Moving time  3 hours 53 minutes

Recorded January 2018

2.6
5.1

near Alquézar, Aragón (España)

Circular pels tres pobles que componen el municipi d'Alquézar, passant per les basses de Basacol, el abric de Quizans i els pous de gel de Campoluengo.
Sortim d’Alquezar per darrere les piscines, on hi ha el plafó informatiu. De seguida trobem la primera construcció popular, recreació de les velles casetes de pastor típiques de la serra de Guara, durant la ruta en trobem varies.
Arribem a l’ermita de sant Gregori, des d’on tenim una gran panoràmica d’Alquezar, el canyó del Vero i el Somontano. Seguim pel sender botànic que torna a la pista, que esta tancada perque hi ha l’observatori de rapinyaires, amb un “muladar” per alimentar-les a l'hivern.
Al arribar a l’encreuament agafem el camí de la dreta, seguint la senyal a Basacol, un bonic corriol engorjat que segueix la canalització de l’aigua, travessa el barranc de Poyuela per un bonic pont de pedra i anem pujant fins les basses que fins fa uns anys van servir de proveïment a la localitat de Alquezar, avui amb poca aigua.
Continuem pel camí del Tito, fins el desviament al abric de Quizans. Cap al nord tenim unes vistes magnifiques del Pirineu nevat, el massís del Cotilla, el Turbo...
L’abric de Quizas és una gran cavitat a la roca, vetejada de colors, orientada al sud, al seu interior hi ha pintures rupestres, fins no fa gaire s’utilitzava de corral pel bestiar i els forats més petits s’usaven per posar-hi ruscs per obtenir mel.
Estem al vesant meridional de la serra de Sevil, anar a visitar els pous de neu de Campoluengo per un corriol que discorre entre un dens matoll, a la partida del Tito. El primer pou molt gran cobert amb una cúpula, si pot entrar. El segon construït al nord d'una paret rocosa, on l'ombra el protegeix durant tot el dia, té la cúpula ensorrada. Retornem sobre els nostres passos fins a trobar el corriol que ens porta al camí de Sant Pelegrin.
Sant Pelegrin és un llogaret amb una arquitectura tradicional perfectament integrada en el paisatge i una bonica esglesia. Al sortir del poble seguim el GR1 fins a Radiquero, petita localitat on fabriquen formatge, l’esglesia esta dedicada a la mare de Deu de Bastarillas i amb alguns porxos als carrers. Anem a veure la centenaria Carrasca de Cazcarra, al costat de les bodegues Monclús.
Tornem a Alquezar pel mig de cultius d’oliveres, majoritàriament centenàries i ametllers alguns d’ells, els més arrecerats, ja florits.
Excel•lent matinal amb molt bon temps, el que encara la ha fet més perfecta ha estat la meravellosa companyia i el magnífic dinar com a colofó.