Time  6 hours 41 minutes

5,004 ft
2.5
5.1

near Veresk, Māzandarān (Iran)

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتفاع صعود شده : حدود ۹۴۰ متر
سطح برنامه : سنگین

توضیحات:
ورسک ، روستایی زیبا و کوهستانی در مسیر جاده فیروزکوه به ساری است و ۱۵۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا که در مسیر ریلی تهران شمال قرار گرفته، جاذبه های طبیعی زیادی را نیز در اطراف خود جای داده است. آبشار ورسک که مسیر آن از زیر پل ریلی و تاریخی ورسک می گذرد و جنگل های شرقی و غربی آن که مامن زیبایی های طبیعی کم نظیری است، از جمله این جاذبه هاست.

برنامه صد وششم گروه آفاق، پیمایش جنگل های غربی ورسک تا محل چشمه و رودخانه گت او و همچنین صعودی جنگلی در کوهستان های اطراف این روستا بود که البته برای اولین بار با استفاده از حمل و نقل ریلی برای عزیمت به محل صعود با موفقیت اجرا گشت. مسیر راه آهن تهران تا ورسک خود دارای مناظر کوهستانی و جنگلی جذابی است که البته سرعت بالای قطار ما در برخی پیچ ها و در عبور از پل های کوهستانی حس ترن هوایی می داد! با رسیدن به ورسک، منظره زیبای پل تاریخی آن بر فراز صخره ها جلوه نمایی می کند. با شروع پاییز ، جنگل های اطراف روستا رنگ و لعاب متنوعی به خود گرفته و طیف رنگی سبز و زرد و قرمز بر کوهستان نقش بسته است. اندکی که از ورسک فاصله می گیریم، وارد جنگل شده و اولین چیزی که توجه ما را جلب می کند بلوط های متعددی است که روی زمین پراکنده شده است. طبق معمول جمعی از دوستان کیسه ها را برای جمع آوری و بهره وری حداکثری رو کردند😄. چشمه ها و جویبارها از قسمت های مختلف جنگل جاری بوده و هر چند دقیقه ای ما را مهمان زیبایی خود می نمودند. با انتهای پیمایش سبک در جاده جنگلی، صعود سنگینی را در میان انبوه جنگل آغاز نموده و تا ۲۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع گرفتیم و نهایتا ضمن تاریک شدن هوا به ایستگاه قطار ورسک مراجعت کردیم. صعود هرچند سخت و سنگین بود اما تنوع طبیعی مسیر پیمایش و مناظر متعدد و کم نظیر جنگل و کوهستان، برنامه ای به یادماندنی را در خاطرمان ثبت کرد.
با تشکر از همنوردان حاضر در این برنامه. ورزشکار و با خدا باشید.