Download

Be the first to clap
18,394 ft
9,679 ft

near Nāndal, Māzandarān (Iran)

با تنی چند از دوستان صبح‌روز دوشنبه راهی جاده هراز شدیم و به سمت روستای ناندل به قصد صعود دماوند حرکت کردیم. ساعت ۵:۳۰ صبح از غرب تهران به یک میدل باس حرکت کردیم و در طول میسر همنوردان رو سوار کردیم و نهایتا در بومهن برای صرف یک کله پاچه سبک توقف کردیم. نهایتا ساعت ۱۰ به پای ده رسیدیم که تازه از اونجا باید با پاترول هایی که قبلا هماهنگ شده بود به گوسفند سرای پای کار میرسیدیم. حدودا ساعت ۱۲ پس از حدود ۲ ساعت به پای کار رسیدیم که یک گروه ۳۰ نفری از شیراز هم جلوتر از ما رسیده بودن. پس از بستن کوله ها در گونی و تحویل برای حمل با قاطر حدود ساعت ۱ عازم شدیم. هوا بسیار آفتابی و گرم بود. ارتفاع پای کار حدود ۳۰۰۰ متر بود و ما باید حدود ۱۳۰۰ متر را در طول ۶-۷ کیلومتر صعود میکردیم که به تخت فریدون برسیم. طول مسیر اصلا آبی وجود نداشت. خلاصه بعد از حدود ۵ ساعت در ارتفاع ۴۱۰۰ متری به یک دشت دلنشین رسیدیم که به اون سبزلش میگفتند که از یک طرف منظره شهرها، و از طرف دیگر قله دماوند دلبری میکرد. مدتی اونجا نشستیم. جای بسیار مناسبی برای چادر زدن هست، البته با توجه به طولانی بودن مسیر فردا، تصمیم بر آن شد که تا جانپناه تخت فریدون ادامه بدیم. ساعت حدود ۷ شب به تخت فریدون رسیدیم و بارها رو تحویل گرفتیم و شروع به اقامه چادرها کردیم. البته با توجه به اینکه قبلا اون گروه ۳۰ نفری رسیده بودن تقریبا خیلی از جاهای مناسب برای چادر زدن از دست رفته بود. بنده به همراه یکی از دوستان علی رغم اینکه چادر برده بودیم تصمیم گرفتیم شب رو در اکوکمپ اسپیلت که چند صد متر اونورتر قرار گرفته بود بمانیم (در نقشه چند بار رفت و برشت به اکو کمپ رو میبینید). در اکو کمپ هم غذای گرم، هم چای، هم چادر مناسب موجود بود. در تاریخ مرداد ۱۴۰۰، چادر یکنفره حدود یک میلیون تومان و دو نفره ۱.۵ میلیون تومان شبی اجاره بود. با توجه به طولانی بودن روز به محض رسیدن به چادر پس از مقداری تمیز کاری و صرف یک شام سریع به کیسه خواب پناه بردم و خوابیدم. اگر چه در ابتدای شب پس از هم هوایی بهتر از خواب بیدار شدم و مقداری آب و غذا خوردم. طبق قرار قبلی ساعت حدود ۵:۳۰ بالای جانپناه شروع به حرکت کردیم. باید در حدود ۴ کیلومتر ۱۳۰۰ متر دیگر صعود میکردیم. یعنی شیب تندی در پیش رو داشتیم. هوا بسیار گرم و مناسب بود و مسیر از برف خالی بود اگر چه در سمت چپ دره یخاربرفپوش بود و چشمنوازی میکرد. نرم نرم تا ارتفاع ۵ هزار متری حرکت کردیم. حدود ۶۰۰ متر صعود دیگر در پیش بود که به دو گروه تقسیم شدیم. دوستانی که از توان بالاتری برخوردار بودن تندتر رفتند و باقی دوستان نرم نرم ادامه دادن. در طول مسیر از تمام تنقلات، مثل کشک، آب، مویز و غیره بهره بردیم. نهایتا پس از حدود ۷ ساعت به قله رسیدیم و حدودا ساعت ۱:۳۰ شده بود. مدتی بود که گروه یک رسیده بود و منتظر ما بودند. پس از گرفتن چند عکس یادگاری و پرسه زدن روی قله با توجه به اینکه هوا کم کم مه آلود میشد تصمیم گرفتیم سریعا به پایین بریم. با توجه به لغزنده بودن و شیب تند کلی از مسیر رو به صورت شن اسکی مجبور به فرود شدیم و نهایتا ساعت ۵:۳۰ به تخت فریدون رسیدیم. پس از صرف نهار و تنقلات و استراحت نهایتا ساعت ۷ به سمت گوسفند سرا حرکت کردیم و راهی با شیب کمتر در پیش گرفتیم که مقداری طولانیتر بود و نهایتا ۱۱ به پاترولها برای رفتن سر جاده رسیدیم.

نکات: در طول مسیر تقریبا آب نیست، پس آب بردارید خصوصا اگر از قاطرها برای حمل کوله استفاده میکنید.
کوله سبک برای روز دوم ببندید.
همراه یک راه بلد حرکت کنید خصوصا در صورت لغزنده بودن، یا کمی مه آلود بودن صعود خطرناک خواهد بود