Technical difficulty   Moderate

6,923 f
1.7
3.4

near Ammāmeh, Tehrān (Iran)

روستای کلوگان در منطقه شمیرانات و در مسیر جاده فشم شاید چندان برای دوستداران طبیعت شناخته شده نباشد یا همانند برخی روستاهای منطقه مثل برگ جهان، افجه و امامه اسم‌و‌رسم در نکرده باشد اما این روستای کوچک و کم‌آوازه، طبیعت منحصر به‌فرد خود را دارد که تماشای آن در فصول مختلف سال ازجمله تابستان، خالی از لطف نیست. همچنین مسیر پیاده‌روی کلوگان به امامه یکی از مسیر‌های دیدنی و تقریباً بکر اطراف تهران است که طبیعت‌دوستان در فصول مختلف سال ازجمله بهار و تابستان اقدام به پیمایش این مسیر می‌کنند. مسیر در امتداد دره و رودخانه کلوگان بوده و از شیب نسبتاً کم و ملایمی برخوردار است. شیب مسیر از امامه به سمت کلوگان است؛ یعنی کلوگان در ارتفاع پایین‌تر و امامه در ارتفاع بالاتر است. البته برنامه پیاده‌روی را از امامه به کلوگان نیز اجرا می‌کنند اما اگر قصد اجرای برنامه رفت و برگشت را دارید، از آنجا که امامه در ارتفاع بالاتری قرارگرفته، پیشنهاد می‌شود که مبدأ حرکت، کلوگان باشد. کل مسیر در امتداد دره به‌صورت مالرو یا پاکوب بوده و برای رسیدن به مقصد مشکل خاصی نخواهید داشت؛ به جز بخشی از مسیر (بعد از آبشار کلوگان) که در فصل پر‌آبی رودخانه شاید مجبور شوید که از مسیر سنگی و ریزشی در سمت چپ و بالای رودخانه عبور کنید. در این مسیر هر از گاهی باید عرض رودخانه را با پرش از روی سنگ‌ها یا عبور از پل‌های تنه درختی طی کرده و گاهی برای انتخاب و یافتن بهترین مسیر عبور، از فکر و خلاقیت خود کمک بگیرید. ناگفته پیداست که این جست‌وخیزها و این تلاش‌ها، خود یکی از جذابیت‌های مسیر است. هر چه در این مسیر بیشتر پیش می‌روید، دره کلوگان بیشتر زیبایی‌های خود را به رخ شما می‌کشد. باغ‌های سرسبز، رودخانه پرآب، گل‌های کوهی رنگارنگ و آبشار‌های کوچک و بزرگ در طول مسیر، مناظری هستند که در این دره بکر نگاهتان را به انتظار نشسته‌اند. در انتهای مسیر به امامه‌پایین می‌رسید. اگر قصد بازدید از روستای امامه را داشتید می‌توانید از مسیر باغ‌های امامه‌پایین به سمت امامه‌بالا رفته و از آنجا مسیر برگشت را مجددا در پیش بگیرید و یا اینکه از امامه‌بالا با تاکسی یا آژانس خود را به جاده فشم و سپس کلوگان برسانید. پیاده‌روی از کلوگان به امامه حدود 3تا 4ساعت (بسته به سرعت حرکت شما) زمان می‌برد. ه

مسیر پیموده شده در این فایل از روستای امامه تا نزدیکی قله کلوگان ثبت شده است. که ابتدای مسیر حدود 2 کیلومتر آسفالته است که هم در مسیر رفت و هم در برگشت خسته کننده است. اگر بتوان با مینی بوس به جاده بالا رسید و از آنجا پیمایش مسیر را شروع کرد بسیار بهتر است. مسیر پاکوب مشخصی ندارد و برای طی کردن آن حتما باید فایل جی پی اس صحیح همراه خود داشته باشید. در این مسیر چند باری در مسافت‌ها کوتاه مسیر اشتباه طی شده است که با دقت در فایل متوجه آن خواهید شد. همچنین در فصل گرما باید آب به میزان کافی همراه خود داشته باشید.ه