Uploaded August 16, 2016

0 f
2.5
5.0

near Puursheide, Flanders (Belgique)

Wandelclub Ibis van Puurs organiseert jaarlijks begin augustus een wandeldriedaagse. Wij namen dit jaar deel aan de zondagwandeling op 7 augustus. JOC Wieland nabij het Fort van Liezele was dit jaar de startplaats.

We wandelden langs Overheide naar het domein Tekbroek, volgden Scheeveld naar links en namen rechtsaf de Zeutstraat naar de oude spoorlijn L52. De sporen worden tegenwoordig alleen nog gebruikt door het historisch materiaal van de stoomtreinvereniging in Baasrode. Op zomerse zondagmiddagen rijdt hier een antieke trein heen en weer tussen Baasrode en Puurs.

We volgden het verkeersvrije pad langs de sporen voorbij de Schans van Puurs (een steunfort halfweg tussen de forten van Liezele en Bornem). Ruim anderhalve kilometer verder bereiken we Oppuurs, wandelen langs de voetbalvelden en bereikten de rustpost in het zaaltje achter de kerk.

Langs de Voorstraat verlieten we het dorp, volgden naast een tuinbouwbedrijf het pad de velden in en over het riviertje De Vliet naar de wijk Achterheide en door de Frans Leroystraat naar de wijk Ter Bollen. Voorbij Hof ter Bollen volgden we een landweg naar de Wolfstraat in Liezele waar in tehuis 't Onzent een rustpost was.

De Wolfstraat voert ons langs recreatiedomein "Walsingen", dat - doordat er een gracht rond loopt - vaak verkeerdelijk wordt aanzien als een Redoute (steunfort) van het Fort van Liezele. (De redoute - halfweg tussen de forten van Liezele en Breendonk - lag in Letterheide, anderhalve kilometer verderop en is volledig afgebroken).

Eenmaal uit de bosjes rond Walsingen en voorbij Manege Hippos, wandelden we naar de Puurse wijk Kalfort en keerden door veldwegeltjes terug naar het Fort van Liezele en naar de startzaal.