Uploaded December 9, 2012

Recorded December 2012

3.0
6.0

near Arnes, Catalunya (España)

Arrencant de l'àrea recreativa del Mas de la Franqueta farem un recorregut circular per l'àrea nord-est del Massis dels Ports amb esplèndides vistes als seus dos vessants (cap a mar i cap a interior), gaudint del feréstec barranc del carrer Ample, de les desolades Rases de Maraco, d'excel·lents panoràmiques des dels cims de la Punta de Bassiol, l'Espina i la Punta Serena, i de l'isolat paratge amb pinars frondosos del refugi de les Clotes. Una de les més gratificants i variades excursions de què es pot gaudir en aquest massís.

Després d'aparcar el cotxe a l'àrea recreativa de la Franqueta ascendirem cap a les Rases de Maraco pel barranc del carrer Ample, a la part alta del qual ens sorprendrà un impressionant estret amb originals estratificacions rocoses isoclinals. Superat l'estret val la pena desviar-se un moment cap a la cova del Frare, visible des del corriol, amb unes curioses reproduccions de pintures rupestres llevantines.

El corriol pel qual hem progressat desemboca al GR-7, des d'on girant a l'esquerre arribarem al derruït Mas de Maraco. Poc després abandonarem el camí principal per remuntar sense camí un llom que ens deixarà al punt culminant de la Punta de Bassiol, des d'on gaudirem, entre d'altres, d'unes esplèndides vistes cap a la Vall i la desembocadura de l'Ebre i seu delta, la serra de Montsià, la vall d'Alfara de Carles i la zona del Caro.

Retornant al GR sense camí, i sense dificultat, el deixarem abans d'arribar al Coll d'Alfara per l'esquerra fins assolir, sense problemes tot i que el camí no és prou clar, el vèrtex geodèsic de l'Espina, una muntanya poc vistosa però amb magnífiques vistes, en aquest cas també cap a la banda del massís orientada cap a la Terra Alta.

Retornant de nou al GR-7 es desfa part del camí d'anada fins arribar a la cruïlla on desemboca el corriol del carrer Ample que vam utilitzar a la pujada. Des d'allà seguirem el GR fins el refugi de les Clotes, amb extraordinàries vistes cap als dos vessants del massís durant la primera part del recorregut, que discorre per les Rases de Maraco. El tram final, després d'endinsar-nos per un pinar exuberant, ens deixarà al refugi lliure de les Clotes, situat en una fondalada voltada de pins.

Tornant pel GR, a pocs metres trobarem una desviació a l'esquerra que cal agafar per dirigir-nos cap a la Punta Serena, des d'on podrem gaudir de bones vistes cap a la zona del Mas de la Franqueta, els seus barrancs, Arnes, el Penyagalera...

Seguint el camí connectarem al Coll de les Saleres amb la pista que ens durà a la vall del riu Estrets on tenim el cotxe, després de deixar a la nostra dreta la marmolera on neix el carrer Ample, per on vam iniciar l'ascensió.