Mirada al Port del Comte

Mirada al Port del Comte.

De tornada

De tornada.

Últims metres, tanca pel bestiar i final de la ruta

Últims metres, tanca pel bestiar i final de la ruta.
Parking

Final de la ruta i aparcament

Final de la ruta i aparcament.

• Photo of Pitcollonsiamunt2

Pitcollonsiamunt2 Nov 5, 2020

Un clàssis dels Rasos de Peguera. Molt recomanable.