Download

Be the first to clap
7,368 ft
6,657 ft

near Kond-e ‘Olyā, Tehran (Iran)

گزارش پیمایش از روستای کُندِعُلیا تا آبشار کندعلیا و آبشار کَفتَرلو:

مدت زمان تقریبی پیمایش: ۳:۳۰ ساعت
درجه سختی: ۲ از ۱۰

■ مسیر های دسترسی:
- معمول ترین راه رسیدن به روستای کندعلیا از میانه بلوار امام خمینی لواسان به نام اسدیان است که در مسیری رو به بالا ادامه داده و به روستای کند علیا می رسید.
- از سمت روستای امامه و راحت آباد نیز می توان به این روستا رسید که در اواسط مسیر با مسیر اول یکی می شوند.

■ لوکیشن شروع پیمایش:

■ چشمه های موجود در مسیر:
چشمه ای در مسیر مشاهده نشد. در میانه جاده به سمت آبشار، لوله آبی در سمت راست قرار داشت که آبی از آن جاری بود،‌ ولی اینکه آب جاری از لوله قابل شرب بود یا نه برای ما مشخص نشد.

■ در مسیر تا رسیدن به آبشار چه می بینیم؟:
مسیر رفت و برگشت به آبشار از میان باغ های میوه ایست که به وفور قابل مشاهده است.

□ پوشش گیاهی مشاهده شده:
مسیر پر بود از باغ های میوه، میوه هایی مانند:
- گردو
- گیلاس
- آلبالو
- هلو
- سنجد

■ عارضه های مسیر و سختی های پیش رو:
عارضه قابل ذکری در مسیر نبود، تنها در بخشی از مسبر باید از آب بند داخل دره عبور می کردیم که در سمت چپ آب بند، پله هایی برای این کار تعبیه شده بود، که ارتفاع پله آخر کمی بلند بود و به زحمت می شد از آن به سمت دیگر آب بند عبور کرد.

■ قله های اطراف:
برخی از کوهنوردان از روستای کند علیا به قله ساکا صعود می کنند. البته معمول ترین مسیر صعود به قله ساکاگ روستای افجه و از سمت دشت هویج است.

■ شرح‌ پیمایش:
برای دیدار از این دو آبشار باید ابتدا از طریق خیابان اسدیان، که از اواسط خیابان امام خمینی لواسانات شروع می شود، خود را به روستای کُند علیا برسانید.
دو راه در پیش دارید،
۱- یا خودرو خود را داخل روستا پارک کنید و پیمایش را از داخل روستا شروع کنید.
۲- یا خیابان آبشار را در پیش بگیرید و خود را به نزدیکی های آبشار برسانید.
راه دوم به چند دلیلی پیشنهاد نمی شود.
۱- جاده خیابان آبشار خاکی بوده و در بسیاری بخش ها نا هموار و پر از پستی و بلندی است و در برخی بخش ها تنها امکان عبور یک خودرو وجود دارد.
۲- بهتر است با پای پیاده از میان باغ های پر از میوه عبور کنید و از پیاده روی در این طبیعت لذت ببرید.
۳- حال که به دیدن آبشار می روید کمی پیاده روی را نیز به عنوان ورزش چاشنی آن بکنید.

خودرو خود را که در روستا پارک‌ کردید، مسیر را ادامه دهید و بعد از دقایقی به دوراهی خیایان آبشار می رسید، از خیابان آبشار راه خود را ادامه دهید. در ادامه راه دو بار به دوراهی می رسید، یکی از دوراهی ها تابلویی ندارد که مسیر سمت راست را پی بگیرید و در دوراهی دیگر تابلویی با عنوان "به منطقه آبکشه خوش آمدید" خواهید دید، که در آنجا مسیر سمت چپ را پی بگیرید، ادامه راه تا اواخر مسیر مستقیم است و متاسفانه ما راهی برای وارد شدن به مسیر درون رودخانه پیدا نکردیم و از همان راه اتومبیل رو مابین باغ ها به راهمون ادامه دادیم. بعد از یک ساعت پیمایش به بخش می رسید که رودخانه در سطح بالاتر در سمت راست قرار دارد و حصاری توری دره را از بخش ماشین رو جدا کرده است، از ابتدای حصار که هنوز شروع نشده است وارد مسیر رود خانه شوید. از سمت راست حرکت کنید تا به سیل بند برسید. در سمت چپ سیل بند چند پله تعبیه شده است که بتوانید از آن عبور کنید. سیل بند را رد کرده و مسیر را ادامه دهید. به منطقه وسیعی خواهید رسید دو راه پیش روی شماست، از سمت راست وارد دره شده و به سمت آبشار کفترلو بروید و سپس بر گشته و از همان‌ جا از مسیری‌ که کمی تمایل به چپ دارد وارد دره ای بشوید که به سمت آبشار کند علیا می رسد(ظاهرا نام دیگر آبشار دوم، نارون نیز هست). برای استراحت از‌ دشت ما بین دو آبشار می توانید استفاده کرده و زیر یکی از درختان به استراحت بپردازید.
برای برگشت نیز راه ساده ای در پیش است، خود را به راه ماشین رو رسانده و راه روستا را در پیش بگیرید.

■ نکات قابل توجه:
اگر صبح بسیار زود و یا در تاریکی اول صبح وارد روستا شدید، بعد از پارک خودرو ها، حواستون به سگ های داخل روستا باشد که غافلگیر نشوید. البته بیشتر فقط سر و صدا راه می اندازند و مرد عمل نیستند.